سبک زندگی و موفقیت

درمان رودرواسی 

رودرواسی وضعیت ناخوشایندی است که به احتمال زیاد، قبلا آن را در زندگی خود تجربه کرده یا در حال حاضر تجربه می کنید . به این معنی که در زندگی تان موقعیت هایی پیش آمده یا می آید که برخلاف میل درونی تان رفتار نموده و رضایت چندانی از رفتار خود نداشته اید . اگر این موقعیت ناشی از حضور، نفوذ، اصرار یا تاثیرگذاری دیگران بر شما باشد ، باید بدانید که تحت رودرواسی قرار گرفته اید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

رودرواسی 

رودواسی موقعی بدتر می شود که شما به طور مکرر ، شدید و یا تحت تاثیر عده ای سلطه گر رفتار کنید و دچار احساس تنفر نسبت به خود یا آنها شوید. .بهتر است بر تجارب قبلی (و شاید هم تجارب اخیر) خود به عنوان یک دانش آموز، دانشجو، کارمند ، کاسب، مهندس، معلم، مسئول، همسر، فرزند، والد ، مدیر ، خریدار، راننده و… نگاهی بیندازید و ببینید چند بار ، به چه شدت ، تحت چه شرایطی ، در مقابل چه افرادی و به چه علت ، دچار رودرواسی شده اید . به احساس قبل و بعد از رفتار با دیگران ، روش مقابله ، نتیجه کار و …. مروری داشته باشید . چه قیمتی بابت رودرواسی ها پرداخته اید.

پس عاقلانه نیست که دست روی دست بگذارید تا مشکلتان خود به خود برطرف شود، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که هر مشکلی خود به خود حل شود و به ویژه اینکه افرادی سلطه گر وجود دارند که می خواهند با سوءاستفاده از نقطه ضعف شما، یعنی رودرواسی، به هدف خود برسند . کسی که تحت رودرواسی ، به دیگران “بله” می گوید، مجبور است در عمل به کسانی که به آنها تعهداتی دارد “نه” بگوید .خوبی بیش از حد ، همیشه در اولویت اول قرار دادن دیگران به جای خود، کمرویی ، ترس از ابراز وجود ، بی نظری ، سعی در راضی نگه داشتن اطرافیان ، منجی دیدن خود ، همه فن حریف دیدن خود برای حل مشکل دیگران به عنوان یک آچارفرانسه برای دوستان ، اطرافیان و نظیر اینها ، ویژگی های رفتاری و فکری کسانی است که با دیگران رودرواسی دارند . این مقاله به شما کمک می کند تا رودرواسی ها را کنار بگذارید . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

تعریف کاربردی رودرواسی 

فردی که رودرواسی دارد قصد احترام گذاشتن به دیگران را ندارد، بلکه توانایی گفتن کلمات ، جملات یا انجام اعمالی را ندارد (به دلیل ناتوانی ، نه به دلیل احترام گذاشتن). منظور از رودرواسی ، مجموعه شرایط و نحوه ی رفتار فردی است که بدون رضایت ، تمایل و یا آگاهی ، تحت تاثیر رفتار و نفوذ دیگران قرار بگیرد ، به طوری که عواقب ناخوشایندی برای او در پی داشته باشد . یکی از عواقب آن ، نارضایتی از رفتار منفعلانه ای است که موجب آسیب رساندن به سلامت روحی و شخصیت او می شود . به عبارتی دچار خودخوری می شود و عزت نفس و اعتماد به نفس او تهدید می شود و خطرات جدی مانند جسمی، مالی ، شغلی،خانوادگی ، جنسی ، سیاسی ، اعتقادی ، فرهنگی و… برای او در پی خواهد اشت . 

انواع رودرواسی 

 

انواع رودرواسی شامل موارد زیر می شود:

*ناتوان در نه گفتن 

جایی که باید “نه” بگوید و مخالفت کند ، قادر به نه گفتن نیست

*ناتوان در ابراز نظر 

جایی که باید نظر خود را اعلام نماید ، مکث می کند، سکوت می کند و این فرصت را به دیگران می دهد تا به جای او و برای او تصمیم بگیرند . 

*ناتوان در بله گفتن

جایی که باید “بله”بگوید ولی نمی گوید و با بله نگفتن امتیازی را از دست می دهد یا امتیازی را به دیگران می دهد که نارضایتی به همراه دارد 

*ناتوانی از درخواست کردن 

جایی که او باید درخواستی بکند ، از دیگران بخواهد به او کمک کنند ، حمایتش کنند و… قادر به انجام این کار نیست . مانند : درخواست پول ، قرض گرفتن چیزی از دیگران و…. . 

*ناتوان در دفاع از حقوق خود و اعتراض کردن

وقتی که طرف مقابل او ، فردی سلطه گر و جاه طلب است و با زرنگی خاصی قصد سوءاستفاده از او را دارد ، نمی تواند از خود و حقوق خود دفاع کند و هنگامی که لازم است نسبت به موضوعی ، شخصی ، تصمیمی ، شرایطی و… اعتراض کند ، توانایی لازم را ندارد . 

*امتناع از بحث و اصلاح اشتباهات دیگران 

در شرایطی که بحث و گفتگو لازم و ضروری است، او نمی تواند بحث کند ، و وقتی دیگران اشتباه می کنند او قادر به اصلاح اشتباهات آنان نیت، اگر هم بخواهد ، توانایی لازم را ندارد .

*عقب نشینی کردن 

عقب نشینی از موضع ، تصمیم، برنامه ، مسیر و حتی ایدئولوژی خود، از ویژگی های افراد مبتلا به رودرواسی است و ممکن است تسلیم نظر دیگران بشوند . 

*ناتوان در سوال کردن 

کسی که با مردم رودرواسی دارد ، به راحتی نمی تواند سوال کند و در اکثر مواقع حاضر است با مشکلاتی مواجه شود چون سوال کردن برایش سخت است . 

*ناتوان در ابراز احساسات و هیجان ها 

کسی که با مردم رودرواسی دارد ، به راحتی نمی تواند احساسات و هیجان های مختلف خود را نشان دهد . مثلا عشق، علاقه، محبت ، شادی ، غم، غصه، تنفر، خشم، عصبانیت و… را در حضور دیگران ، براحتی نشان نمی دهد . برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

درمان رودرواسی 

 

برای اینکه رودرواسی را کنار بگذارید توجه به نکات زیر اساسی است:

1-زمان

همانگونه که از دید مردم شما فردی دارای رودرواسی یاخجالتی و کمرو تلقی می شوید و این دید با یک برخورد و در چند دقیقه حاصل نشده بلکه نتیجه رفتار کردن به شیوه خاصی و در زمان طولانی بوده است، لذا به یکباره نیم توانید خود را تغییر دهید و نیاز به زمان کافی برای ایجاد تغییر در خود دارید . مدت ها باید تمرین کنید تا به تدریج موفق شوید . 

2-تمرین 

هرچه بیشتر تمرین کنید و به تمرینات خود تنوع دهید ، موفق تر خواهید شد . تمرین بیشتر مساوی است با تسلط بیشتر . 

3-شروع تغییر از خود 

اول باید خود را تغییر دهید تا موج تغییر به اطرافیانتان برسد. اگر می خواهید کاری کنید که نظر و رفتار مردم نسبت به شما تغییر پیدا کند ، اول خودتان را تغییر دهید ، بتدریج مردم متوجه این تغییرات می شوند و مجبور می شوند متناسب با حالت (رفتارهای) جدید شما رفتار نمایند .سعی کنید خودتان را تغییر دهید ، دیگران تغییر می کنند . 

4-اعتقاد به تغییر و موضع نگرفتن در مقابل آن

مثلا اگر به خود بگویید : “من سنم چهل سال است و دیگر نمی توانم تغییر کنم ” و یا بگویید : “دیگران باید رفتارشان را تغییر دهند ” یا “مقصر پدر و مادر من هستند که من را اینگونه تربیت کرده اند” و …. پیشاپیش نتیجه کار معلوم است. ولی اگر با قصد تغییر و اینکه امکان پذیر است شروع کنید پایان کار به شکل مثبتی رقم خواهد خورد . البته تغییر سخت است ولی محال نیست. 

5-بررسی و ارزیابی رفتار 

به کمک ثبت و ضبطی که از رفتار خود داشته اید ، می توانید رفتارهای خود را ارزیابی کنید تا شیوه بهتر و مناسب تری از رفتار را نشان دهید . 

6-تعیین برنامه ها به شکل کلی و جامع 

بهتر است برنامه هایی را که باعث نزدیک شدن به هدف می شود مشخص کنید . هیچ آدم عاقلی بدون تهیه نقشه شروع به ساخت عمارتی هرچند کوچک نمی کند . داشتن برنامه ، شما را در کلیه مراحل کار ، راهنمایی و به سوی هدفتان رهنمون می کند . پس باید برنامه مشخصی داشته باشید . 

7-انعطاف پذیری برنامه 

هیچ برنامه از پیش نوشته شده ای کامل نیست و خود به خود درصدی از آن محقق نمی شود و نیاز به تغییر و اصلاحاتی دارد . بنابراین سعی کنید در ابتدا ضمن پیش بینی این موضوع ، به برنامه های خود انعطاف بدهید . در غیر اینصورت ، به محض مشاهده اینکه بخشی از برنامه اجرا نشد ، ممکن است کل برنامه را کنار بگذارید و به هدف خود نرسید . 

8-شناسایی نقاط ضعف و قوت خود 

تحت چه شرایطی ، در مقابل چه افرادی و چرا دچار رودرواسی می شوید ؟ و تحت چه شرایطی نمی شوید ؟ پس نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. 

9-تهیه لیستی از بله ها 

یک لیست از بله هایی که در طول روز ، هفته و ماه گفته اید و بابت آن ها از خود رنجیده اید ، در شناسایی موقعیت ها و افرادی که به خاطر آن ها دچار رودرواسی شده اید ، کمک شایانی به شما خواهد کرد . 

 

حقوق شما 

حقوق خود را بشناسید . این ها بعضی از حقوق شما هستند که باید آن ها را بشناسید و کسانی که می خواهند آن را از شما بگیرند یا اختیار آن را از شما بگیرند مقابله کنید . 

-حق انتخاب 

-حق تصمیم گیری 

-حق نظر داشتن 

-حق تغییر نظر 

-حق استفاده از امکانات 

-حق مالکیت وقت ، دارایی ، اموال ، امکانات ، استراحت، اوقات فراغتو حتی مازاد هر چیزی که دارید مانند مازاد درآمد ، مازاد وقت 

-حق سوال کردن 

-حق برنامه زندگی ، شخصی ، کاری

-حق لذت بردن 

-حق استقلال 

-حق صرف وقت برای بررسی درخواست دیگران 

-حق رد کردن درخواست دیگران بدون احساس گناه 

-و حق داشتن نظر شخصی که لازم نیست کسی از آن باخبر باشد . 

 

کلام آخر 

برخی از افراد با هر تکنیک و مهارتی که دارند نمی‌تواند از تله رودربایتسی خلاص شوند. برای این افراد حتما باید روانشناس کمک کننده باشد. با کمک روانشناس ریشه رفتار شما شناسایی می‌شود و با ارائه بسیاری از نکات به به راحتی می‌توانید با این تله خداحافظی کنید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت