سبک زندگی و موفقیت

فرزند سالاری در خانواده

یکی از مهم‌ترین شکایت‌های والدین در عصر امروز این است که می‌گویند فرزندشان تمام اختیارات را از آنها گرفته است و حتی خودشان به عنوان والد نقشی در مدیریت امور خانه ندارند. پدر و مادرها ن روزها گله از فرزند می‌کنند که اگر به خواسته‌های او تن ندهند نقدر جیغ و گریه را می‌اندازند که مجبور به تسلیم اطاعت می‌شوند. اگر شما هم چنین فرزندی دارید از دست او عاصی شده‌اید خواندن این مقاله توصیه می‌شود.

 

فرزند سالاری چیست؟

فرزند سالاری یعنی اینکه کودک شما چنان جایگاهی در خانه پیدا کرده است که شما بدون اجازه او می‌توانید کاری انجام دهید و اگر طبق فرمایشات او عمل نکنید امین و زمان را به هم می‌دوزد تا بالاخره تسلیم امرش شوید. به نوعی فرزندان در خانه حکم فرمانده پیدا کردند و پدر و مادر باید همیشه در خدمت آنها باشد. پدیده فرزند سالاری می‌تواند در آینده کودک و زندگی او مشکلات جدی ایجاد کند. فرزند سالاری می‌تواند مربوط به هر رده سنی کودک یا نوجوان باشد. این اتفاق مخصوصاً برای نوجوان‌ها پیش می‌آید چرا که آنها وارد سن مستقل شدن و آغاز بلوغ قرار دارند. اگر در پی راه حلی برای مشکل فرزند سالاری نباشید روز به روز کودک یا نوجوان شما پر توقع‌تر و ناراضی‌تر می‌شود و هر نوع امکاناتی را هم که فراهم کنید باز هم از شما گله و شکایت دارند که به اندازه کافی پدر و مادر خوبی نبودید. اگر شما هم چنین مسئله‌ای دارید می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

دلایل فرزند سالاری چیست؟

برخی اوقات والدین  نمی‌دانند که چرا فرزندشان در خانه حکم یک دیکتاتور را دارد و دوست دارد همه گوش به فرمان او باشد. مهمترین دلایل فرزند سالاری عبارتند از:

والدین با یکدیگر مسئله دارند

وقتی پدر و مادری خودشان با هم دچار کشمکش و بگو مگو باشند و نتوانند اختلافاتشان را حل کنند بر خلق و خوی فرزندشان هم تاثیر نامطلوبی می‌گذارد ( در این زمینه می‌توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید). این والدین ممکن است در مقابل خطاهای کودک با هم درگیر اختلاف شوند. مثلاً اگر کودکی نمی‌خواهد وسیله‌اش را به همبازی‌اش دهد یکی از والدین او را دعوا می‌کند اما والد دیگر این حق مالکیت را به فرزندش می‌دهد.

بیش از حد به فرزند توجه می‌کنند

 

شما به عنوان پدر یا مادر باید  حد تعادلی را در سبک فرزندپروری خود اتخاذ کنید. اگر بخواهید والد بی‌توجه باشید آسیب‌های جدی کودکتان می‌بیند اما برخی والدین دچار افراط شده و بیش از حد به نیازهای کودکشان رسیدگی کرده طوری که می‌خواهند او هیچ کمبودی لمس نکند. فرزندی که آنقدر ناز پرورده لوس بار می‌آید از عالم و آدم طلبکار می‌شود و اگر کسی به حرفش گوش ندهد جنگ و دعوا را می‌اندازد. رفتارهای این کودک یا نوجوان به علت سبک غلط فرزند پروری والدین است. اگر شما هم می‌خواهید بهترین سبک تربیتی را داشته باشید می‌توانید از بهترین روانشناس کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

والدین خودشان در محرومیت بزرگ شدند

برخی از والدین به دلیل شرایط خاص آن دوران یا وضعیت مالی خانواده و هر مسئله دیگری با سختی و محرومیت زیاد بزرگ شده‌اند و به گفته خودشان بسیار عقده‌ای شده‌اند. در نتیجه ین پدر و مادرها می‌خواهند گذشته سخت و مصیبت بار خود را با فراهم کردن و توجه بیش از حد به کودکشان جبران کنند. اما ممکن است آنها ندانند که این رفتارهای بیش از حد اغراق آمیز با فرزند او را  ناز پرورده و فرزند سالار بار می‌آورد.

 

فرزند سالاری چه عواقبی دارد؟

فرزند سالاری قطعاً بدون پیامد و مسئله نخواهد بود چرا که خط فکری خاصی در کودک ایجاد می‌کند که او تا آخر فکر می‌کند همه باید گوش به فرمان او باشد. از طرفی می‌تواند اعتماد به نفس و استقلال را از کودک بگیرد به علت آنکه بزرگترها همه چیز را برایش مهیا کردند و از سوی دیگر می‌تواند باعث اختلال خودشیفتگی یا حتی اختلال شخصیت وابسته شود. اگر شما هم درگیر چنین مسئله‌ای هستید می‌توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

راه‌های مقابله با فرزند سالاری چیست؟

مهمترین راه‌هایی که می‌توانید از فرزند سالاری جلوگیری کنید شامل:

محبت‌های بیش از اندازه به فرزند خود را قطع کنید

اشتباه نکنید منظوری نیست که هرگونه توجه و محبت یا عشق ورزی را به عنوان والد کنار بگذارید بلکه باید بدانید کجا و چگونه با فرزندتان رفتار کنید. اگر کودک شما بی‌دلیل شقرق راه می‌اندازد یا حتی شما را کتک می‌زند آن لحظه نباید توجه مثبت نشان دهید بلکه می‌بایست نارضایتی خود را از این کار نشان داده و به او رفتار نامطلوبش را هشدار دهید

در خانه قانون داشته باشید

مخصوصاً این قانون‌ها را بهتر است از سنین کمتر برای کودکتان بیان کنید. فرزند شما باید بداند هر موقع که دلش خواست نمی‌تواند کارتون تماشا کند یا با لپ‌تاپ بازی کند، مشق‌هایش را بنویسد یا به پارک برود.  می‌توانید از قانون پریماک استفاده کنید یعنی کودک شما بعد از اینکه وظایفش مانند تکالیف درسی‌اش را انجام داد یا اتاقش را مرتب کرد آن موقع می‌تواند بازی کند یا کارتون نگاه کند.

دلایل رفتارهای نامطلوب کودک را به او توضیح دهید

 

فرزند شما ر سن کودکی یا نوجوانی نمی‌داند که چه رفتارهایش نادرست است و کجا دارد حق دیگران را می‌خورد یا به جای بقیه تصمیم می‌گیرد. همه این‌ها به این موضوع برمی‌گردد که او مهارت همدلی ندارد. سعی کنید مهربان باشید و به او بفهمانید که درکش می‌کنید اما اگر اشتباهی کرد خیلی محترمانه و محکم به او توضیح دهید که آن رفتارش مطابق میلتان نبوده و باید اصلاح کند.

اقتدار خود را حفظ کنید

این طبیعی است که فرزندان حتی یک کودک ۳ ساله به والدینی که هنگام رفتار نادرستش می‌خندند یا زود تسلیم می‌شوند بهایی نمی‌دهد این کودک یاد می‌گیرد که چگونه پدر و مادر را به هر کاری که دوست دارد وادار کند. بنابراین در برابر رفتارهای نادرست فرزند خود اقتدار داشته باشید و بدون شوخی یا خنده  آن را به او گوشزد کنید.

 

کلام پایانی

همانطور که در مقاله امروز متوجه شده‌اید فرزند سالاری می‌تواند مشکلات خیلی از پدر و مادرهای امروزی باشد. اگر نتوانید با فرزند سالاری کودک خود مقابله کنید هر چقدر که زمان بگذرد و او بزرگتر شود در این زمینه محدودتر می‌شوید. پس تا زمانی که فرزندتان سن کمی دارد باید برای تربیت او تلاش کنید. گاهی مشکل والدین در تربیت فرزند به مسائل ارتباطی با همسرشان برمی‌گردد. اگر شما هم چنین مسئله‌ای دارید توصیه می‌شود از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت