سبک زندگی و موفقیت

تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

این روزها سبک زندگی در جامعه تغییر کرده و برخی از جوانان بنا به دلایل خاص خود تمایل دارند جدا از خانواده زندگی کنند. علاوه بر این با توجه به فرصت‌های شغلی و تحصیلی که در برخی از شهرهای به دور از خانواده وجود دارد بسیاری از جوانان می‌خواهند بعد از ادامه تحصیل در همان شهر بمانند و کار کنند بنابراین رو به زندگی مستقل و مجردی می‌آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

دلیل تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

اگر دقت کرده باشید کودکان زمانی که به نوجوانی می‌رسند می خواهند در اتاقشان تنها باشند و به کارهای شخصی خود رسیدگی کنند. این رفتارها در اکثریت جوان‌ها طبیعی است و نشان از تمایل آنها به زندگی مستقل را دارد.

اختلاف والدین

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث تمایل جوان‌ها به زندگی مستقل و دور از محیط خانواده شود اختلافات بین والدین است. در خانواده هایی که پدر و مادر با هم سر ناسازگاری دارند یا با فرزندان مشکل دارند جوان‌ها ترجیح می‌دهند به تدریج از محیط خانواده فاصله بگیرند. فرزندان در چنین خانواده‌ای روی آرامش و آسایش را نمی‌بینند و تمایل به زندگی مستقل و مجردی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر آنها می‌دانند که اگر همچنان بخواهند در خانه باشند تنش و درگیری بیشتر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

فرار از تعهدات

برخی از افراد ممکن است در محیط خانواده تحت فشار باشند و مجبور باشند مسئولیت خواهر یا برادر یا والدین خود را بپذیرند. مخصوصاً فرزندانی که در خانه تک هستند یا با یکی از والدین خود زندگی می‌کنند مسئولیت بیشتری دارند و به همین علت ترجیح می‌دهند با رفتن به سمت زندگی مستقل از مسئولیت بگریزند.

ازدواج سفید

در این نوع ازدواج افراد بدون پیوند قانونی و شرعی با یکدیگر زیر یک سقف می‌روند. علاوه بر این تعهد و مسئولیتی هم بینشان نیست و هر زمان که خواستند میتوانند از هم جدا شوند.  متاسفانه این مدل ازدواج‌ها دوامی ندارد و زود به فروپاشی می‌انجامد. برخی از جوان‌ها که نمی‌خواهند ازدواج کنند و از طرف دیگر دوست دارند از محیط خانواده جدا شوند رو به سمت ازدواج سفید می‌آورند.

رسیدن به آرامش و داشتن زندگی مورد علاقه

 

برخی از جوان‌ها سبک زندگی متفاوت دارند و دوست دارند که دورهمی با دوستانشان داشته باشند یا به مسافرت بروند و یا حتی در خانه کارهای مورد علاقه خود مثل نواختن آلات موسیقی و غیره را انجام دهند که ممکن است با مخالفت والدین خود روبرو شوند.  بنابراین ترجیح می‌دهند از محیط خانه دور شوند و زندگی به دلخواه خود را تشکیل دهند.

افزایش سن ازدواج

در جامعه امروزی با توجه به اینکه سن ازدواج بالا رفته است و جوانان بنا به دلایلی با محدودیت‌هایی برای آن روبرو هستند.  همین مسئله باعث می‌شود جوانی که تمایل به زندگی مستقل دارد بخواهد بدون ازدواج آن را داشته باشد. علاوه بر این کسانی که جدا شده‌اند و به محیط خانواده پدری برگشته‌اند با توجه به فشارهایی که رویشان است ترجیح می‌دهند که مستقل زندگی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مهاجرت تحصیلی

یکی دیگر از دلایل تمایل جوان‌ها به زندگی مستقل و مجردی مهاجرت تحصیلی می‌باشد. کسانی که برای تحصیل به شهر یا کشور دیگری مهاجرت کردند و زندگی خوابگاهی را تجربه کردند و همان جا وارد بازار کار شده‌اند مسلماً تمایل چندانی برای بازگشت به شهر خود را ندارند و ترجیح می‌دهند که در همان جا زندگی مجردی را آغاز کنند.

تفاوت نسلی

زمانی که بچه‌ها بزرگتر می‌شوند مسلماً بین آنها و والدینشان شکاف نسلی رخ می‌دهد. نسل جدید افکار عقاید و گرایش‌های متفاوتی نسبت به نسل قبل دارد و فرزندانی روزها به دلیل سرعت تغییرات در جهان دیدگاه متفاوتی نسبت به والدینشان پیدا کردند. آنها از تغییرات در زندگی استقبال می‌کنند و تا حد زیادی انعطاف پذیر هستند در حالی که ممکن است والدین چنین تغییراتی را در فرزندانشان نپذیرند.

 

معایب زندگی مستقل و دور از خانواده

معایب زندگی مستقل و مجردی بسیار گسترده است. در حال حاضر مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

حس وابستگی و تنهایی

مهمترین عیبی که زندگی مجردی و به دور از خانواده دارد این است که شما به تدریج حس تنهایی و خلا می‌کنید و حتی ممکن است برای پر کردن این تنهایی رو به سمت هر چیزی بیاورید. همچنین به دلیل آنکه اعضای خانواده کنارتان نیستند اضطراب و افسردگی بیشتری سراغ انسان می‌آید.

مسئولیت های بیشتر

در زندگی مستقل تمام کارها به عهده فرد است و کس دیگری نمی‌تواند در کنارش باشد تا کمکش کند. این موارد شامل هزینه‌های زندگی نظافت خانه، مسئولیت‌های مالی خرید و پرداخت مخارج و غیره است. این مسئولیت‌ها می‌تواند انرژی و وقت زیادی را از فرد بگیرد و باعث شود که او نتواند به دیگر کارهای شخصی خود به اندازه کافی برسد.

فاقد حمایت اقتصادی

در بیشتر اوقات زندگی مستقل مستلزم این است که فرد از لحاظ مالی وضعیت مناسبی داشته باشد. از سوی دیگر کسی که زندگی مجردی دارد معمولاً حمایت اقتصادی خانواده را از دست می‌دهد و این باعث می‌شود که دچار مشکلات فراوانی شود.  در نتیجه آنها ممکن است برای تامین هزینه‌های زندگی خود مجبور به کار زیاد و پرفشار شوند و این امر می‌تواند سبب کاهش کیفیت زندگی و حتی بیماری‌های روحی روانی شود.

عدم حضور روابط خانوادگی

زندگی مستقل منجر به دوری از مناسبت‌های خانوادگی و دورهمی‌ها و دید و بازدید با اقوام می‌گردد. عدم حضور در این نوع مراسم باعث احساس دلتنگی و دوری و قطع ارتباط با خانواده می‌شود.

فشار و استرس بیش از حد

زندگی با خانواده باعث تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها می‌شود و افراد در مواقع بحرانی می‌توانند از یکدیگر حمایت و پشتیبانی بطلبند اما در زندگی مجردی و مستقل هر فرد باید به تنهایی گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و شاید در مواقع بحرانی به دلیل نبودن حمایت عاطفی دیگران دچار استرس و تنش بیش از حد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

مزایای زندگی مستقل و دور از خانواده

 

مهم‌ترین مزایای زندگی به دور از خانواده شامل موارد زیر می‌شود:

استقلال مالی

زندگی مستقل و دور از خانواده سبب می‌شود که فرد بتواند بدون اتکا به کس دیگری دنبال درآمد و پیشرفت بیشتر باشد. که با خانواده زندگی می‌کند خیالش از بابت برخی هزینه‌ها راحت است اما در زندگی مجردی و مستقل فرد مجبور می‌شود برای رشد و ارتقای درآمد تلاش کند.

 آزادی شخصی

در زندگی مجردی و مستقل و به دور از خانواده فرد از قوانین و محدودیت‌ها فراتر می‌رود و برای هدف‌های خود بیشتر تن به عمل می‌دهد. زندگی مجردی فرصتی برای مواجهه با چالش‌ها و رشد و توسعه و کسب تجارب جدید است. همچنین اگر فرد با انگیزه باشد می‌تواند از این فرصت‌ها برای موفقیت در همه زمینه‌ها استفاده کند.

ایجاد استقلال ذهنی

مهمترین فرصتی که زندگی مجردی و به دور از خانواده ایجاد می‌کند این است که شما به تدریج فکر و ذهن مستقلی پیدا می‌کنید. در این شرایط در مواجهه با چالش‌های زندگی قدرت تصمیم‌گیری و حل مسئله بالایی پیدا می‌کند و دیگر متکی به نظر دیگران نیست.

 

نکاتی برای تصمیم گیری در مورد زندگی مستقل و به دور از خانواده

اگر تصمیم دارید که زندگی مجردی را آغاز کنید بهتر است عجله نکنید و قبل از تصمیم گیری تمام جوانب را بسنجید. اینکه آیا وابستگی به اعضای خانواده دارید یا خیر و اینکه آیا می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی بر بیایید؟ شاید شما زمانی که بودجه زندگی را در نظر بگیرید مثل هزینه خورد و خوراک پوشاک پرداخت قبض یا اجاره خانه و موارد این چنینی برایتان دشوار باشد. علاوه بر این باید بدانید که چقدر پس‌انداز دارید و پس از زندگی مجردی آیا هنوز هم به کمک خانواده احتیاج دارید یا خیر. بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد زندگی مستقل را دارید به تمام این موارد بیندیشید.

 

 کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه مزایا و معایب زندگی مجردی شده‌اید. شاید شما هم جزو افرادی باشید که خودتان زندگی می‌کنید یا به هر حال تصمیم به چنین کاری دارید. بهتر است قبل از تصمیم گیری تمام جوانب را بسنجید و از یک روانشناس باتجربه در این امر کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت