سبک زندگی و موفقیت

مزایا و معایب ازدواج فامیلی

برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندشان با فامیل ازدواج کند چرا که فکر می‌کنند شناخت بیشتری دارند و زندگی بهتری هم خواهند داشت. گاهی هم فردی عاشق سر یا دختر فامیل می‌شود و شاید برخلاف رغبت خانواده تمایل به ازدواج با او را داشته باشد. اما سوالی این است که ازدواج فامیلی چه مزایا و معایبی دارد؟ برای پاسخ به آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

مزایای ازدواج فامیلی

والدین همیشه خوشبختی و آرامش فرزندشان را می‌خواهند و زمانی که به ازدواج او می‌رسد دنبال شخصی هستند که از او شناخت بیشتری دارند و به همین دلیل فامیل را مناسب می‌دانند. تصور آنها بر این است که در ازدواج‌های فامیلی شکست و جدایی کمتر است و محبت بین همسران بیشتر می‌باشد. مهم‌ترین مزایای ازدواج فامیلی شامل موارد زیر است:

تناسب فرهنگ، ارزش‌ها و عقاید خانواده‌ها

به دلیل فامیل بودن و رفت و آمد معمولاً ارتش‌ها و عقاید خانواده‌ها به یکدیگر نزدیک است. این تناسب باعث تفاهم بیشتر تنش کمتر می‌شود. هرچند بین خانواده‌ها ممکن است تفاوت‌هایی به چشم بخورد اما کسانی که فامیلی وصلت کردند از لحاظ عقاید بیشتر به هم شباهت دارند. همچنین اگر تفاوت هم باشد به دلیل آنکه شناخت قبلی دارند راحت‌تر آن را می‌پذیرند. اگر شما هم در این شرایط هستید می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد در زمینه ازدواج کمک بگیرید.

شناخت بیشتر از یکدیگر

در ازدواج‌های فامیلی به علت آنکه افراد از دوران کودکی و به مدت طولانی با هم در ارتباط هستند عادت‌های خوب و بد یکدیگر مانند سیگار کشیدن، خساست،و.. را می‌دانند. بنابراین کمتر از دیدن ویژگی‌های رفتاری خاص فرد مقابل تعجب می‌کنند چرا که از زندگی فرد خبر دارند و حتی ممکن است جزئیات بیشتری هم از او بدانند. بنابراین نمی‌توانند یکدیگر را فریب دهند یا برخی مسائل را از هم پنهان کنند. اما در خانواده‌هایی که با یکدیگر غریبه هستند هر فردی می‌تواند ویژگی‌های خاصی را از شریکش پنهان کند ولی در ازدواج‌های فامیلی این اتفاق کمتر می‌افتد. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

همکاری و مشارکت بیشتر خانواده‌ها

در ازدواج‌های فامیلی از آنجایی که خانواده‌ها از یکدیگر شناخت بلند مدتی دارند و با هم در ارتباط هستند سر مسائلی همچون مهریه، جهیزیه، مراسم عروسی و… راحتتر به توافق می‌رسند و همکاری بین آنها بیشتر است. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

معایب ازدواج فامیلی

 

اگر قرار است ازدواج فامیلی انجام دهید بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

مشکلات ژنتیکی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ازدواج فامیلی دارد این است که متاسفانه خیلی از بیماری‌های مادرزادی و معلولیت‌های کودکان به دلیل ازدواج‌های فامیلی است. بنابراین قبل از آنکه رابطه عاطفی شما با فرد مد نظر جدی شود لازم است که به مراکز مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید و مشاوره‌های ژنتیکی و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. توصیه می‌شود که قبل از  مشخص شدن این آزمایش‌ها سایر اقوام و بستگان را مطلع نکنید.

تحقیق نکردن در مورد یکدیگر

از مسائلی که ازدواج فامیلی دارد این است که هر دو نفر تصور می‌کنند چون با یکدیگر رابطه خویشاوندی دارند و یا مدت‌هاست خانواده‌هایشان هم دیگر را می‌شناسند پس نیازی نیست که تحقیقی انجام دهند و حتی ممکن است فورا بخواهند رابطه را جدی کنند بدون آنکه زمانی برای آشنایی و گفتگو گذاشته باشند. در حالی که ممکن است به عنوان مثال شما با خانواده عموییتان کمتر رفت و آمد داشته باشید و حتی آنها را کمتر از همسایه خودتان بشناسید. از این رو اگر با فردی در فامیل قصد ازدواج دارید حتماً فرصتی را برای آشنایی فراهم کنید و به شناخت قبلی که خودتان یا خانواده از او دارید اکتفا نکنید.

جدایی سخت‌تر می‌شود

معمولاً جدایی در ازدواج‌های فامیلی به دلیل آنکه ممکن است سبب قطع ارتباط خانوادگی شود سخت‌تر است و شاید افراد مجبور شوند به خاطر آبروی خانواده‌ها و فامیل در زندگی بمانند حال آنکه باید سختی‌های زیادی را تحمل کنند و یا آزار ببینند. هر چند توصیه به طلاق نمی‌شود اما گاهی زندگی مشترک به جایی می‌رسد که متاسفانه جدایی تنها راه می‌شود. در زمینه مشاوره طلاق توصیه می شود از بهترین روانشناسان سعادت آباد کمک بگیرید.

دخالت فامیل

در ازدواج‌های فامیلی به دلیل آنکه خانواده‌ها مدت‌هاست همدیگر را می‌شناسند راحت به خودشان اجازه دخالت در مسائل مختلف را می‌دهند  و از طرفی ممکن است پای بقیه خانواده‌ها را به این موضوع بکشاند. این دخالت‌ها می‌تواند تنش بین زن و مرد را بیشتر کند حتی رابطه‌شان را وارد چالش‌های جدی کند. گاهی هم می‌تواند باعث درگیری‌های فامیلی شود.

بیماری‌ها و مشکلات احتمالی ازدواج فامیلی

ازدواج مهمترین و سرنوشت سازترین انتخاب زندگی هر فردیست که باید آگاهانه و صحیح انجام شود. اگر قرار است ازدواج موفقیت آمیزی داشته باشید لازم است غیر از عشق و صمیمیت یا موقعیت‌های مالی به مسائل دیگر هم توجه کنید. مهم‌ترین فاکتوری که در ازدواج‌های فامیلی باید در نظر بگیرید بیماری‌هایی است که احتمال دارد حاصل چنین ازدواجی در فرزندان شود.

سقط جنین:  احتمال سقط در ازدواج‌های فامیلی بیشتر است. بنابراین لازم است که بارداری با آمادگی قبلی تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

بیماری نقص ایمنی: این بیماری یکی از عوامل ازدواج فامیلی است که ممکن است به فرزندان انتقال پیدا کند و حتی دچار بیماری‌های عفونی شوند. یعنی فرزند به بیماری‌هایی همچون هپاتیت و سرطان مبتلا شود.

معلولیت کودک: مهمترین خطر ازدواج‌های فامیلی این است که ممکن است فرزند دچار معلولیت یا نقص عضو به علت اختلالات ژنتیکی شود.

بیماری شب کوری: این بیماری که حاصل ازدواج‌های فامیلی است ممکن است به تدریج تبدیل به کوری  دائم در فرد شود.

 

چه کسانی باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک انجام دهند؟

 

کسانی که باید حتماً مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

پسرهای بالای ۴۰ سال و دخترهای زیر ۱۸ سال و بالای ۳۳ سال

کسانی که با همدیگر فامیل درجه یک هستند

افرادی که در بستگان درجه یک آنها مواردی از اختلالات ژنتیکی وجود دارد

کسانی که در آزمایشگاه‌ها، سونوگرافی‌ها و رادیولوژی‌ها مشغول به کار هستند

کسانی که در محیط‌های پرخطر کار می‌کنند

افرادی که اختلالات ژنتیکی خاصی مثل ضعیفی چشم دارند

کسانی که در مناطق پر خطر ساکن هستند

 

کلام پایانی

برخی از افراد ازدواج‌های فامیلی را انتخاب می‌کنند چرا که اعتقاد دارند شناخت بیشتری دارند و احتمال شکست کمتر است. برخی هم ممکن است عاشق فردی در فامیل شوند و فوراً بخواهند به وصال برسند. در هر حال ازدواج فامیلی مانند هر ازدواج دیگری نیاز به سنجش همه شرایط و بعد تصمیم گیری صحیح دارد. اگر شما هم در چنین وقعیتی هستید توصیه می‌شود حتماً از مشاوران با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت