سبک زندگی و موفقیت

افرادی که در کودکی محبت ندیده‌اند

شاید شما هم با شنیدن کلمه کمبود محبت سناریویی در ذهنتان ایجاد شود. بهتر است بدانید که غفلت یا کمبود محبت در دوران کودکی نتیجه عدم مراقبت کافی والدین و اطرافیان است. بزرگ شدن در چنین شرایطی یعنی از دست دادن فرصت محبت و صمیمیت. اما سوال این است که کمبود محبت چه تاثیراتی می‌تواند در دوران بزرگسالی داشته باشد؟ برای پاسخ به آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

کمبود محبت در کودکی چیست؟

کمبود محبت زمانی رخ می‌دهد که والدین یا مراقبان نتوانند حمایت عاطفی لازم را از کودکشان داشته باشند آن هم در سنی که به عشق بی قید و شرط بسیار نیاز دارد. غفلت محبت به معنای سوء استفاده از کودک نیست چرا که سوء استفاده یا آزار عاطفی کاری عامدانه می‌باشد و از سوی فرد آزارگر به صورتی است که سبب سیب جدی به کودک می‌شود. یک نمونه از کمبود محبت و غفلت والدین این است که به عنوان مثال کودک به پدر یا مادرش می‌گوید که در مدرسه دوستانش با او بازی نمی‌کنند ولی آنها به جای نشان دادن همدلی و درک احساسات فرزندشان از او می‌خواهند که اتاقش را مرتب کند بدون آنکه ناراحتی کودک شان مهم باشد. به مرور زمان کودک می‌فهمد که احساساتش یعنی غم یا ناراحتی برای والدینش مهم نیست و سعی می‌کند دیگر نیازش را به آنها نگوید. هرچه این غفلت والدین بیشتر باشد ضربات عاطفی که فرد در بزرگسالی می‌خورد بیشتر است. علاوه بر این چنین رفتاری می‌تواند عزت نفس کودک را هم به شدت خدشه‌دار کند. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

چگونه متوجه شویم که چه کسی  کمبود محبت دارد؟

 

مهم‌ترین نشانه‌های کمبود محبت شامل موارد زیر می‌باشد:

نمی‌توانند به کسی محبت کنند و حتی محبت کردن را یاد ندارند

به دنبال جلب تایید دیگران هستند

میخواهند که همیشه از آنها تعریف شود

افرادی عقده‌ای به نظر می‌رسند

عزت نفس پایینی دارند

در روابطشان زود وابسته می‌شوند

برای اطرافیانشان احترامی قائل نیستند و به خودشان هم اهمیت نمی‌دهند

این افراد زود دل می‌بندند و با کوچک‌ترین توجه و محبتی عاشق می‌شوند

در دختران اینگونه است که زود باور می‌شوند و با نگاهی جذب می‌شود

اگر شما بتوانید نگاهی به اطرافیانتان بیندازید متوجه می‌شوید که خیلی‌ها این کمبود محبت را دارند و این نوعی بیماری روانی خاص نیست که نشود درمانش کرد. ممکن است خیلی از پدر مادرها به دلیل عدم آموزش و آگاهی در دوران کودکی به نیازهای عاطفی فرزندشان توجه نکرده باشند. پس این مورد نادر نیست. امکان دارد فردی نداند رفتارهایش مانند زود عاشق شدن یا خام بودن او به دلیل همین کمبود محبت است و ناخودآگاه این خلا عاطفی را نشان می‌دهد. اگر شما هم چنین مسئله ای داشتید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

کمبود محبت چگونه بر بزرگسالی تاثیر می‌گذارد؟

مهمترین پیامدهایی که کمبود محبت در دوران کودکی دارد شامل موارد زیر می‌باشد:

مشکل در برقراری ارتباط عاطفی

کسانی که در دوران کودکی محبت خاصی را تجربه نکرده‌اند مسلماً در بزرگسالی هم نمی‌توانند در روابط عاطفی موفق باشند.  از آنجایی که دوران کودکی زمان مهمی برای شکل‌گیری شخصیت انسان است خلاء محبت در این سال‌ها باعث ترس فرد در بزرگسالی از صمیمیت و نزدیکی می‌شود. این خلاهای عاطفی می‌تواند به شیوه‌های گوناگونی همچون مشکل برای ابراز احساسات یا احساس ناراحتی موقع صمیمیت و یا حتی پرهیز از رابطه عاطفی و مسائلی در ازدواج نشان داده شود.

عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

یکی از خصیصه‌های مشترک کسانی که در دوران کودکی مورد غفلت قرار گرفته‌اند این است که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند. این افراد به ارزش‌های خودشان شک دارند و چنین ذهنیتی پیدا کردند که لایق و شایسته هیچ چیز نیستند. آنها همچنین ممکن است خودشان را دائماً با دیگران مقایسه کنند و به نوعی گفتگوی درونی منفی با خود پیدا کنند. علاوه بر این کسانی که اعتماد به نفس ندارند نمی‌توانند برای کارهای مهم ریسک کنند. اگر شما هم کودکی دارید و نگران این مسئله در او هستید می توانید از بهترین مشاور کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

نیاز بیش از حد به کنترل

کسانی که در یک محیط سرد و بدون عاطفه بزرگ می‌شوند در دوران بزرگسالی ممکن است تمایل به کنترل و مدیریت دیگران داشته باشند. آنها قوانین سفت و سختی دارند و اگر کارها طبق خواسته‌شان پیش نروند استرسی می‌شوند. این نیاز به کنترل باعث می‌شود که دائماً دنبال دستور به دیگران باشند چرا که ترس ناخودآگاهی از رها شدن یا آسیب دیدن دارند.

تمایل به کمال گرایی

کسانی که در کودکی دچار خلا عاطفی هستند در بزرگسالی تبدیل به انسان‌های کمالگرایی می‌شوند که این رفتار را از کار گرفته تا روابط عاطفی شان نشان می‌دهند. این افراد ملاک‌های بالایی برای خود تعیین می‌کنند که وقتی به آن نمی‌رسند دچار استرس و بی‌انگیزگی می‌شوند. متاسفانه کمالگرایی در بلند مدت می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و افسردگی و استرس شود.

مشکل در اعتماد به دیگران

 

مسئله دیگر کمبود محبت در کودکی این است که فرد را در بزرگسالی به دیگران بی‌اعتماد می‌کند. این بی‌اعتمادی می‌تواند به دلیل حمایت عاطفی ناکافی باشد که از سوی مراقبان دریافت کرده است. چنین افرادی نمی‌توانند احساساتشان را با دیگران در میان بگذارند روابط عمیق و معنادار و صمیمانه‌ای در بلند مدت داشته باشند. متاسفانه فقدان اعتماد باعث می‌شود که دائماً در روابط عاطفی ترس از خیانت یا رها شدن داشته باشند.

ترس از رها شدن

نشانه و پیامد اصلی  کسانی که خلا عاطفی را تجربه کردن دین است که دائماً می‌ترسند عزیزانشان را از دست بدهند بدون آنکه دلایل منطقی برای آن داشته باشند. بنابراین این افراد در روابط عاطفی یا بیش از حد کنترل و یا بسیار وابسته هستند. اما مهم‌ترین مسئله این است که این ترس‌ها تبدیل به یک خطای شناختی به نام پیشگویی منفی می‌شود که اضطراب دائمی را به دنبال دارد. در این زمینه می توانید از بهترین روانپزشک یا روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مشکل در تعیین مرزهای سالم

کسانی که دچار کمبود محبت هستند نمی‌توانند رابطه سالم با حد و حدود مشخص با شریک عاطفی‌شان داشته باشند. یعنی همانطور که نیازهایشان در دوران کودکی نادیده گرفته شده است در روابطشان در بزرگسالی هم احتمال دارد خواسته‌هایشان را به خاطر فرد مقابل زیر پا بگذارند.

 

روان درمانی افرادی که کمبود محبت داشتند

رایج‌ترین راه‌هایی که برای بهبود حالتان می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

ابتدا به خودتان محبت کنید: بیشتر اوقات کمبود محبت افراد به دلیل آن است که خودشان و ارزش‌ها و توانمندی‌هایشان را نشناخته‌اند. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا خودتان را دوست داشته باشید.

منابع حمایتی فراهم کنید: سعی کنید حالتان را خوب می‌کنند. این را بدانید که قرار نیست شما برای جلب محبت فقط به فکر یک نفر باشید چراکا که آن یک نفر می‌تواند به هر دلیلی نباشد یا برود و این به شما آسیب می‌زند. پس سعی کنید از خانواده یا خویشاوندان و دوستانتان به عنوان منابع حمایتی استفاده کنید.

تمرکز روی وجوه دیگر زندگی: شاید شما به هر دلیلی در دوران کودکی به دلیل عدم آگاهی یا کم صبری والدین محبت و توجه لازم را دریافت نکرده باشید اما لازم است که نگاهی به جنبه‌های دیگر زندگی خود بیندازید و ببینید که چه موهبت‌هایی دارید که می‌توانید بابت آنها سپاسگزار باشید.

شناسایی راه‌های دریافت محبت: بهتر است خودتان روش‌های ابراز احساس و محبت کردن را بیاموزید و بدانید که چگونه می‌توانید عشق خودتان را به دیگران نشان دهید.

 

 کلام پایانی

کودکانی که در دوران سرنوشت ساز زندگی خود محبت و توجه کافی دریافت نمی‌کنند قطعاً در بزرگسالی رفتارهای آسیب پذیری پیدا می‌کنند که این حالت‌ها مخصوصاً در روابط عاطفی خودش را نشان می‌دهد. اگر شما همچنین تجربه‌ای داشته‌اید می‌توانید در اسرع وقت از یک روانکاو یا درمانگر بالینی کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت