سبک زندگی و موفقیت

عشق وسواسی چیست و چگونه درمان می شود؟

هر کسی دوست دارد در زندگی رابطه عاشقانه و رمانتیک را تجربه کند و همیشه منتظر است که کسی از راه برسد تا این آتش عشق شعله ور شود. در چنین وضعیتی فرد ناخواسته گرایش به معشوق پیدا می‌کند و دوست دارد هر طور شده او را  همه زندگیش بداند. اما کسی که دچار وسواس عاشقی شده است چنانچه فرد مقابل بخواهد او را طرد کند ممکن است دست به اعمال ناپسند و یا حتی خودزنی بزند. برای آشنایی بیشتر با اختلال عشق وسواسی در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

عشق وسواسی چیست؟

اختلال عشق وسواسی  وضعیتی نامیده می‌شود که به یک فرد خاص دچار وسواس می‌شوید کسی که تصور می‌کنید عاشقش هستید. شما احتمال دارد که بخواهید با وسواس زیاد از معشوق خود مراقبت کنید یا حتی دائماً کنترلش کنید. رابطه زناشویی در افراد که دچار وسواس فکری هستند معمولاً مشکلات جنسی را به همراه دارد. همچنین طبق انجمن روانپزشکی آمریکا هنوز هیچ اختلالی با عنوان عشق وسواسی ثبت نشده است اما این مورد می‌تواند سایر بیماری‌های روانی را به همراه بیاورد.

در این اختلال عشق وسواسی فرد بیش از حالت عادی به مورد علاقه‌اش وابسته می‌شود این افراد احساس امنیت در رابطه ندارند و برای مسائل کوچک استرسی می‌شوند و از هر چیزی ممکن است تعبیر اشتباهی کند. این اختلال می‌تواند به دلیل سوء استفاده‌های دوران کودکی یا حتی تجربیات رابطه‌های ناسالم قبلی ایجاد شود. در اختلالاتی مانند وسواس فکری عملی یا اختلال شخصیت مرزی هم ممکن است عشق وسواسی وجود داشته باشد. عشق وسواسی برخی اوقات می‌تواند خطرناک باشد و باعث شود که دائماً به شریک یا معشوق خود مشکوک شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نشانه‌های اختلال عشق وسواسی

احتمال تشخیص این اختلال کمی دشوار باشد چرا که افراد دچار آن به شدت به دیگران ابراز علاقه و محبت می‌کنند و در هر شرایطی در کنار معشوقه‌شان هستند. اما دیری نمی‌پاید که رفتارهایشان به افراط یا تفریط کشیده می‌شود. که قطعاً رابطه را وارد چالش‌های جدی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عشق نوروتیک کلیک کنید.

حسادت افراطی یا بیش از حد

شاید گاهی برای فردی پیش می‌آید هنگامی که شریک عاطفی اش با مربی زیبا یا همکارش صحبت می‌کند به او حسادت کند و این کاملاً طبیعی است. اما کسی که دچار اختلال عشق وسواسی است کوچکترین مکالمات یا رفتارها را زیر نظر می‌گیرد و حتی اگر عابر پیاده یا رهگذری می‌بیند به او مشکوک شود که حتماً می‌خواهد معشوقه‌اش را از او بگیرد. این رفتارها شاید در اوایل رابطه به عنوان غیرت یا دوست داشتن برداشت شود اما به تدریج رابطه را وارد آسیب‌های جدی می‌کند.

اعتیاد ناسالم به عشق

برخی از افراد دچار اعتیاد به عشق می‌شوند آنها چنان معتاد شریک عاطفی خود هستند که بدون آن نمی‌توانند هیچ کاری بکنند. این افراد ممکن است آنقدر سمج و پیله به فرد شوند که حتی زندگی شخصی و کاری او را دچار اختلال کنند علاوه بر آنکه خودشان هم نمی‌توانند به سایر وجوه زندگی‌شان برسند. آنها تحمل کوچک‌ترین دوری را ندارند دائماً تماس می‌گیرند که شریکشان نزدشان برگردد. این دلیل به آنها  معتاد به عشق گفته می‌شود که با حضور عزیزشان آرامش می‌گیرند و به محض دوری او استرس و بی‌قراری به سراغشان می‌آید.

عزت نفس پایین

یکی از نشانه‌های عشق وسواسی عزت نفس و ارزشمندی کم است. شاید آنها به ظاهر نشان دهند که افرادی قدرتمند و شکست ناپذیرند و از عهده هر کاری برمی‌آیند اما در درونشان احساس ضعف عمیقی دارند. آنها مدام به جای لذت بردن در رابطه ترس آن را دارند که نکند شریک عاطفی‌شان آنان را ترک کند یا فرد بهتر از او را پیدا کند. برای همین ممکن است دائماً حتی سعی کنند دستاوردها و نقاط قوت شریکشان را کوچک جلوه دهند.

حس مالکیت معشوق

 

اگر شما به گونه‌ای رفتار کند که انگار صاحب شماست احتمال دارد دچار اختلال عشق وسواسی شود. به این دلیل که آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار شما نمی‌توانید بدون حضورش زندگی کنید. این افراد اطلاعات زیادی در مورد حال و گذشته شما می‌خواهند بدانند و دوست دارند تحت نظارت و کنترلشان باشید. آنها ممکن است حضور شما را حتی در شبکه‌های مجازی بررسی کنند و از شما برای کوچک‌ترین مسائلتان گزارش بخواهند.

تعهد افراطی به معشوق

کسی که دچار عشق وسواسی است شدیداً از شما می‌خواهد که به او متعهد و وفادار باشید و حتی در این زمینه ممکن است شما را آزمایش کند. فردی که دچار چنین اختلالی است همه این کارها را برای جلب توجهتان انجام می‌دهد. او احتمال دارد برای کوچک‌ترین دیر کردنتان از شما دلیل بخواهد و به راحتی قانع نشود.

 

دلایل ایجاد اختلال عشق وسواسی

هر چند عوامل گوناگونی ممکن است در این اختلال نقش داشته باشد اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌باشد:

آسیب‌های دوران کودکی

افرادی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده جسمی یا جنسی و حتی روانی والدین یا مراقبان خود قرار گرفته‌اند احتمال دارد در آینده دچار انواع اختلالات شخصیت شوند. مسلماً این افراد اگر دنبال درمان خود نروند هراس و استرس آنان را رها نخواهد کرد و نمی‌توانند رابطه سالمی را تجربه کنند.

روابط ناموفق

برخی اوقات روابط ناموفق در دوران گذشته سبب می‌شود که شخص دچار عشق وسواسی شود.  مخصوصاً کسانی که بعد از زخم‌ها و آسیب‌هایی که در رابطه‌های قبلی خود تجربه کرده‌اند سراغ درمان نرفتند و آنها را نیمه تمام گذاشتند و وارد رابطه بعدی شدند با این امید که این بار اوضاع متفاوت باشد، دچار این اختلال می‌شوند.

اختلالات روانی

طبق بررسی‌ها و مطالعات اختلال عشق وسواسی می‌تواند جنبه دیگری از سایر اختلالات باشد. مثلاً کسانی که دچار حسادت هذیانی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال وسواس فکری عملی و یا  اختلالات وابستگی هستند احتمال دارد که در آینده در رابطه‌شان عشق وسواسی تجربه کنند.

 

درمان اختلال عشق وسواسی

 

بهترین درمان برای این اختلال قطعاً مراجعه به روانپزشک یا روانشناس کارآمد است. همچنین شما می‌توانید از روانکاو در این زمینه کمک بگیرید. شاید لازم باشد که شما دارودرمانی هم شوید که البته عوارض خاص خود مانند از دست دادن اشتها، خشکی دهان، بی‌خوابی، خستگی و تغییراتی در وزن را هم دارد. این داروها مخصوصاً زمانی تجویز می‌شود که فرد در معرض خطر خودکشی باشد. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

راهکارهای لازم برای مقابله با عشق وسواسی

هرچند اصلی‌ترین درمان مراجعه به روانشناس است اما با این حال برخی از راهکارهایی که می‌توان انجام داد شامل:

سعی کنید برای خودتان وقت بگذارید و به علایق خود سرتان را گرم کنید. می‌توانید ساعتی را برای بازدید با خانواده و دوستانتان اختصاص دهید یا اینکه در فعالیت‌های تفریح یا ورزشی شرکت کنید.

کنترل افکارتان را به دست بگیرید و نگذارید که افکار وسواسی افسار شما را به دست بگیرند. گاهی اوقات سعی کنید که افکارتان را یادداشت کنید و آنها را مورد ارزیابی قرار دهید که آیا واقع بینانه هستند یا خیر.

تکنیک‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. بهتر است در این زمینه با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید و حرف‌هایش را بدون قضاوت گوش دهید و در مورد نیازها و خواسته‌هایتان شفاف باشید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه اختلال عشق وسواسی شده‌اید. شاید شما هم در رابطه‌تان نشانه های این اختلال را در خودتان یا شریک عاطفیتان دیده باشید. این را بدانید که یک رابطه سالم نیاز به مهارت و تکنیک دارد و چنانچه چالشی دارد هر دو نفر باید برای بهبود آن تلاش کنند. اگر شما هم در این زمینه دچار مسئله هستید توصیه می‌شود که از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت