سبک زندگی و موفقیت

بیماری برچسب زدن به خود

حتما تاکنون برایتان این سوال پیش آمده که چرا برخی ها احساس نارضایتی از خودشان دارند و میخواهند برچسب یک بیماری را بر خود بزنند. علاوه بر این در دنیای امروز با توجه به شیوع انواع بیماری های مختلف دنبال انگ زدن به یکدیگر هستند. کسانی که به آنها انگیزه یک بیماری زده می شود یا به خودشان این برچسب را میزنند حس طرد شدن را تجربه می کنند. برای اینکه در مورد برچسب زدن بیشتر بدانید ادامه مقاله را دنبال کنید.

برچسب زدن چیست؟

برچسب زدن نوعی نگرش منفی است که یک شخص به علت ویژگی خاصی دارد. شما به خودتان یا دیگری به دلیل رنگ پوست یا بیماری خاص یا ویژگی جسمانی و جنسی خاصی که دارد نگرش منفی پیدا کنید به نوعی در حال برچسب زدن هستید. این برچسب زدن میتواند در درون ذهن یک شخص رخ دهد یا اینکه به منصه عمل برسد. هنگامی که شما نسبت به چیزی برچسب میزنید گویی آن را با آن خصوصیت میشناسید. وقتی به دلیل یک بیماری برچسبی میزنید یعنی کل شخصیت را در همان بیماری خلاصه می کنید. برخی از افراد در جامعه به دلیل بیماری ایدز از جانب دیگران برچسب منفی می‌خورند و همین امر زمینه ساز بیماری های روانی چون افسردگی در آنها می شود.

گاهی هم افراد به خودشان با وجود عمل های زیبایی متعددی که انجام دادند بازهم برچسب به منفی می زنند. آنها ممکن است ظاهر فیزیکی و چهره خود را با دیگران مقایسه کنند و همین امر سبب نارضایتی شود. طبیعی است فردی که به خودش برچسب میزند خودپنداره منفی و عزت نفس کمی پیدا میکند. این تصویر منفی از خود در زندگی، روابط بین فردی و شغل افراد تداخلات زیادی به وجود می آورد.

تاثیرات عمیق و بلند مدت برچسب زدن

وقتی نگاه شما به یک جنبه محدود شود و کل هویت انسان را در همان ببینید مطمئنا دیده محدودی پیدا میکنید و نمی توانید قسمت های مثبت شخصیت را ببینید. مسئله برچسب زدن به دیگران با تبعیض اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد و نوعی استیصال و ناامیدی را برای افراد به دنبال دارد. به این دلیل که افراد حس میکنند تسلیم عاملی شده‌اند که هیچ نقشی در آن ندارند. مثلاً کسی که به خاطر چاقی به خودش برچسب یک فرد پرخور را می زند طبیعتاً نمی تواند رژیم غذایی بگیرد چرا که به این باور رسیده که او در کنترل خوردن ناتوان است. یا کسی که به خاطر رد شدن در امتحان برچسب یک فرد بی عرضه و کودن به او می خورد در آزمون های بعدی هم حتی اگر بسیار آسان تر باشند نمی تواند توانایی هایش را نشان دهد و نتیجه بگیرد.

هیچ چیزی مثل برچسب زدن نمی تواند یک انسان را از پا در بیاورد. متاسفانه برخی از والدین هم این برچسب زدن را در مورد کودکان شان پیاده می کنند و تصور می کنند که روش تربیتی مناسب همین است.بهتر است بدانید که تحقیقات ثابت کردند تاثیرات برچسب زدن به کودکان تا بزرگسالی با آنها می ماند و در تمام زمینه های زندگی خودش را نشان می‌دهد. مثل کودکی که برچسب یک بچه پرحرف به او زده شده است احتمال دارد در بزرگسالی وقتی در موقعیت هایی قرار می گیرد مثل سخنرانی یا گروه های دورهمی که باید حرف بزند، ساکت بماند یا ترجیح دهد دیگران به جای او صحبت کنند. از طرفی برچسب زدن مانع کارکرد موثر و موفقیت فرد می شود. چرا که شخص همیشه توجیهی برای کارهایش پیدا می‌کند و به این باور رسیده است که توانایی های او از دیگران کمتر است به دلیل ویژگی هایی که ناخواسته بر او تحمیل شده است.

نتیجه گیر افتادن در در چرخه معیوب برچسب زدن

خیلی از افراد برای اینکه برچسب زدن و احساسات منفی ناشی از آن را تجربه نکنند از مکانیسم دفاعی انکار استفاده می کنند. یعنی فردی که بیمار است در مورد آن ذهنیت و قضاوت منفی دارد به جای اینکه به دنبال درمانی برایش برود رود که هیچ کاری برایش نمی کند. مثلاً بیماری مانند سرطان، ایدز و ام اس که انگ اجتماعی زیادی نسبت به آنها وجود دارد سبب می شود که فرد بیماری اش را نپذیرد و نشانه های آن را نادیده بگیرد و سراغ درمان نرود. این کار مانند عدم رسیدگی به نشتی یک ساختمان است. وقتی ممکن است متوجه می شوید که خرابی زیادی ایجاد شده و کاری نمی توانید انجام دهید. در مورد بیماری هم اینگونه است. ممکن است انکار به جایی برسد که فرد ترجیح می دهد دیگر به پزشک مراجعه نکند و دارویی مصرف نکند.

نشانه های بیماری برچسب زدن به خود

کسانی که که به خودشان برچسب می زنند نشانه هایی پیدا می کند که به وضوح قابل مشاهده است:

نگرش منفی نسبت به خود

اینگونه افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و طبیعی است وقتی به خود برچسب می زنند نگرش شان منفی می شود. این صورت که دائما به خودشان سرکوفت میزنند و ایراداتی غیر واقع بینانه از خود می گیرند. این این رفتارها مخصوصاً در زمینه ظاهر فیزیکی و چهره وجود دارد یعنی ظاهری شان را با دیگران مقایسه می‌کنند و فکر می کنند باید عمل جراحی خاصی انجام دهند یا اگر کوچکترین مشکل جسمانی داشته باشند تصور میکنند حتماً یک بیماری جدی دارند.

احساس شرم و گناه راجع به بدن و افکار خود

احساسات ناخوشایند و منفی نسبت به بدن و ظاهر خود به تدریج زمینه ساز انگ زدن میشود. بی توجهی به نیازهای بدنی سبب نشخوار فکری و صدمات روحی روانی می گردد. کسی که از نیازهای بدنی خود آگاه نباشد هر خواسته خود را انکار و می خواهد خودش را ناقص یا عیب و ایراد دار فرض کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال بدشکلی بدن کلیک کنید.

نگرش منفی نسبت به جنسیت خود

احتمال دارد برخی ها به علت قرار گرفتن در محیط هایی که در آنجا در مورد جنسیت قضاوت و تعصب وجود دارد نسبت به جنسیت خود احساس منفی داشته باشد. برخی از افراد هم به علت نقش هایی که در جامعه دارند ناخواسته در معرض برچسب های ناشایست اجتماعی می‌گیرند. مثلاً در برخی از مشاغل هنوز زن ها را شایسته و توانایی کار نمی‌دانند. به همین علت ممکن است است زنها در نتیجه آن احساس منفی داشته باشند و برای جبران آن به خود انگ بزنند و این خشم را به سمت خود برگرداند.

گوشه گیری و انزوای اجتماعی

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که علاقه زیادی به فعالیت های اجتماعی نداشته باشند. آنها ترجیح می دهند که کارهایشان را به تنهایی انجام دهند یا برای هر پروژه و فعالیتی یک تنه مسئولیتش را به عهده بگیرند. این کارها نه به دلیل کمال گرایی یا شخصیت وسواسی است بلکه به دلیل دیدن عیب یا نقص در خود می باشد. آنها نقصی را میبینند که در دنیای واقعی وجود ندارد و فقط ساخته و پرداخته ذهنیتشان است. در مواجهه با این افراد سعی نکنید آنها را به زور وارد جمع کنید بلکه ابتدا شرایط‌شان را بپذیرید و کمک کنید به سمت درمان بروند.

درمان برچسب زدن به خود

افرادی که به خود برچسب میزنند در بیشتر موارد سعی می‌کنند آن را انکار کنند اما راه های زیادی برای درمان آنها وجود دارد که با شناخت کافی میتوان از گرفتار شدن در چرخه معیوب این رفتار جلوگیری کرد.

بالا بردن آگاهی از افکار خود

هر چقدر که بتوانید افکارتان را دقیق تر ارزیابی کنید و در مورد آنها کمی تأمل کنید کمتر سبب آزار و اذیت تان شود و راحت تر می توانید آنها را اصلاح کنید. این را بدانید که همه ما ممکن است خطاهای شناختی داشته باشیم که ندانیم از کجا ریشه گرفته است و همین ها کنترل ما را به دست میگیرند و سبب میشود رفتارهای ناشایستی انجام دهیم. بنابراین اولین قدم مدیریت و شناخت افکار است.

پذیرش

برای جلوگیری از برچسب زدن بهتر است که شرایط مان را قبول کنیم تا بتوانیم قدمی به سمت پیشرفت و توسعه برداریم. بپذیرید که هر فردی در زندگی کم و کاستی هایی دارد و قرار نیست بی عیب و نقص باشیم. هرچند قبل این شرایط به این راحتی نیست و گاهی ممکن است فردی بعد از چندین سال درمان به این نتیجه برسد.

معاشرت با افراد مثبت

گاهی رفت و آمد با افراد منفی باعث می شود که شما تصور کنید عیب یا نقصی دارید و دیگر نتوانید شرایط عادی زندگی تان را قبول کنید. برعکس گفت و گو با کسانی که در شرایط بحرانی می‌توانند به شما روحیه بدهند و از دل هر سختی زیباییهای بیرون بکشند به حس و حال شما کمک میکند. سعی کنید با انسان هایی باشید که نقاط مثبت تان را می‌بیند و به شما یادآوری می‌کنند.

راه های پیشگیری از بیماری برچسب زدن به خود

پیشگیری از هجوم افکار منفی کار راحتی نیست مخصوصا اگر برای مدت طولانی این افکار ذهن شما را درگیر کرده باشد. برای افزایش سلامت روان بهتر است با راهکارهایی برای پیشگیری از برچسب زدن آشنا شوید:

عدم سرکوب احساسات

بخش زیادی از برچسب زدن به خود از بازداري هیجانی و عدم برون ريزي احساسات ناشی می شود. به همین دلیل اگر بتوانید به راحتی در مورد احساسات تان صحبت کنید از محتوای آگاه می شوید و به راحتی می‌توانید بخش آزار دهنده آن را شناسایی کرده و آن را اصلاح کنید. این را بدانید که هرچه در مورد احساسات تان شفاف‌تر برخورد کنید به خودتان بیشتر کمک کرده اید.

صحبت با روانشناس

خیلی از رفتارها و افکار ما از دوران کودکی و یا مسائل حل نشده در آن زمان نشأت می‌گیرد. شما به محتوای ناهشیارتان دسترسی ندارید و نمی دانید که برچسب هایی که به خودتان یا به دیگران میزنید از کجا آمده است. گاهی افراد باورهایی را با خود حمل می‌کنند که سال‌ها قبل تحت شرایطی خاص به آنها تحمیل شده است. در این شرایط صحبت با یک روانشناس باعث می شود تا از افکارتان شناخت بیشتری پیدا کنید و راحت تر بتوانید آنها را رها کنید.

کلام آخر

هر فردی ممکن است شرایط خاصی داشته باشد مثلاً یک بیماری یا به دلیل مهاجرت به یک مکان خاص متحمل قضاوت های منفی و انگ اجتماعي شوند. در این موقعیت برخی ها می خواهند مسائلشان را انکار کنند یعنی با محدود کردن خود به دیگران حقوق بدهند که وضعیت شان را نپذیرند و مجبور باشند هویت شان را پنهان کنند. این گونه رفتارها هیچ چیزی را حل میکند و فقط باعث ایجاد بیماریهای روحی و روانی می شود. اگر شما هم خودتان یا اطرافیانتان افکار منفی و سرسختی داريد این اطمینان را به شما می دهیم که راه حلی وجود دارد و شما می توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص به مقابله با آنها بپردازید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت