روانشناسی

برای زود انزالی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

انزال زودرس به زمانی گفته می شود که مرد زود تر از شریک جنسی خود به ارگاسم برسد. انزال زودرس یک مشکل جنسی رایج است. با این که تخمین ها متفاوت هستند، اما از هر 3 مرد 1 نفر از این مشکل رنج می برد. تا زمانی که این مشکل به صورت گاه به گاه بروز می دهد، جای نگرانی ندارد.

با این حال، اگر فکر می کنید که دچار انزال زودرس هستید، نگران نباشید زیرا با روش های مختلفی می توان این مشکل را برطرف کرد. با اینکه داروهای زیادی برای درمان زودانزالی تجویز می شوند، اما معمولا این مشکل ریشه روانی دارد. در ادامه این مقاله در مورد تاثیر عوامل روانشناسی بر زودانزالی و راه های درمان آن صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

علائم زود انزالی در مردان

موارد زیر بیانگر ابتلای فرد به انزال زودرس هستند:

  • همواره یا تقریبا در همه دفعات، انزال ظرف دقیقه اول پس از دخول انجام می شود.
  • فرد هیچ گاه توانایی به تاخیر انداختن انزال را در طول رابطه جنسی ندارد.
  • فرد احساس استرس و نا امیدی کرده و در نتیجه آن از داشتن رابطه جنسی دوری می کند.
علائم زود انزالی در مردان

هر دوی عوامل روانی و فیزیکی می توانند در ابتلا به انزال زودرس نقش داشته باشند. با این که بسیاری از مردان از صحبت کردن در این باره احساس شرمندگی می کنند، اما انزال زودرس یک مشکل رایج و قابل درمان است. مصرف دارو، مشاوره روانشناسی و تکنیک های جنسی تاخیر انزال یا ترکیبی از همه این موارد می توانند به بهبود رابطه جنسی فرد و شریک او کمک کنند.

عوامل موثر در انزال زودرس

عوامل جسمی و روانی متعددی می توانند سبب تجربه ناگهانی انزال زودرس شوند. از جمله عوامل فیزیکی این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات پروستات
  • مشکلات تیروئید همچون پر کاری یا کم کاری این غده
  • سو مصرف دارو
  • حساسیت بالای آلت تناسلی

عوامل روانشناسی این مشکل شامل موارد زیر هستند:

  • افسردگی
  • استرس
  • مشکلات رابطه عاطفی
  • باور های سخت گیرانه درباره رابطه جنسی
زود انزالی در مردان
اضطراب ناشی از عملکرد جنسی:

این اضطراب مخصوصا در ابتدای رابطه یا مواقعی بروز می دهد که فرد در گذشته تجربه مشکل در عملکرد جنسی را داشته است.

شرطی شدن:

احتمال دارد که تجربه های اولیه در رابطه جنسی بر رفتار جنسی آینده نیز تاثیر گذار باشند. برای مثال، اگر یک نوجوان برای این که والدین متوجه خود ارضایی او نشوند، خود را به انزال زودرس عادت دهد، ترک این رفتار در آینده دشوار خواهد بود.

یک تجربه ناگوار جنسی در کودکی:

این موارد می توانند از فاش شدن خود ارضایی فرد تا تجربه سو استفاده جنسی را در بر گیرند.

بهترین دکتر برای درمان زودانزالی

از آنجایی که درصد بسیار زیادی از کسانی که از مشکل زودانزالی رنج می برند، به علت مسائل روانی درگیر این اختلال هستند، بهترین درمان، استفاده از مشاوره جنسی و یا مراجعه به سکس تراپیست است. علاوه بر اینکه برطرف کردن مسائل روانی مربوط به انزال زودرس ریشه ای تر و طبیعی تر از مصرف دارو است، اغلب این درمان ها موثر تر هستند. صحبت کردن با یک روانشناس درباره تجربه ها و روابط عاطفی می تواند برای شروع بسیار مفید باشد.

صحبت کردن درباره مشکل خود یک اقدام مهم است. مشاوره عاطفی یا سکس تراپی می تواند در این زمینه مفید باشند.

جلسه های مشاوره می توانند اضطراب فرد را کاهش داده و روش هایی بهتری برای مقابله با استرس به او آموزش دهند. مشاوره اغلب همراه با درمان دارویی به بیشترین اثر بخشی می رسد. در انزال زودرس امکان دارد که فرد مقداری از احساس صمیمیت و نزدیکی با شریک جنسی خود را از دست بدهد. در این شرایط تجربه احساس خشم، شرمندگی، ناراحتی و قهر با شریک جنسی امکان پذیر است.

علاوه بر این موارد، ممکن است شریک جنسی مرد نیز از تغییر در نزدیکی جنسی نیز ناراحت باشد. انزال زودرس می تواند سبب کاهش احساس صمیمیت و آسیب به رابطه بین دو طرف شود.

بهترین دکتر برای درمان زودانزالی

تشخیص انزال زودس در جلسات مشاوره جنسی

پزشک علاوه بر پرسش درباره زندگی جنسی فرد، از سابقه سلامتی او نیز سوال پرسیده و یک معاینه فیزیکی نیز انجام می دهد. در صورت تجربه همزمان انزال زودرس و اختلال نعوظ پزشک انجام آزمایش خون جهت بررسی سطح هورمون ها (مخصوصا تستوسترون) یا تست های دیگر را تجویز می کند. در برخی موارد، اگر نیاز باشد، مشاور می تواند مراجعه به متخصص اورولوژی یا روانپزشک متخصص در اختلالات جنسی را به فرد توصیه کند.

تشخیص انزال زودس در جلسات مشاوره جنسی

انواع زود انزالی

علامت اصلی انزال زودرس عدم توانایی در به تاخیر انداختن انزال به بیش از 1 دقیقه پس از دخول است. البته، این مشکل ممکن است در هر شرایطی از جمله خود ارضایی نیز بروز دهد. انزال زودرس به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:

  • انزال زودرس اولیه: زمانی است که مرد، از زمان آغاز فعالیت جنسی، انزال زودرس را تجربه کرده است.
  • انزال زودرس ثانویه (اکتسابی): انزال زودرس اکتسابی زمانی است که فرد بدون داشتن سابقه مشکلات انزالی به انزال زودرس مبتلا شده است.

در حالی که بسیاری از مردان تصور بر داشتن علائم انزال زودرس را دارند اما این علائم اغلب در معیار های تشخیصی زود انزالی جای نمی گیرند. در این موارد، امکان دارد مردان دوره هایی طبیعی و متغیری از انزال زودرس را تجربه کرده باشند.

چه زمانی برای انزال زودرس باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت انزال زود تر از زمان مورد انتظار خود نسبت به دفعات قبل، باید به پزشک مراجعه کنید. احساس شرمندگی در مردان نسبت به در میان گذاشتن مشکلات بهداشت جنسی طبیعی بوده اما این مشکلات نباید فرد را از مراجعه به پزشک باز دارند. انزال زودرس مشکلی رایج و قابل درمان است.

در برخی مردان، صحبت با پزشک می تواند نگرانی درباره انزال زودرس را کاهش دهد. برای مثال، امکان دارد شنیدن این که تجربه زود انزالی گاه به گاه طبیعی بوده و میانگین مدت انزال در رابطه جنسی 5 دقیقه است، بتواند فرد نگران را مقداری امیدوار و دلگرم کند.

2.7/5 (3 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت