سبک زندگی و موفقیت

چگونه خسته کننده نباشیم؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که هنگامی که در کلاسی صحبت می‌کنید یا در جمعی هستید متوجه خستگی و چشمان خواب آلود اطرافیان شوید. افراد کسالت آور و خسته کننده در هر جایی ممکن است باشند و شاید هم خود شما تجربه ارتباط با چنین کسانی را داشته باشید یا حتی خودتان یکی از آنها باشید. اما سوال این است که چه کاری می‌توان انجام داد تا فردی جذاب و سرگرم کننده باشیم و مخاطب از ما خسته نشود؟ برای پاسخ به آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چگونه خسته کننده نباشیم؟

مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا در ذهن مخاطبان چالش ایجاد کنید و برای آنها فردی سرگرم کننده و جذاب به نظر برسید شامل موارد زیر است:

ذهن مخاطبان را درگیر کنید

به این نکته توجه کنید که ذهن انسان زودتر از هر چیزی خسته می‌شود و دوست دارد که با موضوعات گوناگون خودش را تغذیه کند. مغز نمی‌تواند برای مدت طولانی متمرکز بماند و در عین حال همه چیز را به خاطر بسپارد. بنابراین اگر شما به عنوان سخنران در جایی حضور دارید یا در جمعی برای مدت طولانی صحبت می‌کنید باید حواستان باشد تا با تنوع دادن به حرف‌هایتان یا مطرح کردن موضوع جذاب برای مخاطبتان تازگی ایجاد کنید. در غیر این صورت دیگران نمی‌توانند توجه و تمرکزی به حرف‌هایتان داشته باشند و دوست دارند زودتر مکالمه با شما به پایان برسد. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

از سناریوی از قبل تعیین شده استفاده نکنید

 

وقتی در قرارهای کاری یا ملاقات با شخصی خاص هستید سعی کنید از سوالات خسته کننده و تکراری که می‌دانید خیلی‌ها می‌پرسند دست بردارید و کمی تنوع به حرف‌هایتان بدهید. بهتر است از حاشیه امن خود کنار بروید و سوالات خاص و مهمی بپرسید. اگر در جلسه خواستگاری هستید سعی کنید از قبل سوال‌هایتان را در ذهنتان آماده کنید و از مسائل اساسی سوال کنید. سوالی مانند اینکه هدفتان از ازدواج چیست؟ آیا روزی حاضر هستید مهاجرت کنید؟ یا اهداف و برنامه‌های شما برای آینده چیست؟

اشتیاق شما مخاطب را هیجان زده می‌کند

هر چقدر بتوانید افراد را از لحاظ عاطفی برانگیخته کنید و در صحبت‌هایتان هیجان را وارد کنید البته نه به صورت افراطی گفتگویتان جذاب‌تر می‌شود. مثلاً اینکه هر روز فردی را می‌بینید و می‌پرسید چه خبر چه کار می‌کنی؟ جالب نیست. بهتر است کمی هیجان و احساس حرف‌هایتان بدهید تا دیگران هیجان زده شوند.

به دیگران احساس مهم بودن بدهید

هر کسی دوست دارد احساس مهم و دوست داشتنی بودن بکند. یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان بعد از نیاز به خواب و غذا و سرپناه احساس دوست داشتنی بودن و محبت است. اگر در حین صحبت به دیگران و احساساتشان بها دهید باعث می‌شوید که آنها حس ارزشمندی کنند و قطعاً برایشان جذاب‌تر می‌شوید. پس وقتی در جلسات کاری یا مهمانی هستید به مخاطبان خود توجه کنید و حتماً این حس را به آنها بدهید تا خودتان از نتیجه رفتارتان لذت ببرید. برای دریافت خدمات مشاوره می توانید از بهترین دکتر روانشناس و روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

گوش کنید و بر اساس آن سوال بپرسید

یکی از رایج‌ترین شکایت‌های افراد بعد از یک گفتگوی روزانه‌ای این است که فرد به اندازه کافی سوال نکرده است. وقتی شما سعی کنید از دیگران در مورد کار زندگی یا علایق و عادات آنها سوال بپرسید برایشان جذاب می‌شوید. مردم معمولاً دوست دارند در مورد خودشان اطلاعات بدهند. مخصوصاً اگر فردی ناراحت است یا حتی برعکس به دلیل یک اتفاق خاص در زندگیش خوشحال شده است سعی کنید به هیجانات او توجه کنید و از او در مورد آن اتفاق سوال بپرسید. برخی‌ها فکر می‌کنند سوال پرسیدن یعنی فضولی و کنجکاوی و دخالت در زندگی دیگران  اما این را سوال پرسیدن همیشه هم بد نیست مخصوصاً اگر به جا باشد. اگر متوجه شدید که فرد مقابل با اشتیاق صحبت می‌کند بدانید که با سوالاتتان برایش دوست داشتنی تر شده اید.

تغییر موضوع مکالمه

برای اینکه صحبت شما خسته کننده و کسل کننده نباشد سعی کنید موضوعتان را تغییر دهید مخصوصاً وقتی که متوجه می‌شوید دیگران در مورد آن موضوع اطلاعاتی ندارند یا برایشان چندان جالب و جذاب نیست. تغییر موضوع می‌تواند خستگی در مخاطب را برطرف کند. هرچند این کار بهتر است مودبانه و با رضایت هر دو طرف باشد تا بی‌احترامی محسوب نشود.

علاقه خود را با زبان بدن نشان دهید

 

اینکه بخواهید فقط صحبت کنید بدون آنکه زبان بدن داشته باشید خیلی خشک و خسته کننده به نظر می‌رسید. هر چقدر شما بتوانید در حین صحبت کردن با مخاطبان خود تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و احساستان را منتقل کنید حس خوبی هم در آنها ایجاد می‌کنید. شما همچنین می‌توانید موقع گوش دادن با تکان دادن سر توجتان را نشان دهید. علاوه بر این حین صحبت کردن از نگاه به گوشی تلفن خودداری کنید این کار یعنی اینکه شما دوست داری زودتر مکالمه به پایان برسد.

کمتر غر بزنید

غر زدن و شکایت کردن دائم حتی اگر کاملاً توجیه پذیر هم باشد باز هم از جذابیت می‌کاهد و برای دیگران خسته کننده می‌شود. هر چند گاهی اوقات انسان به درد و دل کردن و همدلی نیاز دارد و دوست دارد احساساتش را با فرد دیگری در میان بگذارد اما لازم است که این رفتار به جا و متناسب با موقعیت باشد. مثلاً شما می‌توانید با دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده خود  گله و شکایت کنید اما همین که بخواهید این رفتار را نزد همکار یا رئیستان انجام دهید برایش خسته کننده می‌شوید. مخصوصاً موقعی که با مشکلات عاطفی مواجه شده‌اید توصیه می‌شود که ناراحتی و هیجانات منفی خود را با یک روانشناس با تجربه در میان بگذارید به این دلیل که افراد عادی که تخصص و آگاهی ندارند کاری نمی‌توانند برایتان انجام دهند.

شوخ طبعی

قطعاً یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند در صحبت کردن جذابیت ایجاد کند و مکالماتتان را لذت بخش‌تر کند داشتن حس شوخ طبعی و طنز است. همه ما از افراد شوخ با نشاط خوشمان می‌آید  و حتی ترجیحمان این است که زمان‌های بیشتری را با آنها بگذرانیم. طبق پژوهش‌ها شوخ طبعی می‌تواند باعث ارتباطات اجتماعی گسترده‌تر و جذب افراد شود. افراد شوخ طبع و طنز پرداز محبوبیت بیشتری هم از دیگران دارند.

انتقاد پذیری

هنگامی که دیگران بدانند شما فرد خشک و غیرقابل انعطاف نیستید و تاحدی انتقاد پذیرید و می توانید نظرات مخالف خود را تحمل کنید دید مثبت‌تری هم به شما پیدا می‌کنند. متاسفانه تاثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که افراد خودشان را خاص و بی‌نقص جلوه دهند در حالی که دنیای واقعی چیز دیگری است. همیشه انسان‌ها از کسانی که دید واقع بینانه‌ای دارند و سعی می‌کنند دیدگاه‌های دیگران را هم به دست بیاورند خوششان می‌آید.

 

کلام پایانی

کسانی که معمولاً به عنوان افراد خسته کننده معروف هستند موقعیت اجتماعی و شغلی زیادی را ممکن است از دست بدهند. به این دلیل که یکی از راه‌های موفقیت توانایی برقراری ارتباط با دیگران است و این مهارت را هر کسی باید بیاموزد. شما هم می‌توانید با انجام چنین تکنیک‌هایی فردی جذاب برای دیگران باشید. در این زمینه توصیه می‌شود از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت