سبک زندگی و موفقیت

فواید بغل کردن

بغل کردن یکی از مهم‌ترین راه‌های ابراز علاقه و عشق به فرد مقابل است. جالب است بدانید که بغل کردن فایده جسمی و روانی زیادی دارد که اثبات شده است. در آغوش کشیدن یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن محبت به فردی است که دوستش داریم. در ادامه این مقاله با فواید بغل کردن بیشتر آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

فواید بغل کردن

انسان همان گونه که در هنگام گرسنگی و تشنگی به غذا و آب نیاز دارد برای روح و روانش هم به لمس و بغل کردن احتیاج دارد. ‌مهم‌ترین فواید بغل کردن شامل موارد زیر می‌شود:

کاهش استرس

هنگامی که یکی از دوستان یا افراد خانواده شما از موضوعی ناراحت است و یا دچار نگرانی و استرس شده است در کنار هر کاری که می‌توانید انجام دهید او را در آغوش هم بگیرید. به اعتقاد دانشمندان در آغوش گرفتن نقش مهمی در کاهش تنش و استرس دارد. علاوه بر این بغل کردن سبب آزاد شدن هورمون‌های اکسیتوسین از مغز بالا رفتن حس تعلق و وابستگی به فرد می‌شود. بغل کردن می‌تواند حس تعهد و وابستگی زن به مرد را هم ایجاد کند. بنابراین همیشه شریک زندگیتان را در آغوش بگیرید تا صمیمیت و تعهد بینتان بیشتر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

محافظت در برابر بیماری

در آغوش گرفتن می‌تواند با کاهش استرس برای سیستم ایمنی و سلامت فرد هم اهمیت داشته باشد. طبق مطالعات و تحقیقاتی که روی بیش از ۴۰۰ بزرگسال انجام شده است  بغل کردن احتمال بیماری‌های جسمی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد چرا که سبب ترشح اندرفین می‌شود و اندورفین راه‌های انتقال درد در بدن را محدود کرده و با بالا بردن جریان خون در بافت‌های نرم بدن و حذف پپتیت‌های محرک سبب کاهش دردهای مزمن می‌گردد. بنابراین کسانی که درد جسمی دارند از راه‌های کاهش آن در آغوش کشیدن فرد مورد علاقه‌شان است.

افزایش شور و نشاط

 

بغل کردن سبب بالا رفتن سروتونین در مغز و شور و هیجان در انسان می‌گردد. سروتونین هورمون شادی بخش است که در افزایش عزت نفس هم تاثیرگذار است. هنگامی که انسان دچار افسردگی می‌شود سطح سروتونین در بدن او کاهش پیدا می‌کند. بغل کردن سبب ترشح سروتونین و اندورفین در رگ‌ها شده و از این طریق نقش مهمی در کاهش غم و اندوه دارد.

افزایش سلامت قلب

بغل کردن برای سلامتی قلب انسان لازم است. طبق تحقیقاتی که دانشمندان روی ۲۰۰ بزرگسال انجام داده بودند افراد را به گروه‌های مختلفی تقسیم کردند. در یک گروه شریک عاطفیشان را به مدت ۱۰ دقیقه در آغوش گرفتند و در گروه دیگر به مدت ۲۰ ثانیه به هم متصل شدند. نتایج نشان داد که در گروه اول کاهش فشار خون و ضربان قلب به میزان چشمگیری بیشتر از گروه دوم بود.

کاهش ترس

در آغوش گرفتن از آنجایی که باعث کاهش اضطراب می‌شود در کاهش ترس هم نقش اساسی دارد. هنگامی که فردی دچار مشکلات جدی شده است و یا در بحرانی به سر می‌برد در آغوش گرفتن فردی که دوستش دارد به آرامش او کمک می‌کند. این تکنیک مخصوصاً برای کودکان جواب می‌دهد موقعی که آنها دچار ترس شده‌اند در آغوش گرفتن والدین باعث کاهش ترس و وحشت آنان می شود. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

کاهش اختلافات زن و شوهری

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ بغل کردن می‌تواند سبب کاهش اختلافات و دعوا بین زن و شوهر گردد. محققان با بررسی ۴۰۰ زوج متوجه شدند که کسانی که در همان موقع دعوا همدیگر را بغل می‌کنند اختلافاتشان تاثیر ناچیزی برزندگی‌شان می‌گذارد. بنابراین بغل کردن می‌تواند تاثیرات منفی مشاجره و بحث را کاهش دهد و سبب شود که زوجین همان روند مثبت را ادامه دهند و در حل مشکلات به یکدیگر بیشتر کمک کنند.

ایجاد پیوند قوی‌تر با بغل کردن

بغل کردن باعث می‌شود که افراد احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری به یکدیگر داشته باشند. تغییرات زیستی که هنگام بغل کردن ایجاد می‌شود به تبادل انرژی به صورت الکترون ارتباط دارد. موقع بغل کردن هورمون عشق ترشح می‌شود که سبب می‌شود مادر با نوزاد خود ارتباط برقرار کند و همچنین بین دو شریک عاطفی یا دوستانتان عشق و محبت ایجاد گردد. هنگامی که سطح اکسیتوسین کم می‌شود ممکن است رابطه به سمت سردی و تخریب پیش برود.

بهبود رابطه عاشقانه با بغل کردن

اکسیتوسین یکی از هورمون‌هایی است که موقع ارگاسم رها می‌شود و همچنین هنگام نوازش و بغل کردن هم ترشح می‌گردد. لمس جسمی و بغل کردن یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد پیوند قوی در یک رابطه عاشقانه و زناشویی به شمار می‌رود. مهمترین فایده بغل کردن و لمس فیزیکی مخصوصاً در رابطه بین زن و شوهر سبب می‌شود که اعتماد و امنیت بیشتری پیدا کنند و رضایتشان از زندگی بالاتر شود.

تاثیر ضد پیری بغل کردن

طبق پیشنهاد محققان بغل کردن به علت تاثیرات هورمون‌های خوشایند می‌تواند خاصیت ضد پیری هم پیدا کند. بالا رفتن ترشح هورمون‌های اکسیتوسین و سروتونین سبب کیفیت مطلوب خواب و انتخاب‌های بهتر در زندگی می‌گردد که نشانه‌های پیری را تا حد زیادی کم می‌کند.

بهبود خواب

بغل کردن پیش از خواب می‌تواند تاثیرات خوشایندی را در انسان بگذارد. هرچند اکسیتوسین مستقیم از لحاظ زیستی بر بهبود خواب اثر نمی‌گذارد اما تاثیرات آرام بخش آن با کاهش استرس بر کیفیت خواب تاثیرگذار است. شما با بغل کردن می‌توانید خواب بهتری داشته باشید و به نوعی هنگامی که از حمایت دیگری بهره‌مند می‌شوید احساس آرامش بیشتری هم می‌کنید.  علاوه بر این احساس امنیت در روابطتان با دیگران می تواند برای سلامت جسم و روانتان هم مناسب باشد.

به رشد کودک کمک می‌کند

 

هنگامی که شما یک نوزادی که تازه به دنیا آمده است را بغل می‌کنید جالب است بدانید که به رشد او کمک بزرگی کرده‌اید. مادر، اعضای خانواده، پزشک یا پرستار هم با در آغوش گرفتن نوزاد در بهبود روند رشد و افزایش انرژی و سیستم ایمنی بدن او نقش دارند. علاوه بر این در آغوش گرفتن سبب می‌شود که نوزاد اطرافیانش را به خاطر بیاورد.

یک ضد افسردگی طبیعی است

به همان صورتی که بغل کردند سبب می‌شود که شما خواب خوبی داشته باشید و استرستان کم شود به عنوان یک ضد افسردگی هم نقش ایفا می‌کند. بنابراین هر موقع احساس ناراحتی داشتید یا به هر دلیلی حال دلتان خوش نبود سعی کنید فردی را که در زندگی دوستش دارید و به شما نزدیک است را بغل کنید. این تماس جسمی حالتان را بهتر می‌کند و احساس تنهایتان را از بین می‌برد. برای دریافت خدمات مشاوره در زمینه افسردگی می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چقدر به در آغوش گرفتن نیاز داریم؟

با توجه به اینکه متوجه فواید بغل کردن شده‌اید می دانید که هرچه بیشتر فرد مقابل را در آغوش بگیرید انرژی و نشاط بیشتری هم پیدا می‌کنید. متاسفانه این روزها خیلی از افراد زندگی مجردی و تنهایی را به داشتن شریک عاطفی و تعاملات اجتماعی ترجیح داده‌اند و بنابراین از فایده بغل کردن خودشان را محروم کردند. بنابراین اگر می‌خواهید احساس مطلوبی داشته باشید و استرس کمتری را تجربه کنید بهتر است ارتباطات سالمی برقرار کنید و با بغل کردن یکدیگر مهر و محبت بیشتری نثار هم کنید. در آغوش گرفتن می تواند هورمون‌های زیادی را در بدنتان ترشح کند و احساس نشاط و آرامش خاصی ایجاد کند بدون آنکه متوجه شوید. همین هورمون‌ها بخش زیادی از ناراحتی تنش و استرس را در شما کم می‌کند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه فواید بغل کردن شده‌اید. بغل کردن می‌تواند یکی از راه‌های حمایت و حفاظت از رابطه عاشقانه باشد. شما با این رفتارها معنای دوست داشتن و محبت را به فرد مقابل می‌رسانید. بنابراین اگر می‌خواهید کیفیت رابطه‌تان بهبود پیدا کند لازم است که از تکنیک‌ها و مهارت‌های رابطه سالم آگاهی پیدا کنید تا عشق و محبتتان دوام پیدا کند. برای آشنایی با این کارها توصیه می‌شود از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت