سبک زندگی و موفقیت

ازدواج با معلول

افراد دارای معلولیت دارای مشکلات خاص خود هستند اما به هر حال حق زندگی و ازدواج دارند. شاید اگر در دهه‌های گذشته با خانم‌ها و آقایان صحبت می‌کردید ازدواج با معلولین را کاری خداپسندانه و نیکو می‌دانستند اما بهتر است بدانید که ازدواج خودش به تنهایی چالش‌هایی دارد و نکته اینجاست که ازدواج نکات مهم ریسک‌های خاصی دارد که باید با آن آشنا شوید. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

آیا ازدواج با معلول منع روانشناسی دارد؟

هرچند بهتر است بدانید که افراد معمول هم مانند سایر افراد حق عشق و زندگی مشترک را دارند اما قبل از ورود به رابطه با چنین افرادی بهتر است در مورد مسائل و مشکلات آنها نکاتی را بدانید تا به خودتان و دیگری آسیب نزنید.

این افراد مستعد مشکلات روحی و روانی هستند

هرچند نه همه افراد معلول بلکه بیشتر آنها درگیر مشکلات روحی و روانی هستند. یعنی احتمال دارد که به خاطر مشکل جسمی‌شان دچار افسردگی اضطراب یا پرخاشگری شده باشند. این را بدانید که مشکلات جسمانی می‌تواند مسائل روانی ایجاد کند و از طرفی افراد معلول به دلیل آنکه خود را متفاوت از دیگران می‌بینند یا در جامعه حس ترحم دیگران را دارند زودرنج باشند.کوچک‌ترین مسائل و برخوردها می‌تواند در روان آنها تاثیرات ناخوشایندی بگذارد. چنانچه این نکات را ندانید در رابطه با آنها دائماً ممکن است دچار مسائل جدی‌تر شوید. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

شما مسئول به دوش کشیدن مشکلات آنان هستید

هرچند در یک ازدواج عادی زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایفی دارند و باید به هم کمک کنند اما وقتی پای ازدواج با یک فرد معلول در میان است به دوش کشیدن مشکلات شما چند برابر می‌شود هرچند باز هم بستگی به وضعیت جسمانی و روحیه فرد معلول دارد. مثلاً زنی که با یک مرد معلول ازدواج می‌کند باید بداند که در کنار کارهای خانه بخشی از مسئولیت های مردانه را هم خودش باید به تنهایی انجام دهد. همچنین مردی که با یک زن معلول ازدواج می‌کند لازم است که علاوه بر تامین مخارج خانواده وظایف خانه‌داری را هم به دوش بکشد.

باید انتظاراتتان را کاهش دهید

شما زمانی که با یک فرد معلول می‌خواهید ازدواج کنید بدانید که باید بخشی از انتظارات خود مثل رفتن به طبیعت، بیرون رفتن مسافرت و دید و بازدیدها، سینما یا غیره را کنار بگذارید. علاوه بر این بسیاری از مکان‌های تفریحی ممکن است امکانات برای معلولان را نداشته باشد. همچنین ممکن است زمانی که بیمار می‌شوید همسرتان به دلیل شرایط جسمی‌اش نتواند آنچنان حامی‌تان باشد و یا از شما مراقبت کند.

ممکن است مشکلات جنسی داشته باشید

یکی از نکات مهمی که لازم است در ازدواج با این افراد با آن توجه کنید این است که شاید فرد مقابل نتواند مانند یک انسان عادی با شما رابطه جنسی داشته باشد. هر چند این مسئله کاملاً قطعی نیست و باز هم بستگی به شدت معلولیت فرد دارد چرا که در برخی از افراد معلول این مشکل وجود ندارد. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

ممکن است مورد قضاوت اطرافیان قرار بگیرید

شما قبل از ورود رابطه با فرد معلول باید بدانید که چقدر با اعتماد به نفس و با اراده در انتخابتان هستید و آیا می‌توانید نگاه مردم را تحمل کنید یا خیر. چه زن باشید یا مرد هنگامی که با یک معلول ازدواج می‌کنید ناخودآگاه مورد قضاوت فامیل یا دوستان خود قرار می‌گیرید و ممکن است آنها شما را سرزنش کنند یا حتی مورد تمسخر و طعنه قرارتان دهند. آیا آنقدر از تصمیم خود مطمئن هستید که نیش و کنایه‌ها و دلسوزی‌های بقیه برایتان مهم نباشد و بتوانید نگاه سنگین برخی‌ها را تحمل کنید.

در مورد فرزندآوری به مشکل می‌خورید

 

یکی از مسائلی که باید به آنها توجه کنید این است که ازدواج با فرد معلول می‌تواند باعث شود که او دچار ناباروری باشد یا حتی اگر هم بچه‌دار شدید بخش عظیمی از مسئولیت‌های فرزندتان به عهده خودتان باشد. این را بدانید که برخی از معلولین توانایی باروری شریک زندگی‌شان را ندارند و از طرفی بعد از فرزندآوری نمی‌توانند چندان به همسرشان کمک کنند.

 

نکاتی برای ازدواج با معلول

اگر می‌خواهید با فرد معلول ازدواج کنید قبل از تصمیم گیری قطعی و مشاوره حتماً نکات زیر را در نظر بگیرید:

در مورد معلولیت و محدودیت‌های او بدانید

این حق شماست وقتی که می‌خواهید با یک فرد معلول ازدواج کنید در مورد مشکلات او بیشتر بدانید و نکته‌ای از دید شما پنهان نباشد. هر چقدر بخواهید عجولانه و سرسری تصمیم بگیرید و با مشکل معلولیت شریک عاطفی‌تان آشنا نباشید بعد از ازدواج ممکن است پشیمانی به سراغتان بیاید. پس ابتدای به امر همه چیز را در نظر بگیرید.

هرگز از روی دلسوزی ازدواج نکنید

این را بدانید که ازدواج یک امر مقدس است و شما نباید از سر ترحم و دلسوزی با کسی ازدواج کنید. شما می‌توانید به جامعه معلولین خدمت کنید اما وقتی پای ازدواج در میان است دلسوزی تنها برای مدت کوتاهی جواب می‌دهد. اگر انگیزه شما از ازدواج با چنین افرادی فداکاری و گذشت باشد جزو انگیزه‌های اشتباه برای ازدواج است و قطعاً رابطه سرانجامی نخواهد داشت. به این دلیل که حس ترحم در زندگی مشترک به تدریج از بین رفته و منطق جایگزین آن می‌شود.

زندگی دو نفره را میدان فداکاری ندانید

این را بدانید که زندگی مشترک دو نفره است و هر دو باید برای بهبود آن تلاش کنید. پس ازدواج با این افراد را میدان جهاد و گذشت ندانید و قرار نیست که شما دائماً در حال فداکاری باشید. به این دلیل که با این رفتارها به خودتان و دیگری آسیب جدی می‌زنید. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد در زمینه مشاوره خانواده کمک بگیرید.

حواستان به رفتارتان باشد

وقتی در رابطه با چنین افرادی هستید حواستان باشد که به آنها حس ترحم و دلسوزی را انتقال ندهید به این دلیل که در روحیه ایشان تاثیرات بسیار ناخوشایندی می‌گذارد. از سوی دیگر سعی کنید که بیشتر اوقات با آنها همدلی کنید و مشکلاتشان را بی اهمیت نپندارید. یادتان باشد رنجی که آنها از معلولیتشان می‌کشند از درک افراد عادی کاملاً خارج است پس تا حد امکان سعی کنید با دنیای آنها همذات پنداری کنید.

با یکدیگر صحبت کنید

 

شما می‌توانید مانند هر رابطه دیگری با هم در مورد اهداف و آینده‌تان صحبت کنید و نظراتتان را به اشتراک بگذارید. حواستان باشد که در ازدواج با این افراد مسئله تفاهم بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر لازم است که دوران آشنایی و نامزدی با چنین اشخاصی طولانی‌تر از افراد معمولی باشد چرا که تنها صحبت کردن دوام رابطه را مشخص نمی‌کند بلکه باید وارد بطن زندگی با چنین افراد معلولی شوید و با آنها حتی به مکان‌های تفریحی و گردش بروید تا ببینید چقدر می‌توانید با شرایط او کنار بیایید. اگر جایی در رابطه متوجه شدید که دیگر نمی‌توانید وضعیت او را تحمل کنید توصیه می‌شود که قبل از وابستگی به یکدیگر از رابطه محترمانه خارج شوید.

نکته مهم دیگری که باید در مورد آن صحبت کنید مسائل مالی است. مهم است که اگر می‌خواهید با فرد معلول ازدواج کنید از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی شما یا او باشید به این دلیل که این افراد علاوه بر اینکه هزینه‌های درمان دارند در زندگی مشترک با شما نمی‌توانند سوار هر ماشینی شوند و یا اینکه با هر وسیله نقلیه‌ای به مسافرت بروند و شاید حتی در آینده نیاز به پرستار پیدا کنند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه شده‌اید که ازدواج با معلولین چه چالش‌ها و ریسک‌هایی دارد. هرچند این افراد هم مانند دیگران حق زندگی و ازدواج دارند و نباید از آن محروم شوند اما باز هم زندگی مشترک با آنها  مسائل خاص خود را دارد که نباید از آنها غافل شوید. جلسات مشاوره ازدواج به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که در رابطه با این افراد چقدر می‌توانید موفق شوید و یک رابطه سالم داشته باشید. بنابراین در این زمینه توصیه می‌شود روانشناسان متخصص کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت