سبک زندگی و موفقیت

آیا با فردی شکاک ، بی اعتماد و متهم کننده رابطه عاطفی داشته اید ؟ آیا فرد مورد علاقه کنونی شما فردی شکاک و بدبین است؟ به طور کلی افراد بسیار شکاک که در اصطلاح روانشناسی به آنها پارانوئید گفته می شود ، افراد خطرناکی هستند و می توان به افراد پیرامون خود از نظر فیزیکی یا روانی آسیب وارد کنند. ما در این مقاله توضیح دادیم که چگونه می توان فرد پارانوئید را شناسایی و از رابطه با او اجتناب کرد و اگر شما عاشق فرد پارانوئید هستید چه کاری از دستتان ساخته است .

ویژگی های فرد پارانویا

همه ما اذعان داریم که در این زمانه محتاط بودن و حالت دفاعی داشتن ، تاحدی معقولانه محسوب می شود؛ چرا که آدم های ساده لوح و خوش بین همواره در معرض آزار و سوءاستفاده قرار دارند . همه ی انسان ها برای اینکه زندگی خوبی داشته باشند لازم است بتوانند در مواقع ضروری از خود در مقابل خطرهای زندگی ، از جمله روابط آزاردهنده دفاع کنند . هنگامی که فرد محبوب ما به طور مداوم به ما شک دارد و به ما اعتماد نمی کند ، در این صورت ما با فردی دارای اختلال شخصیت پارانوئید وارد رابطه شده ایم . یک فرد پارانوئید در تمام مدت در هراس و عدم اعتماد به دیگران به سر می برد .او عقیده دارد که نمی توان به دیگران واقعا اعتماد کرد و همه ی افرا موذی هستند و نسبت به او سوءنیت دارند. بنابراین شعار یک فرد پارانوئید به احتمال زیاد چنین است: به کسی اعتماد نداشته باش. برای اطلاعات بیشتر مقاله دلایل بی اعتمادی در رابطه را مطالعه کنید.

او بی وقفه در فکر این است که چگونه از خود در قبال حملات بی امان و بی پایان افرادی که پیرامون او را فراگرفته اند ، دفاع کند. این گونه افراد اعتقاد دارند حتی اگر هیچ گونه دلیل واضحی وجود نداشته باشد ، باز هم دیگران قصد آزار و اذیت آن ها را دارند و جهان جای خطرناکی است . برای یک فرد پارانوئید شوخی های سالم و عادی دیگران با او، به مثابه تمسخر و تحقیر و تهدید تلقی می شود. آن ها از نظر اطرافیان خود افرادی خشک، رسمی،بی احساس و فاقد شوخ طبعی هستند. به احتمال زیاد هرگونه انتقاد غیرمغرضانه ای نسبت به آن ها ، حس دشمنی بزرگی را در آن ها برمی انگیزاند. هیچ کس حتی همسر آن ها برای آن ها به قدر کافی قابل اعتماد نیست . افراد پارانوئید به عنوان افراد کینه ای شهرت دارند. آن ها گناه کسی را نمی بخشند ، حتی اگر در مورد او اشتباه کرده باشند. به نظر میرسد آزردگی او از افراد به مرور زمان بیشتر هم می شود به طوری که شما میان اتفاقی که مدت ها قبل افتاده و خشمی که او اکنون به دل گرفته است ، هیچ ارتباط منطقی ای نمی بینید.

همسر فرد پارانوئیدی

آنچه همسر یک فرد پارانوئید را آزار می دهد ، این است که فرد پارانوئید همواره خود را محق و غیرقابل سرزنش می داند و به جای آنکه نقش خود را در مشکلات به وجود آمده به رسمیت بشناسد ، دیگران را عامل مشکلات خود تلقی می کند و به سرزنش آن ها می پردازد. این افراد غالبا افرادی عصبی، غیرقابل انعطاف، پرخاشگر، متهم کننده، سرزنشگر و نامناسب برای همکاری هستند. آنها دنیا را سیاه و سفید می بینند. بنابراین افراد پیرامون آن ها یا در خدمت آن ها هستند یا علیه آن ها هستند . این موضوع در مورد همسر آن ها هم صدق می کند.

بنابراین همسر آن ها باید مداوم احساس وفاداری خود را به آنها اعلام دارند یا آنکه به طور مداوم متهم به خیانت شوند. هشداری جدی به ویژه برای آن دسته از افرادی که در رابطه با فرد پارانوئید قرار دارند: در این اختلال شخصیت بیش از انواع اختلال شخصیت احتمال دست زدن به اعمال پرخاشگرانه و خشونت آمیز وجود دارد. به یاد داشته باشید هرچه افکار پارانوئید جدی تر می شوند، امکان آنکه فرد دارای این افکار دست به عمل بزند، بیش از آن می شود که بتواند پیش از وقوع حادثه ،آن را علاج کند .به طور مثال ، اگر یک کارمند پارانوئید بر این باور باشد که رئیسش قصد اخراج او را دارد، یا عشقش قصد ترک او را دارد، ممکن است به خودش بگوید : من چرا اول به آن ها آسیب نرسانم ؟ و سپس وارد عمل شود.

علائم شخصیت پارانوئید

 

*او گمان می کند که شما به او صدمه می زنید، از او سوءاستفاده می کنید یا او را تا حدی فریب می

دهید.

*به نظر می رسد به طور دائم به این فکر می کند که آیا شما به او وفادار هستید؟

*او در اینکه به شما اعتماد کند تردید دارد و از این می ترسد که مبادا شما از اطلاعاتی که درباره او

دارید ، علیه او استفاده کنید.

*او حرف های شما را حتی اگر در تحسین و تمجیدش باشد نیز به گونه ای منفی ، تهدید کننده و تحقیر

کننده تعبیر و تفسیر می کند .

*هنگامی که او احساس می کند از سوی فردی مورد تحقیر ، توهین یا بی اعتنایی واقع شده است ، به

احتمال زیاد کینه فرد را برای همیشه به دل می گیرد .

*او به آسانی احساس می کند که مورد حمله واقع شده است و به سرعت با خشم و پرخاشگری به مقابله

برمی خیزد. .

*به نظر می رسد او همواره نسبت به وفاداری شما مشکوک است و همواره احتمال می دهد که شما به

او خیانت می کنید و در این رابطه از شما بازجویی می کند.

شکل گیری اختلال شخصیت پارانوئید

این افراد غالبا در کودکی به صورت فردی تنها، حساس و با رفتار و روحیه ای عجیب و غریب دیده می شوند. او در کودکی از روابط محدودی برخوردار بوده و احتمالا توسط دیگر بچه ها مورد تمسخر و طرد واقع می شده است . علاوه بر این، حداقل یکی از والدین فرد پارانوئید فردی بی عاطفه، سخت گیر، و تحقیر کننده بوده است. در نتیجه در همان کودکی این پیام به او داده می شود که مرتکب خطا شده اند و سزاوار مجازات اند. بنابراین فرد پارانوئید در بزرگسالی نیز منتظر حمله و سوءاستفاده از سوی افراد پیرامون خود هستند و همزمان این پیام را به محیط خود ارسال می کنند که آن ها افرادی متفاوت از دیگران ، عالی و تنها هستند. احتمالا والد فرد پارانوئید ، افرادی کمال گرا بوده و تحمل هیچ گونه اشتباهی را نداشته است. این نوع اختلال شخصیت بیشتر در مردان دیده می شود.

زندگی با فرد پارانوئید

با یک فرد پارانوئید به احتمال زیاد نمی توان رابطه عاطفی سودمندی برقرار کرد . بنابراین،هر چه زودتر به چنین رابطه ی زیان آوری پایان دهید . در کنار چنین توصیه ای، ما قبول داریم که شدت اختلال شخصیت پارانوئید در همه ی افرادی که مبتلا هستند یکسان نیست و بدین جهت در برخی مواقع تصمیم گیری پیرامون باقی ماند در کنار او و یا ترکش، کار ساده ای نیست. اما به هر حال ، اگر شما تصمیم به کنار او ماندن را دارید ، حتی برای یک مدت کوتاه ، به منظور آنکه دچار صدمه ی جسمی و روانی نشوید ، به توصیه های زیر توجه کنید:

توقعات غیرواقعی نداشته باشید

اختلال شخصیت پارانوئید معضلی است که به اندازه طول عمر فرد مبتلا به آن سابقه دارد، در نتیجه به سرعت برطرف نمی گردد. گاهی این طور به نظر می رسد که تلاش شما به منظور مداوای او نه تنها ثمری ندارد ، بلکه موجب افزایش خصومت او نسبت به شما شده و شما را بیش از پیش نسبت به بهبودی شرایط مایوس می سازد. اگر شما قادر به پذیرش او هستید و همزمان امید به درمانش را دارید، به نظر می رسد که شما در شرایط خوبی برای تحمل اتهامات و خصومت ورزی مداوم و قرار دارید .

با شکیبایی در جهت جلب اعتماد فرد پارانوئید عمل کنید

از آنجایی که یک فرد پارانوئید ، هم رواندرمانگران و هم محبوب خود را افراد خطرناک، ایرادگیر و تحقیرکننده می داند، برقراری رابطه با چنین فردی و جلب اعتماد او مستلزم عملکرد سنجیده و شکیبایی بسیار است . بنابراین، به تدریج و بدون هیچ گونه فشار یا اجباری وارد رابطه با او شوید و اجازه دهید که او اندک اندک به شما اعتماد کند . به یاد داشته باشید که به او در مورد اعتماد به شما فرصت لازم را بدهید و اصرار زودهنگام دراین باره نداشته باشید بنابراین به شما توصیه می شود با کمال شکیبایی در روند ایجاد یک رابطه صمیمانه با فرد پارانوئید، گام های خود را با گام های او هماهنگ سازید و بدین وسیله احتمال اعتماد کردن او به خودتان را افزایش دهید.

به او خشم نگیرید

زندگی با فرد شکاک بسیار ناراحت کننده است . طبیعی است که شما در قبال شکاکیت، اتهامات، سرزنش ها و تندی های مداوم او با خشم و ناراحتی از خود واکنش نشان دهید . به طور کلی هر کدام از ما پس از مدتی جر و بحث هر روزه با فردی شکاک و مجادله گر کنترل خود را از دست می دهیم و به او خشم می گیریم، اما مشکل اینجاست که فرد پارانوئید از آنجایی که به ما بی اعتماد است ، دقیقا انتظار همین رفتار را از ما دارد . خشم تلافی جویانه شما سبب می شود که یک بار دیگر فرد پارانوئید به این نتیجه برسد که مثل همه ی افراد دیگر ، به شما نیز نمی تواند اعتماد کند. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از چنین واکنش هایی خودداری کنید . فکر اینکه یک فرد پارانوئید به مانند کودکی زخمی و هراسان است ، می تواند شما را در کنترل خشم تان نسبت به او یاری دهد .

خودداری از حرف زدن

از آنجایی که مقابله مستقیم با افکار فرد پارانوئید به ندرت به کسب نتیجه مطلوب می انجامد، بنابراین عقل حکم می کند که برای ایجاد رابطه بهتر با او ، از روش های آرام و مسالمت جویانه استفاده کنیم خودداری از حرف زدن راهبری کارامد است . در این راهبرد، شما بدون آنکه کلمه ای بر زبان بیاورید و بدون هر واکنشی جز پذیرش غیرمشروط و همدلی ، به طور فعال به او گوش فرا دهید . مشاجره با او در مورد جزئیات می تواند به وانکش های منفی بیشتری از سوی فرد پارانوئید منجر گردد. از سوی دیگر گوش دادن بدون قضاوت و تصدیق تمایل او به اعتماد می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط موجود کمک کند .

در صورت خطر آسیب به شما و یا فرزندانتان با فرد پارانوئید برخورد کنید

 

اگرچه ما همواره اعتقاد به رویکردی همدلانه و حمایتی در قبال فرد پارانوئید داشته ایم ، اما در جایی که سلامتی و امنیت شما به خطر می افتد ، دیگر لزومی به پیروی از این رویکرد وجود ندارد . زندگی با یک فرد پارانوئید می تواند به افسردگی شما منجر شود .این امکان نیز وجود دارد که اتهامات و انتقادات مداوم او ، عزت نفس شما را خدشه دار سازد ، اما آنچه بسیار نگران کننده است ، هنگامی است که جان شما در معرض خطر قرار گیرد و یا به طور جدی مورد اهانت واقع شوید . در چنین مواقعی توصیه ما به شما این است که حد و مرزهایی برای رفتارهای ناخوشایند او بگذارید و به او اعلام کنید در صورت مشاهده هرگونه تخطی ، به سرعت او را ترک می کنید .

کلام آخر

در مقاله امروز با نکات مهمی در مورد فرد پارانویا آشنا شده اید. زندگی با چنین افرادی چالش های زیادی دارد مخصوصا اگر دارای فرزندانی نیز هستید ، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند . هیچ دلیلی نمی تواند توجیه کننده ی این اعمال باشد که کودکان خود را در معرض تهدیدات جدی یک فرد پارانوئید قرار دهید . اگر رفتارهای فرد پارانوئید به گونه ای جدی سلامت جسمی شما یا هرکدام از فرزندانتان را تهدید می کند ، زمان آن فرا رسیده که برای یک تصمیم جدی در مورد ماندن یا رفتن از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت