سبک زندگی و موفقیت

علل رفتار بچه گانه افراد بزرگسال

امروزه افراد بزرگسالی هستند که مانند کودکان رفتار می‌کنند و قطعاً روابط بین فردی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. عمده‌ترین دلیل آن در این افراد می‌تواند سرکوب عاطفی در دوران کودکی باشد. چنین رفتارهای کودکانه‌ای از نظر دیگران غیرقابل توجیه و توصیف ناپذیر است. برای آشنایی با علت رفتارهای بچه گانه افراد بزرگسال و درمان آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

رفتارهای بچگانه افراد بزرگسال

رفتارهای بچه گانه در بزرگسالان سبب می‌شود که روابط بین فردی آنها در زمینه کاری و خانوادگی تحت تاثیر قرار بگیرد چرا که اطرافیان نمی‌توانند چنین رفتارهایی را تحمل کنند. عدم بلوغ عاطفی در برخی‌ها سبب می‌شود که با وجود بالا رفتن سنشان همچنان مثل کودک رفتار کنند. رفتارهای بچه گانه بزرگسالان علائمی دارد و مهم‌ترین آن این است که خودخواه می‌باشند و نمی‌توانند به چیزی جز خواسته خودشان فکر کنند. علاوه بر این آنها قدرت درک احساسات و عواطف دیگران را ندارند و قادر به همدلی با آنها نیستند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نشانه‌های رفتار بچگانه در بزرگسالان

رفتارهای بچگانه بزرگسالان نشان دهنده آن است که فرد به پختگی و بلوغ نرسیده است و نمی‌تواند متناسب با شرایط رفتار کند. این افراد هنوز در بچگی خودشان انده‌اند و نگاهشان به زندگی تغییر نکرده است. مهم‌ترین نشانه‌های چنین افرادی شامل:

بدقولی و عهد شکنی

یکی از رفتارهای بچه گانه افراد بزرگسال این است که مانند یک کودک صبر و تحملشان کم است منتظر نمی‌مانند تا کاری به انجام برسد. بنابراین بدقولی و شکستن عهد و پیمان جز رفتارهای همیشگی‌شان است. به این دلیل که تحملی برای وقت گذاشتن و وفای به عهد ندارند.

عدم بلوغ مالی

یکی از علائم رفتارهای بچگانه بزرگسالان این است که مانند کودکان نمی‌توانند مدیریت مالی داشته باشند یا به میزان پولی که در می‌آورند هزینه و خرجشان را حساب کنند. آنها ریسک و اشتباهات مالی زیادی انجام می‌دهند و همین باعث می‌شود که از لحاظ اقتصادی دچار خسارت شوند.

وابستگی از سر نیاز

این افراد دیگران به چشم وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافشان نگاه می‌کنند و زمانی با آنها ارتباط برقرار می‌کنند که نیازشان داشته باشد در غیر این صورت شاید مدت‌ها از آنها خبری نگیرند. به این معنا که معمولاً رابطه یک طرفه دارند و از بقیه طلبکارند. عشق و محبت در رابطه آنها معنا ندارد و فقط زمانی آن را نشان می‌دهند که محتاج باشند. این افراد بیشتر وابسته می‌شوند تا دل بسته.

عدم مسئولیت پذیری

کسانی که بچه گانه رفتار می‌کنند همچنان چشمشان به دیگران است تا بقیه کارهایشان را برای آنها انجام دهد خودشان نمی‌توانند خودکار مسئولیتی را به عهده بگیرند. آنها  اشتباهات در هر کاری را تقصیر دیگران می‌اندازند و همیشه اطرافیانشان سرزنش می‌کنند در حالی که  اصلاً به عواقب کارشان فکر نمی‌کنند.

خودخواهی

یکی دیگر از علائم رفتارهای بچه گانه در بزرگسالان خودخواهی و طلبی خویش است. آنها در هر کاری به منافع و اهداف شخصی‌شان می‌اندیشند و دوست دارند همه چیز طبق برنامه خودشان پیش برود. در نظر گرفتن منفعت دیگری برایشان معنایی ندارد.

 

علت رفتارهای بچگانه در بزرگسالان

علت رفتارهای بچگانه در بزرگسال دلایل مختلفی دارد که معمولا در بیشتر آنها به علت عدم بلوغ عاطفی و عقلانی است چرا که نمی‌توانند مانند یک فرد پخته در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون رفتار صحیحی نشان دهند. حتی یک فرد ۴۰ یا ۵۰ ساله هم ممکن است همچنان رفتارهای کودکانه نشان دهد. حتی برخی افراد با اینکه در سن پایین ازدواج کرده‌اند و درآمد و کار خوبی دارند یا وجه خاصی از لحاظ اجتماعی دارند اما وقتی با اتفاقات ناخوشایندی مثل ورشکستگی یا مرگ فردی عزیز و یا خیانت روبرو می‌شوند، ممکن است رفتارهای کودکانه نشان دهند.

کسی که در خانواده ای با والدین سمی بزرگ شده است و پدر مادرش با هر اتفاقی جر و بحث و دعوا راه می‌انداختند یا مثل کودکان جیغ و داد می‌کردند و رفتارهایی حاکی از عدم پختگی و بلوغ را نشان می‌دادند، در بزرگسالی هم ممکن است با الگوبرداری از والدینش چنین رفتارهایی انجام دهد. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده کمک بگیرید.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث رفتارهای بچگانه در بزرگسالی شود برآورده نشدن نیازهای عاطفی در دوران کودکی است. چنانچه کودکی مانند سایر کودکان یازهای عاطفی و روحی و روانی‌اش در سن رشد برآورده نشود، در بزرگسالی ممکن است رفتارهای نابالغانه نشان دهد. اگر شما هم کودکی دارید توصیه می شود از بهترین مشاور کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

بهتر است بدانید که چنین بزرگسالانی از رفتارهای کودکانه خود غافلند و فکر می‌کنند که دیگران همیشه مقصر هستند. گریه کردن، قهر کردن یا لجبازی از رفتارهای رایج آنان است.

 

راه‌های اصلاح رفتار بچگانه در بزرگسالی

خودشناسی و خودآگاهی: کسی که به مرحله خودشناسی نرسیده باشد یعنی آشنایی با افکار، احساسات، انتظارات، ویژگی‌های شخصیتی و… خود ندارد. بنابراین اولین قدم این است که فرد برای شناخت خود اقدام کند.

تقویت مهارت‌های زندگی: این را بدانید که خیلی از ما مهارت‌های زندگی را در مدرسه یا دانشگاه نیاموخته‌ایم پس لازم است خودمان دنبال تقویت این مهارت‌ها باشیم که شامل حل مسئله، ارتباط موثر، همدلی، روابط بین فردی، حل تعارض و غیره است.

خودآگاهی هیجانی: به معنای آگاهی از احساس و هیجان خود

احترام به خود: یعنی پذیرش خود

خود ابرازی: توانایی بیان احساسات و افکار و دفاع به حق و مقتدرانه از خود.

خود شکوفایی: یعنی پی بردن به توانایی‌های بالقوه خود و فراهم کردن زمینه شکوفایی و رشد استعدادها

همدلی: به معنای نگاه کردن به دنیای منحصر به فرد هر شخص از دریچه خودش

مسئولیت پذیری در اجتماع: قبول مسئولیت در قبال کارهای خود و دیگران و داشتن حس همکاری با آنها

روابط بین فردی: توانایی داشتن روابط متقابل از لحاظ عاطفی و صمیمیت و درک متقابل

واقع‌گرایی: توانایی سنجیدن امور طبق چیزی که هست و دوری از خوشبینی یا بدبینی مطلق

انعطاف پذیری: توانایی سازگاری با شرایط و محیط مختلف

حل مسئله: تعریف دقیق از مسائل و حل کردن آنها به شیوه موثر

تحمل استرس و کنترل تکانه:  وانایی مقابله کردن در برابر موقعیت‌ها و شرایط استرس‌ها و کنترل هیجانات

درمان رفتارهای بچگانه فرد بزرگسال

اولین راه این است که فرد بپذیرد رفتارهایش بلوغ و پختگی لازم را ندارد و کاری که انجام می‌دهد مناسب سن و انتظارات اطرافیان نیست. در قدم بعدی لازم است که فرد سراغ یک روانشناس و درمانگر متخصص برود و از او کمک بخواهد تا بتواند در برابر مسائل و مشکلات بالغانه و جرتمندانه رفتار کند. اگر شما هم نشانه‌هایی از رفتارهای بچه‌گانه بزرگسال در خودتان دیده‌اید توصیه می‌شود که از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت