سبک زندگی و موفقیت

سندروم دختر خوب چیست؟

از دوران قدیم دختران طوری تربیت شده‌اند که همیشه خوب، مهربان و فداکار برای همه باشند. شاید این جملات را شنیده باشید که می‌گویند “دختر خوب همیشه چشم می‌گوید و حرف بزرگتر را گوش می‌دهد”. این جملات از سندروم دختر خوب ناشی می‌شود. این سندروم باعث می‌شود که دختر خودش و خواسته‌هایش را فراموش کند تا تایید دیگران را به دست بیاورد. برای آشنایی بیشتر با سندروم دختر خوب و راه مقابله با آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

سندروم دختر خوب چیست؟

شاید شما دخترهایی را دیده باشید که نمی‌توانند نه بگویند و نظر مخالف خود را بیان کنند و از طرفی توانایی دفاع از حقشان را ندارند. اگر چنین چیزهایی برایتان اتفاق افتاده بدانید که دچار سندروم دختر خوب هستید. این سندروم از دوران کودکی شروع شده و ویژگی‌هایی همچون اعتماد به نفس پایین یا وابستگی زیاد در آنها وجود دارد. هر چند در پسرها هم ممکن است چنین سندرومی باشد. گاهی اوقات این سندروم می‌تواند ناشی از باورهای اشتباه باشد اینکه دخترها همیشه باید فداکار و مهربان باشند و نیازمند حمایت از سوی دیگران، در حالی که پسرها باید قاطع، مستقل و با اعتماد به نفس باشند. همین سبب می‌شود تا دختر برای مورد حمایت قرار گرفتن تن به هر خواسته ‌ای از سوی دیگران بدهد تا جایی که ارزش‌های خودش را فراموش کند. چنین دخترهایی نمی‌توانند خلاقیتشان را بروز بدهند و در مسیر رشد و شکوفایی خود قدم بردارند مخصوصا اگر در خانواده ای با این عقاید زندگی کرده اند. در این زمینه می توانید از بهترین مشاوره خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نشانه‌های سندروم دختر خوب

 

اگر خانم هستید برای شناسایی سندروم دختر خوب ابتدا باید با علائم آن آشنا باشید:

معتقدید که برای دوست داشته شدن باید خوب باشید

افرادی که سندروم دختر خوب دارند بیش از حد دیگران را در اولویتشان قرار می‌دهند و معتقدند که همیشه باید خوب باشند تا مورد تایید آنها باشند. این افراد آسایش و آرامش خود را فدای دیگران می‌کنند و تصورشان بر این است که ارزششان در فداکاری و کار کردن برای دیگران است. در حالی که انسان باید ابتدا به نیازهای خود و مراقبت از خودش اهمیت دهد تا بتواند برای بقیه هم مفید باشد. کسی که سندروم دختر خوب دارد حتی رفتارهای بد دیگران را هم قبول می‌کند چرا که با خود فکر می‌کند که حتماً دختر خوبی نبوده است. دلیل اصلی رفتارهای ناشایست دیگران هم با چنین افرادی این است که آنها بالاخره تسلیم می‌شوند و خودشان را مقصر می‌دانند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

خود را مجبور به سکوت و رعایت محدودیت‌ها می‌کنید

کسانی که دچار سندروم دختر خوب هستند از قضاوت شدن و راضی نبودن دیگران می‌ترسند.  به این معنا که از بحث و چالش مشاجره‌های مهم خودداری می‌کنند تا مبادا از سوی دیگران ترک شوند. مثلاً اگر جایی با او بد برخورد کنند این رفتار ناپسند را به بالا دستان گزارش نمی‌کنند و حتی فکر می‌کنند که حقشان است. طبیعتاً این مظلومیت بیش از حد سبب سوء استفاده برخی‌ها می‌شود.

 نه گفتن برایتان سخت است

افرادی که دچار سندروم دختر خوب هستند به سختی می‌توانند نه بگویند آن هم اگر بتوانند! این افراد چارچوب‌ها و محدودیت‌های خود را به خاطر دیگران زیر پا می‌گذارند و به راحتی از ارزش‌هایشان می‌گذرند. چرا که تصور می‌کنند با نه گفتن دیگران ممکن است آنها را فردی خودخواه یا بی‌توجه و کمتر خوب بدانند. ناتوانی در نگفتن باعث می‌شود که در رابطه مورد آسیب و خشونت و قربانی برخی افراد سوء استفاده‌گر شوند. افراد مبتلا به سندروم دختر خوب یشه به درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت می‌دهند در حالی که نمی‌دانند با چنین رفتاری آرامش از زندگی آنان سلب می‌شود.

نگرانید که دیگران ناراحت شوند

از آنجایی که دختران خوب یاد گرفتند که همیشه دیگران را شاد و راضی نگه دارند پس طبیعتاً به خاطر ناراحت نشدن آنها راحتی از خواسته‌ها و نیازهایشان می‌گذرند. این افراد اشتباهات را به گردن خود می‌اندازند و فکر می‌کنند که رفتار بدشان بوده که سبب ناراحتی دیگران شده است. حتی ممکن است اتفاقاتی که هیچ ربطی به آنها نداشته است را به خودشان نسبت دهند.

استانداردهای بسیار سختگیرانه برای خود تعیین کرده‌اید

افراد دچار سندروم دختر خوب از آنجایی که نگران ناراحتی دیگران هستند سعی می‌کنند که همیشه یک دختر، مادر یا همسر بسیار فداکار باشند و به خاطر آن خیلی به خودشان فشار می‌آورند ( چنانچه در این زمینه مسئله دارید می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.) همچنین این افراد دائماً خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند به این دلیل که تصور می‌کنند از بقیه عقب‌تر هستند. به نوعی این افراد دچار کمالگرایی هم می‌شوند و این ویژگی سبب می‌شود هر چقدر هم که تلاش کنند باز هم در نظر خودشان ایده آل نباشند.

 هنگام رابطه جنسی با همسرتان خود را راضی نشان می‌دهید

سندروم دختر خوب حتی سبب می‌شود که زندگی جنسی یک زن هم تحت تاثیر آن باشد. این زن‌ها اولویتشان را رضایت همسرشان از رابطه جنسی می‌دانند و به نیازهای خودشان اهمیتی نمی‌دهند. آنها نگران این هستند که بیان احساسات و خواسته‌هایشان به همسرشان سبب ناراحتی او شود. این رفتارها در بلند مدت منجر به افسردگی، اضطراب و حس بی‌ارزشی می‌شود. اگر شما هم در زمینه رابطه جنسی با همسرتان دچار مسئله هستید می توانید از بهترین مشاور سعادت آباد کمک بگیرید.

 

راه‌های مقابله با سندروم دختر خوب

 

افرادی که دچار سندروم دختر خوب هستند دائماً در رابطه آزار می‌بینند و به تدریج ممکن است دچار مشکلات روانی شوند. پس لازم است قبل از آنکه دیر شود به دنبال مقابله با این ویژگی باشند.

به نیازهای خودتان اهمیت دهید: این را بدانید که شما بیش از هر فردی برای خودتان مهم هستید و قرار نیست تمام وقت و توجتان را صرف دیگران کنید تا از سوی آنها حمایت شوید. چرا که لازم است به احساسات خودتان هم توجه کنید و مرزهای سالمی در رابطه قرار دهید.

بدانید که نه گفتن همیشه بد نیست: نه گفتن قدرت شما را در خیلی از مواقع نشان می‌دهد که نیازمند همیشگی به دیگران نیستید و لازم نیست همیشه طبق خواسته‌های آنها رفتار کنید. به این توجه کنید که شما هم خط قرمزها و حتی مسائلی دارید پس باید از سوی اطرافیانتان درک شوید.

ارزش‌های خود را مشخص کنید: افراد قربانی سندروم دختر خوب تمام خواسته‌ها و باورها و اصول اخلاقی خود را به خاطر دیگران زیر پا می‌گذارند برای مقابله با این روند نیاز است که در مورد ارزش‌هایتان با دیگران صادق باشید و به آنها بگویید که خط قرمزهای شما چیست.

برای باور به ارزشمندی خود از جملات مثبت استفاده کنید: سعی کنید برای خود  ارزش قائل باشید و درعین حال که به دیگران اهمیت می‌دهید اما خودتان را فراموش نکنید. افکارتان را تغییر دهید و در مورد خودتان از باورهای مثبت استفاده کنید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با ویژگی‌های سندروم دختر خوب آشنا شده‌اید. شاید در حین خواندن این مطالب متوجه نشانه‌هایی از این سندروم در خودتان شدید. بنابراین اگر شما هم چنین ویژگی‌هایی دارید  توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از مشاور و روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت