ازدواج

انواع تیپ شخصیتی برای ازدواج

ازدواج با چه تیپ شخصیتی مناسب تر است ؟ چطور می توانیم تیپ شخصیتی خودمان و طرف مقابل را برای ازدواج بشناسیم؟ انسان ها دارای تیپ های شخصیتی گوناگون هستند که هر کدام از این تیپ ها باعث بروز شخصیت های متفاوتی در آن ها می شود . تیپ شخصیتی خصوصیاتی را در افراد مختلف نشان می دهد که با شناسایی آن ها می توانیم زندگی زیباتری در کنار یکدیگر داشته باشیم و رفتار همدیگر را بیشتر درک کنیم . یکی از مهم ترین اقداماتی که باید در هنگام انتخاب همسر و ازدواج انجام گیرد ، شناخت تیپ شخصیتی طرف مقابل است .این امر در انتخاب صحیح کمک بسیاری می کند .

تیپ شخصیتی شما برای ازدواج چیست ؟

حتما تا به حال شما نیز با افرادی مواجه شده اید که پس از ازدواج متوجه شده اند رفتارشان نسبت به یکدیگر متفاوت است و سبک زندگی شان کاملا با هم فرق دارد . همین مسئله سبب شده تا به مرور زمان ، اختلافاتی بین آن ها ایجاد گردد. موضوع کاملا به نوع تیپ های شخصیتی گوناگون همسران مربوط می شود و این در حالی است که هیچ کدام از آن ها نمی دانند که باید با طرف مقابلشان چگونه رفتار کنند . شناخت تیپ شخصیتی همسرتان برای امر ازدواج بسیار با اهمیت است و قادر است زندگی مشترک را بادوام تر و صمیمی تر سازد . البته باید توجه داشت که هیچ یک از تیپ های شخصیتی نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد. تنها باید دقت شود که در هنگام ازدواج ، دو تیپ شبیه به یکدیگر با هم زیر یک سقف بروند و یا اینکه اگر تیپ ها متفاوت بود ، هر کدام از طرفین ویژگی های شخصیتی همسرش را کامل مورد شناخت قرار دهد.
8 نوع تیپ شخصیتی را می توان برای ازدواج مورد بررسی قرار دهیم . شناخت هر کدام از ویژگی
های این تیپ ها در نهایت منجر به ایجاد صمیمیت بیشتر همسران می شود . تیپ های شخصیتی از این
قرار هستند :
 برون گرا
 درون گرا
 حسی
 شهودی
 فکری
 احساسی
 باساختار
 منعطف

شناخت افراد برون گرا و درون گرا

برون گراها و درون گراها دو تیپ شخصیتی مقابل همدیگر هستند . افراد برون گرا همواره از گفتگو با دیگران انرژی می گیرند و تعداد دوستان زیاذتری دارند. این افراد از نظر روابط اجتماعی بسیار قوی هستند . به سادگی می توانند با هر کسی که بخواهند ارتباط برقرار نمایند و در هر زمانی دوست جدید برای خودشان بیابند. این افراد مایل اند بیشتر در کانون توجه باشند و از ارتباطات کلامی لذت می برند. اگر زمان زیادی را تنهایی سپری کنند، احساس ناخوشایندی به آن ها دست می دهد و همیشه دنبال این هستند که معاشرتشان زیاد باشد . اما درون گراها درست نقطه مقابل این خصوصیاتی هستند که بیان شد. اگر کسی را نشناسند خیلی نمی توانند با او ارتباط برقرار کنند . مایل اند زمان زیادی را به صورت تنهایی بگذرانند و غالبا اشخاصی خجالتی به نظر می رسند. قبل از اینکه حرفی را به زبان بیاورند ، خوب راجع به آن فکر می کنند. آن ها هرگز تمایلی به این که مورد توجه دیگران باشند از خودشان نشان نمی دهند.

شناخت افراد حسی و شهودی

این بعد از شخصیت مربوط به این می شود که افراد چگونه اطلاعات را جمع آوری می کنند. حسی ها برای حواس 5 گانه خود اهمیت زیادی قائل اند . در نظر آن ها چیزی اهمیت دارد که با استفاده از حواس 5 گانه قابل درک باشد اما افراد شهودی همیشه از حس ششم خود کمک می گیرند . افراد حسی ، شخصیت واقع بینی دارند و از حرف زدن ، شنیدن و تفسیر کردن لذت می برند. آن ها مشاهده گران خوبی هستند و عموما جزئیات را خوب به ذهن می شپارند. شهودی ها ، خیلی برای جزئیات اهمیت قائل نیستند و دید کلی نگری دارند . آن ها می توانند در بیشتر مواقع راجع به چند موضوع مختلف فکر کنند، در صحبت هایشان ضرب المثل وجود دارد ، به دنبال کارهای جدید و ابتکاری هستندو توجه زیادی به محیط پیرامونشان ندارند .

شناخت افراد فکری و احساسی

این بعد به نوع تصمیم گیری افراد مربوط می شود . افراد فکری دوست دارند تصمیماتشان از روی عقل و منطق باشد ولی احساسی ها در تصمیم گیری هایشان به احساسات اهمیت فراوانی می دهند. افراد فکری قادر هستند خوب فکر کنند و تصمیم بگیرند ، به صحبت کردن در مورد نظریات مختلف علاقه زیادی دارند ،برخی مواقع صحبت کردن را فقط به خاطر جلب توجه اطرافیان انجام می دهند . گاهی انسان های تحلیل گر به نظر می رسند و خیلی برای احساسات دیگران ارزشی قائل نمی شوند . حرف هایشان رک و بی پرده است و احساساتشان را زیاد بروز نمی دهند ، از اینکه دیگران را مورد انتقاد قرار دهند هیچ ترس و خجالتی ندارند.

شناخت افراد منعطف و با ساختار

راه و روش زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است . افراد با ساختار بیشتر در چارچوب های خاصی گام برمی دارند و در کارهای روزانه شان حتما باید برنامه ریزی وجود داشته باشد . افراد منعطف همواره در موقعیت های گوناگون انعطاف بیشتری از خودشان نشان می دهند. آن ها قادر هستند چند کار را به طور همزمان به انجام برسانند؛ اما با ساختارها ترجیح می دهند یک کار را به طور کامل به اتمام برسانند و بعد سراغ کار دیگر بروند . افراد با ساختار تا تصمیم گیری نکنند نمی توانند از کاری دست بکشند . آن ها فهرست کارهای خود را دارند و تمایلی ندارند دیگران به خصوص در لحظات آخر، در کارشان تغییری ایجاد نمایند .

پیش از اینکه کاری را شروع کنند ، ابزار مورد نیازشان را به طور کامل تهیه می کنند. این افراد خیلی برایشان مهم است که ابزار مورد نیازشان در دسترس باشد . پیش از انجام هر کاری ، می خواهند کارهای ناتمام پیشین را تکمیل کنند ، اما انعطاف پذیرها پیش از تکمیل هر کاری ،سراغ کار دیگر می روند . می توان آن ها را دقیقه نودی نامید . حتی اگر در لحظه آخر برنامه شان به طو کامل عوض شود قادر هستند خود را با آن وفق دهند. آن ها معمولا از چیزهای غیرمنتظره لذت می برند. شما می توانید با انجام تست های شخصیت ازدواج ببینید در کدام یک از این دسته بندی ها قرار می گیرید . حتی از طرف مقابلتان هم می توانید بخواهید با انجام این تست ، شخصیت خود را مشخص کند. بدین ترتیب می توانید به شناخت بهتر و بیشتری از یکدیگر برسید و برای ادامه زندگی خود تصمیم درست تری بگیرید.

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

از نظر روانشناسی نمی توان گفت کدام تیپ شخصیتی بهتر است و این سوال مانند این است که بگوییم شب بهتر است یا روز ؟ طبیعتا در روز کارایی خاصی داریم و در شب ها باید استراحت کنیم تا انرژی برای شروع روز بعد داشته باشیم . لازم است کمی با تامل به این مقوله نگاه کنیم . نمی توان طیف شخصیتی خاصی را برتر دانست . گاهی لازم است فرد سرعت عمل با دقت را با هم داشته باشد ولی خوب است که افراد مجموع صفات مثبت و کارامد را بیشتر داشته باشند . مجموع صفاتی که باعث می شود فرد سازگاری بیشتری با محیط کار، زندگی خانوادگی ، افراد پیرامون و… داشته باشد برای زندگی لازم است و باعث کسب موفقیت بیشتر در زندگی می شود . البته یک صفت ممکن است در بعصی مواقع مفید عمل کند و برعکس در بعصی مواقع مضر باشد . مثلا جزئی نگری باعث می شود دقت زیادی روی کار داشته باشیم ولی جزئی نگری و تمرکز روی سخنان تک به تک افراد و تفسیر آن ها می تواند دردسرساز باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص همسر یا نامزد دارای اختلال شخصیتی در ازدواج کلیک کنید.

هنگامی که صحبت از ازدواج به میان می آید ، باید با نامزد خود توافق داشته باشید . شما و همسرتان باید از دیدگاه یکسانی در زندگی خود برخوردار باشید ؛باید چشم انداز روشنی از آنچه آینده برای شما به عنوان یک زوج رقم خواهد زد ، داشته باشید . اینکه چرا زوج بعد از ازدواج ، کم کم یکدیگر را به جای من ، ما خطاب می کنند دلیل خاصی دارد که ازدواج ، زندگی زن و مرد را در تلاش برای دستیابی به یک سرنوشت مشترک به یکدیگر پیوند می زند.

مزایای ازدواج با فردی با تیپ شخصیتی مشابه

ازدواج با فردی که تیپ شخصیتی مشابه شما برخوردار است مزایای بی شماری دارد، اما شاید بدیهی ترین آن ها این باشد که برخورد شما با دنیا یکسان است . جهان بینی های شما همواره در یک راستا قرار دارد . شما قضاوت یکسانی درباره مشکلات زندگی و راه حل های آن دارید . هیچ گاه اختلاف نظری درباره درک اساسی شما از دنیا ، اجتماع و حتی مسائل جزئی تر مرتبط با زندگی زناشویی وجود ندارد . به طور کلی ، شما با همسر خود تفاهم کامل دارید .مزیت داشتن تیپ شخصیتی مشابه با همسر این است که شما می دانید چگونه درباره مسائل مهم زندگی مشترکو روابط زناشویی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید .

معایب ازدواج با فردی با تیپ شخصیتی مشابه

از نظر روانشناسی، بزرگ ترین اشکال ازدواج با فردی که دارای تیپ شخصیتی مشابه شما است بزرگ ترین مزیت آن نیز محسوب می شود : یعنی زوج دیدگاه یکسانی نسبت به دنیا و مشکلات زندگی که با آن مواجه می شوند دارند . به عبارت دیگر هنگامی که شما و همسرتان باید به عنوان یک زوج مسئله ای را بررسی کنید،با یکدیگر هماهنگ هستید . این می تواند بسیار عالی باشد که معمولا هم چنین است . اما نکته اینجاست: اگر راه حل دو طرفه و مورد توافق شما یک انتخاب اشتباه باشد چه خواهد شد ؟ شما گرفتار خواهید شد .
از آنجایی که هر دوی شما به دلیل داشتن تیپ شخصیتی مشابه ، از دیدگاه مشابهی به مسئله نگاه می کنید، در اولین شکست هیچ گزینه جدیدی پیش رویتان نخواهد بود . این موضوع می تواند منجر به تلاشی باطل برای حل و فصل یک مسئله گردد. شما ناامیدانه در انتظار یک ایده جدید هستید ، اما هیچ اتفاقی نمی افتد. به طور کلی ازدواج با فردی که دارای تیپ شخصیتی مشابه شما باشد به وجود هماهنگی در رابطه زناشویی کمک می کند، اما این به معنای تضمین قطعی در برابر اختلافات و مشکلات زناشویی نیست . تیپ های شخصیتی ما را تاجای خاصی پیش می برد ؛ مابقی حاصل پیوند میان زوج و تمایل آن ها به سازش با یکدیگر است .

با شناخت شخصیت می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد

گاهی این سوال پیش می آید که وقتی شخصیت خود را می شناسیم می توانیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم ؟ پاسخ این است که برای هر نوع تغییری ،انعطاف پذیری لازم است . بعضی از افراد ممکن است خصوصیات خود را بشناسند ولی انعطاف لازم را نداشته باشند . یگی از ویژگی های مهم در زندگی انعطاف و سازگاری است . البته بخشی از انعطاف پذیری ذاتی است .

کلام آخر

وقتی دو تیپ شخصیتی برای مشاوره ازدواج مراجعه می کنند، معمولا مشاوران تلاش می کنند افرادی را به ازدواج تشویق کنند که ویژگی های مشابه زیادی دارند. تفاوت های زیاد شخصیتی ، عمدتا مشکل ساز هستند. گاهی یکی از طرفین ازدواج فکر می کند می تواند صفت شخصیتی غیرقابل قبول از نظر خودش را در همسر آینده اش از بین ببرد .اینکه تصور کنیم که همسرمان در طول زمان تغییر خواهد کرد ،کاملا اشتباه است. آگاهی از نوع تیپ شخصیتی کمک می کند در تصمیمات مهم زندگی بهتر عمل کنید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت