سبک زندگی و موفقیت

افسردگی روز تولد

شاید شما هم تاکنون تجربه افسردگی یا احساسات غم و اندوه را در روز تولد خود تجربه کرده باشید. بدانید که شما در این زمینه تنها نیستید و افراد زیادی هستند که مانند شما روزهای نزدیک به ایام تولدشان حال و هوای ناخوشی پیدا می‌کنند. معمولاً افرادی که درگیر افسردگی روز تولد می‌شوند بیشتر جوانان هستند. برای اینکه با علت افسردگی در روز تولد بیشتر آشنا شوید و راه‌های درمان آن را بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برایر کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

افسردگی تولد چیست؟

افسردگی تولد که نام دیگر آن غم تولد است نوعی از افسردگی است که این روزها گریبان‌گیر خیلی از افراد شده هست. این نوع افسردگی در بین زن‌ها شیوع بیشتری دارد. از ایام کهن همیشه مردمان در روزهای تولد خود رقص و پاکوبی و جشن داشتند این روز را گرامی می‌داشتند.  اما برخی‌ها در برخورد با این روز مهم واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. عده‌ای در این روزها بسیار شاد هستند و خودشان را برای بهترین مراسم آماده می‌کنند بدون هیچگونه غم و ناراحتی اما دسته دوم کسانی هستند که با نزدیک شدن به ایام تولدشان دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند. حتی برخی اوقات ممکن است رفتارهای خاصی نشان دهند که دلیل آن می‌تواند بالا رفتن سن باشد. این افسردگی در دوران اوایل جوانی شروع می‌شود. طبق رویکرد وجودی افراد با افزایش سنشان احساس ترس اضطراب و نزدیکی به مرگ را تجربه می‌کنند و به همین دلیل برخی‌ها ممکن است در روز تولدشان حال و هوای خوبی نداشته باشند. اضطراب مرگ در برخی افراد دیده می‌شود هرچند این اضطراب باعث انگیزه بیشتر برای کار و تلاش در زندگی می‌شود اما می‌تواند زمان محدود را به انسان یادآوری کند.

نشانه‌های افسردگی روز تولد

مهمترین نشانه‌های افسردگی شامل موارد زیر است:

داشتن احساس غم و پوچی

احساس ناامیدی و تنهایی

داشتن افکاری با محتوای منفی

کاهش انرژی حس بی‌حالی و ضعف

احساس گناه برای مواردی که حتی به شما ارتباطی ندارد مقصر دانستن خود در هر زمینه‌ای

افزایش یا کاهش اشتها

ایجاد مشکلاتی در خواب و بیداری

حس اضطراب و بی‌قراری و نگرانی‌های بی‌دلیل

ایجاد دردهای جسمانی بدون دلیل

فکر کردن به مرگ و حتی خودکشی

کاهش حس علاقه در زندگی

کاهش تمرکز حواس و حل مسئله

برای کسب اطلاعات بیشتر از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

افسردگی روز تولد در چه کسانی بیشتر است؟

 

هرچند این افسردگی ممکن است در همه افراد رخ دهد اما معمولاً گروه‌های خاصی آسیب پذیری بیشتری دارند:

اول از همه کسانی که سابقه افسردگی در خانواده را داشتند یا خودشان قبلاً دچار افسردگی شده‌اند معمولا مستعد این اختلال هستند. همچنین کسانی که سابقه اختلالات روانی دیگری هم داشته‌اند در معرض بیشتری برای افسردگی روز تولد هستند. علاوه بر این تیپ شخصیتی درون گرایی هم از آنجا که نیازمند تنهایی و خلوت بیشتری هستند در روزهای تولد مجبور می‌شوند که در جمع‌ها حضور پیدا کنند به احتمال بیشتری افسردگی را در این روز تجربه می‌کنند. اضطراب هم می‌تواند منجر به افسردگی روز تولد شود.

 

 دلایل افسردگی روز تولد

مهمترین علت‌های افسردگی روز تولد را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

انکار بالا رفتن سن

حتماً شما هم این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند سن فقط یک عدد است و چیز مهمی نیست اما حقیقت این است که وقتی سنتان بالاتر می‌رود متوجه قدرت جسمی و روانی خودتان می‌شوید. به تدریج می‌فهمید که دیگر خیلی از کارها را مثل گذشته نمی‌توانید انجام دهید و حتی تجربه هایی که در سن خاصی داشته‌اید دیگر نمی‌توانید به آنها باز گردید. بنابراین شاید ظاهراً انکار کنید که برایتان مهم نیست سنتان بالا رفته است اما در ذهن خود نگاه دیگری به درونتان می‌اندازید.

انتظارات و فشارهای اجتماعی

لماً زمانی که سنتان بیشتر می‌شود جامعه و خانواده و اطرافیانت شما انتظار دارند که به دستاوردهای خاصی رسیده باشید مثلاً در آن سن تحصیلاتتان را به اتمام رسانده باشید یا کار خوبی پیدا کرده باشید، خانواده تشکیل داده باشید و… اما چنانچه شما هنوز می‌کنید که به آن جایگاهی که باید نرسیده‌اید و یا همسالانتان از شما جلوتر هستند قطعاً با بالا رفتن سن اضطراب و غم بیشتری سراغتان می‌آید. اینجاست که توصیه می‌شود از دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

احساس شکست

یکی از دلایل افسردگی روز تولد می‌تواند این باشد که شما شاید برای امسال خود برنامه خاصی چیده باشید و دوست داشتید به دستاوردهای خاصی می‌رسیدید اما اکنون که یک سال زندگیتان گذشته است فکر می‌کنید که آنطور که باید به برنامه‌های خود نرسیده‌اید و احساس شکست کرده‌اید.

خانواده ناکارآمد

گاهی اوقات ممکن است افراد خانواده‌ای داشته باشند که به روز تولدشان اهمیت نداده باشد و یا خاطرات تلخی از آن داشته باشند. مثلاً پدر یا مادرشان در روز تولد کنارشان نباشد یا حتی بالعکس در روزهای تولد قبلی خاطرات خوشی را تجربه کرده‌اند در کنار عزیزانی که دیگر اکنون در قید حیات نیستند. این عامل می‌تواند بار هیجانی زیادی را در روز تولد ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر ازز دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

نوستالژی

گاهی اوقات ممکن است در روز تولد به یاد خاطرات دوران کودکی و ایام خوش و بی‌خیالی آن دوران بیفتید و از اینکه چگونه انقدر ایام به زودی گذشت و سنتان بالا رفت متعجب شوید. طبیعی است که با نگاهی به خاطرات و مرور آنها دچار احساس دلتنگی و غم شوید.

 

درمان افسردگی روز تولد

 

با شناختن غم روز تولد می‌توانید به دنبال راهکاری اساسی برای درمان آن باشید:

راهکار اصلی

مهمترین راهکار این است که خودتان را دوست داشته باشید و همه جور با همه ضعف‌ها و نقص ها خودتان را بپذیرید. این را بدانید که اگر هدفی داشته‌اید و نتوانسته‌اید به دلایلی به آن برسید باز هم مهم نیست به این دلیل که هنوز راه برای رسیدن وجود دارد مهم این است که از فرصت‌های جدید استقبال کنید. بنابراین بهتر است که همچنان به تلاش‌های خودتان ادامه دهید و برای خودتان هدف‌های بلند مدت و کوتاه مدت بریزید.

دیگر راهکارها

اگر تاکنون نتوانسته‌اید به آنچه که می‌خواستید برسید و دچار احساس غم و تنهایی شده‌اید این را بدانید که ابتدا خودتان هستید که باید به خودتان کمک کنید. پس باید به سمت خودسازی قدم بردارید و برای آرزوهایتان بجنگید. به عنوان مثال شاید شما هنوز شغل مناسبی پیدا نکرده باشید یا یک  ازدواج خوب نکرده باشید و یا اینکه نتوانسته‌اید به دانشگاه بروید و مسائل این چنینی اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که خودتان را سرزنش کنید. بدانید که هر کسی در مسیر خودش گام برمی‌دارد و هیچکس از شما جلوتر یا عقب‌تر نیست شما باید تنها خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید نه با فرد دیگر.

روز تولد را آنگونه برگزار کنید که خودتان دوست دارید لازم نیست که حتماً جشن باشکوه و مجللی داشته باشید. کافی است که چند نفر از کسانی که دوستشان دارید در آن روز کنارتان باشند تا حالتان خوب باشد. در این روز خاطرات خوش را مرور کنید و به چیزهایی فکر کنید که در روحیه‌تان تاثیرگذار است.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز شما با افسردگی روز تولد آشنا شده‌اید. این نوع افسردگی هم باید مانند دیگر اختلالات جدی گرفته شود. اگر شما هم نزدیک روز تولدتان دچار چنین احساساتی می شوید بهتر است در کنار هر راهکاری از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت