سبک زندگی و موفقیت

خود خرابکاری در روابط چیست؟

شاید شما هم تاکنون با هزار آرزو وارد رابطه‌ای شدید به این امید که خاطرات زیبایی با یکدیگر بسازید اما ناخودآگاه مسائلی پیش می‌آید که باعث سردی روابط و حتی جدایی می‌شود. اما سوال این است که چه رفتارهایی از شما سر زده است که باعث آسیب زدن و شکست در رابطه‌تان شده است. برای آشنایی بیشتر با نحوه خود خرابکاری در روابط و راههای پیشگیری از آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

خود خرابکاری چیست؟

خود خرابکاری در رابطه به معنای انجام کارهایی است که ناخودآگاه باعث به هم ریختگی و آشفتگی هر دو طرف می‌شود و رابطه را وارد سراشیبی می‌کند. این رفتارها حتی می‌تواند آگاهانه و با هدف کنترل فرد باشد در حالی که قطعاً نتایج منفی دارد. رفتارهایی همچون انتقاد کردن بیش از حد، مقایسه کردن فرد با دیگران، بی اعتمادی و سوءظن، کنترل کردن مداوم و چک کردن گوشی، خودخواهی و منفعت طلبی،  توقعات بیش از حد، دروغگویی، پرخاشگری و عدم برقراری ارتباط موثر. گاهی اوقات ویژگی‌های شخصیتی فرد همچون خودشیفتگی یا خودخواهی او باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه می‌شود. چیزی که فرد آن را نمی‌بیند اما همین دلیل مهم برای از دست دادن روابطش شده است. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

مهمترین دلایل خود خرابکاری در روابط

سوال این است که چرا برخی از افراد به عمد یا ناخواسته کارهایی می‌کنند که باعث ناراحتی فرد مقابل مشکلاتی در رابطه می‌شود. مهمترین دلایل خود خرابکاری شامل موارد زیر است:

ترس از صمیمیت

برخی از افراد متاسفانه از صمیمی با دیگران می‌ترسند آنها حتی نمی‌توانند یک دوست صمیمی داشته باشند. یعنی به محض جدی شدن رابطه سعی می‌کنند با اقداماتی ناخواسته خود را عقب بکشند یا رابطه را به هر دلیلی ترک کنند. چرا که تصور می‌کنند اگر با دیگران  صمیمی شوند ضعف‌ها و نقص‌ها و ایرادات آنها نمایان می‌شود و فرد مقابل ممکن است دل زده شود . در حالی که این عوامل به عزت نفس و اعتماد به نفس او برمی‌گردد. اگر کسی خودش را آنقدر خوب و دوست داشتنی نمی‌بیند در رابطه هم سعی می‌کند نقابی بر چهره داشته باشد و خود واقعی‌اش را پنهان کند تا دیگران کمتر از او بدانند و تصورش این است که هر چقدر بقیه از او دورتر باشند عیب‌هایش پوشیده‌تر می‌ماند. پس قطعاً این افراد نمی‌توانند به شریکشان نزدیک شوند و از صمیمی شدن واهمه دارند. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مشکلات حل نشده از روابط گذشته

 

تجربیات ناخوشایند از رابطه‌های گذشته سبب می‌شود که فرد در رابطه‌ای که می‌خواهد آغاز کند هم همان رفتارهای خود تخریبی را نشان دهد. این را بدانید که مسئله و مشکل اصلی حل نشده است و فرد تنها با این عقیده که تمام تقصیرها به گردن دیگری است به رابطه پایان داده و حالا فکر می‌کند با عوض کردن شریکش مشکلاتش هم حل می‌شود، در حالی که به زودی متوجه می‌شود همان مسائل به شکل دیگری و با ظاهری متفاوت به رابطه جدید منتقل شده است. مثلاً اگر کسی در گذشته شریکش به او خیانت کرده در رابطه جدید هم همین ترس از خیانت با او همراه است به این شکل که به شریک عاطفی‌اش اعتماد نمی‌کند و مدام می‌خواهد او را کنترل کند یا حتی با دیر جواب دادن تماس او به هم می‌ریزد. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

کمال گرایی

بعضی از افراد دنبال شخص ایده‌آلی در رابطه می‌گردند و مدام سعی‌ میکنند فرد را با ایده‌آل‌های خود مقایسه کنند. آنها ممکن است توقعات و انتظاراتی داشته باشند که از یک فرد عادی ساخته نیست و یا تصورشان این باشد که باید یک رابطه خاص داشته باشند و فرد مقابل هیچ ایراد و مشکلی نداشته باشد.  این کمال گرایی می‌تواند سم یک رابطه باشد و آن را به مرز جدایی بکشاند. سرزنش دائم نقص های فرد مقابل و انتظارات غیرمنطقی به زودی شخص را دلسرد می‌کند.

اختلالات شخصیتی

برخی از اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت خودشیفتگی یا مرزی و حتی اختلال شخصیت وابسته آسیب جدی برای رابطه است. کسی که شخصیت مرزی دارد و نمی‌تواند رفتارهای تکانشی خود را کنترل کند یا دائماً در رابطه دست به تهدید می‌زند یا شخصیتی که خودشیفته است و دنبال دریافت و سرویس گرفتن مداوم از شریکش است رابطه سالمی نخواهد داشت. علاوه بر این اختلال شخصیت وابسته و یا وسواسی هم اگر درمان نشوند رابطه را با هر فردی که باشد دچار مسائل جدی می‌کنند.

 

نحوه تشخیص خود خرابکاری در رابطه

اگر شما هم تصور می‌کنید که امکان دارد در رابطه‌تان خود خرابکاری وجود داشته باشد می‌توانید به نشانه‌های زیر توجه نمایید:

رفتارهای خود خرابکاریتان را شناسایی کنید. توجه کنید که کجاها در رابطه احساس نارضایتی دارید و چقدر شکایت می‌کنید.

بعد از آن باید بررسی کنید که چه چیزهایی سبب این رفتارهایتان شده است و چه شرایطی شما را به این نوع رفتار سوق داده است.

پیامدهای رفتار خود را لیست کنید و به این نگاه کنید که اگر این رفتارهای خود خرابکاری‌تان ادامه پیدا کند چه مشکلات دیگری پیش می‌آید.

دلایل رفتار خود را بررسی کنید و فکر کنید که چرا اینگونه رفتار کرده‌اید یا کجاها این رفتار را با افراد دیگر تکرار کرده‌اید.

اثرات منفی خود خرابکاری در رابطه

مهمترین تاثیرات اولیه خود خرابکاری شامل موارد زیر می‌شود:

عزت نفس شما پایین می‌آید

مدام خودتان را نقد می‌کنید

صحبت‌های منفی زیاد با خودتان  و کلماتی می‌گویید که کم کم باورتان می‌شود

هدفتان را گم می‌کنید

به ندرت شخصی سازنده می‌شوید

کارهایتان را به تعویق می‌اندازید

تمایل دارید از مشکلات فرار کنید

 

چگونه از خود خرابکاری در روابط پیشگیری کنیم؟

 

مهمترین راهکارهای لازم برای پیشگیری از خود خرابکاری به شرح زیر است:

درک دلایل خود خرابکاری

اولین گام برای پیشگیری از آسیب ناخودآگاه به رابطه‌ای است که به خودشناسی برسید و اگر در رابطه گذشته‌تان مشکلاتی پیش آمده  نگاهی شفاف بیندازید و دلایل آن را بررسی کنید که چقدر تقصیر شما بود که کجا اگر به گونه دیگری رفتار می‌کردید این مشکلات پیش نمی‌آمد. وقتی دلایل را شناسایی می‌کنید این بار می‌توانید یک رابطه زیبا و عاشقانه بسازید.

افزایش عزت نفس

عزت نفس پایین قطعاً می‌تواند احساس امنیت شما را در رابطه از بین ببرد و باعث شود به جای آنکه افکار مثبتی داشته باشید و در پی رشد و ارتقاعتان باشید دائماً ترس از دست دادن فرد مقابل پیدا کنید. عزت نفس پایین حتی بدون آنکه متوجه باشید شما را از دیگران دور می‌کند و ناخواسته به سمت رفتارهای خود خرابکارانه می‌کشاند.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر

این را بدانید که خیلی از تکنیک‌های ارتباطی را در مدرسه و موسسات آموزشی نیاموخته‌ایم و کاملاً طبیعی است که وقتی با ناآگاهی و بر اساس پیش فرض‌ها وارد رابطه می‌شویم دچار مشکلات جدی هم می‌شویم. گاهی اوقات شما اختلال شخصیتی ندارید و ممکن است فردی ایده‌آل هم باشید اما به دلیل آنکه خیلی از ‌مهارتهای برقراری ارتباط موثر را نمی‌دانید ممکن است ناخواسته تنش‌هایی در رابطه‌تان پیش بیاید.

 

کلام پایانی

اگر نمی‌توانید از خود خرابکاری در رابطه‌تان جلوگیری کنید حتماً از یک روانشناس یا درمانگر متخصص کمک بگیرید. قطعاً یک رابطه حتی سالم فراز و نشیب‌هایی دارد، سرما و گرمایی دارد و قهر و بحث و دعوا ممکن است پیش بیاید اما مهم عبور از این موانع و مدیریت آنهاست. در این زمینه توصیه می‌شود که از یک درمانگر و روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت