سبک زندگی و موفقیت

حسرت دوران مجردی

حتماً تاکنون در مورد حسرت دوران مجردی حرف‌هایی را از اطرافیانتان را شنیده‌اید. بسیاری از اوقات که پای درد و دل  دیگران می‌نشینید ممکن است به شما بگویند که قدر دوران مجردی خود را ندانستند و همه چیز زود به پایان رسید.  یا اینکه زندگی متاهلی و بچه‌داری آنها را از تفریحات دوران مجردی دور کرده است. این افراد دائماً در حسرت و افسوس دوران مجردی هستند اما سوال این است که آیا راهی برای کنار آمدن با این احساسات وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چرا متاهلین حسرت دوران مجردی را می‌خورند؟

حسرت خوردن دوران مجردی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و ممکن است چندان هم غیر منطقی نباشد. اما سوال این است که حسرت زیاد برای دوران مجردی چه علتی دارد:

شاید تصورات گل و بلبل از ازدواج داشتیم

گاهی اوقات تصورات و باورهای نادرستی که افراد در مورد ازدواج دارند باعث می‌شود که با کوچک‌ترین مشکلاتی در زندگی به هم بریزند و یاد دوران خوش مجردی بیفتند. آنها از یاد برده‌اند که زندگی متاهلی قطعاً فراز و نشیب‌هایی دارد و هیچ چیز همیشه طبق میل ما پیش نمی‌رود. باورهای نادرست که ناشی از مقایسه زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران یا عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای مجازی است به تدریج حس نارضایتی را در انسان وجود می‌آورد. بنابراین باید قبل از ازدواج افراد تفکر منطقی داشته باشند و فکر نکنند که یک زندگی رویایی و بدون مشکل و غرق در رفاه و آرامش کامل خواهند داشت.  هنگامی که شما دیدتان را از شرایط اصلاح می‌کنید قطعاً حسرت دوران مجردی هم کمتر سراغتان می‌آید.

عدم بلوغ فکری

یکی از مواردی که سبب نارضایتی از زندگی متاهلی حسرت دوران مجردی می‌شود متاسفانه عدم بلوغ و پختگی فرد است. بلوغ و پختگی ربطی به سن و سال انسان ندارد و ممکن است فردی همچنان در سنین بالا دید غیر منطقی به زندگی داشته باشد. کسی که بلوغ فکری دارد احساس و هیجانش را کنترل می‌کند و آرزوها و رویاهای دست نیافتنی و دور و دراز ندارد. علاوه بر این در لحظات بحرانی می‌تواند بهترین تصمیم گیری را داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

انتخاب هدف نادرست برای ازدواج

 

گاهی برخی از افراد هدفشان از ازدواج برآورده شدن نیاز جنسی، رفع خلاء تنهایی، رسیدن به رفاه و پول بیشتر، فشار خانواده و اطرافیان یا اهداف نادرست دیگر است. اما بعد از ازدواج متوجه می‌شوند آن رویاهایی که در سر می‌پروراندند در زندگی واقعی وجود ندارد  و دنیای متاهلی در کنار لذت‌ها دشواری‌ها و مسائل و چالش‌هایی هم دارد. بنابراین هدف نادرست باعث پشیمانی از ازدواج و حسرت دوران مجردی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

نداشتن زندگی شخصی و محدود شدن

برخی از افراد نمی‌توانند بین زندگی متاهلی و دنیای شخصی خود تعادل برقرار کنند. مثلاً برخی‌ها همچنان بعد از ازدواج می‌خواهند حریم شخصی خود را داشته باشند و مثل دوران مجردی به تفریحات و دوستان و کارهای مورد علاقه خود برسند بدون آنکه همسر خود را در نظر بگیرند اما بعضی‌ها دقیقاً برعکس هستند یعنی همه وقت و انرژی‌شان را صرف فرد مقابل می‌کنند تا جایی که او را محدود می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

راه حل چیست؟

حسرت و پشیمانی از زندگی متاهلی به تدریج در روح و روان انسان یر ناخوشایندی می‌گذارد و حتی می‌تواند زندگی مشترک را به مرز طلاق عاطفی یا حتی جدایی برساند. اما نکته این است که برای کنترل حسرت دوران مجردی چه می‌توان کرد:

پذیرش

اولین قدم برای رویارویی با مشکلات و مسائل گوناگون پذیرش است. تا زمانی که دچار نارضایتی و شکایت از شرایط فعلی هستید نمی‌توانید گامی برای بهبود  وضعیت خود بردارید. بنابراین ابتدا باید قبول کنید که وضعیت این گونه است و زندگی مشترک با آنچه که به عنوان رویا در دوران مجردی داشته‌اید متفاوت است. بعد از قبول مشکلات است که مغز انسان شرایط را می‌پذیرد و برای بهبود آن تلاش می‌کند.

یافتن دلیل و تلاش برای رفع یا کاهش آن

شما باید بدانید که در زندگی مشترک چه عواملی باعث سردی شما از همسرتان و یا حسرت دوران مجردی شده است. آیا مسائل حل نشده و تعارضاتی با همسرتان دارید یا اینکه زندگی خود را با دیگران مقایسه می‌کنید و یا پای مسئله دیگری در میان است. اینجاست که توصیه می‌شود برای اصلاح وضعیت خود افکار نادرستتان را روی کاغذ بنویسید و در اسرع وقت از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

خواسته‌هایتان را با همسرتان مطرح کنید

قطعا زمانی که وارد زندگی متاهلی می‌شوید از همسرتان خواسته‌ها و توقعاتی دارید و چنانچه در این زمینه با یکدیگر سازگار باشید به تفاهم می‌رسید در غیر این صورت مجبور می‌شوید یکدیگر را به زور تحمل کنید که این تحمل کردن هم دیر یا زود به پایان می‌رسد. در این شرایط مسلماً دوران خوش مجردی به یادتان می‌آید و از ازدواج خود پشیمان می‌شوید. بنابراین بهتر است برای رفع تعارض تلاش کنید و این را بدانید که شما وارد زندگی متاهلی شده‌اید و هرچند در کنارش زندگی شخصی و اجتماعی خود را دارید اما باید اولویتتان همسرتان باشد.

فریب افکارتان را نخورید

یکی از مهمترین کارهایی است که در زندگی مشترک بتوانید امید و انگیزه خود را همچنان حفظ کنید دنبال چالش‌های متنوعی باشید تا از زندگی متاهلی خود بیشتر لذت ببرید. گاهی بهتر است دوران مجردی خود را مرور کنید و یاد ایامی بیفتید که در آن موقع‌ها دوست داشتید سر و سامان بگیرید و زندگی مشترک را آغاز کنید.  این را بدانید که ذهن انسان می‌تواند بزرگترین دشمن یا بهترین دوستش باشد. پس این شما هستید که با افکارتان زندگیتان را رقم می‌زنید.

ارتباط با دوستان متاهل

 

هرچند شما می‌توانید همچنان بعد از ازدواج و زندگی مشترک دوستان مجرد خود را داشته باشید اما بهتر است که دوستان متاهل و خوشبخت را انتخاب کنید. اگر شما حتی با دوستان متاهلی رفت و آمد کنید که از زندگی مشترک خود ناراضی هستند و یا قصد جدایی دارند دائماً شکایت و ناله می‌کنند مسلماً افکار و عقاید آنها به تدریج روی شما هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین تا حد امکان بهتر است از چنین افرادی فاصله بگیرید و از سر لجبازی با همسرتان به سراغ برخی از دوستان خود نروید. به این نکته توجه کنید که هم سن و سالان در روح و روان ما تاثیر بسزایی دارند. ارتباط با دوستان مجردی هم که از مشکلات دوران متاهلی می‌گویند مسلماً در شما بی‌تاثیر نیست.

 

کلام پایانی

حسرت دوران مجردی از مواردی است که ممکن است حتی در ذهن یک فرد متعهد خوشبخت هم نفوذ کند و گهگاهی یاد آن دوران بیفتد. اما مسئله این است که اگر شما بنا به دلایلی در حسرت و پشیمانی به سر می‌برید توصیه اکید می‌شود که حتماً از یک روانشناس با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت