سبک زندگی و موفقیت

چرا خودتخریبی می کنیم؟

بالاخره یک روز به آن نقطه هیجان انگیز در زندگی مان می رسیم . میرسیم به جایی که تکلیفمان با خودمان روشن است و می دانیم چه می خواهیم . دوران میانسالی رسما از راه میرسد . شاید روابطی پر از آسیب را پشت سر گذاشته باشیم . رفتارهایی را در نسل جدید دیده ایم که زمانی در گذشته جزو عادت های خودمان بوده اند . حالا دیگر اماده ایم که رابطه ای سالم و پخته را شروع کنیم . شاید هم بخواهیم در کارمان پیشرفت کنیم .  سرمست و جست و خیزکنان مسیر زندگی را طی می کنیم و از خودمان راضی هستیم .کم کم جالب تر می شود . رابطه تان خوب پیش می رود، اما ناگهان شروع می کنید به مرور همه روابطی که در انها شکست خورده اید . قبلا چنین افکاری به سرتان نزده بودند. حالا واقعا مانده اید که چه کار کنید . اگر درگیر این حالات شده اید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

خودتخریبی 

شاید گاهی بترسید که اشتباهات گذشته تان رو شوند . پس پنهان می شوید ، قطع رابطه می کنید و از شریک زندگی تان فاصله می گیرید . شاید هم در حیطه کاری موفقیتی نصیبتان شده است اما به نظرتان ترسناک می آید . احساس می کنید تحت فشار هستید . از خودتان می پرسید :”چطور می توانم این موفقیت را حفظ کنم؟” منتقد درون از راه می رسد و شروع می کند به دستور دادن . می گوید لیاقت رسیدن به اینجا را نداشته اید . همکاران دیگرتان تجربه و مدرک تحصیلی بیشتری نسبت به شما دارند . دیر یا زود نشان می دهید که این کاره نیستید و عرضه ندارید . گاهی هم خوب می دانید برای رسیدن به خواسته خود از چه راهی باید بروید، اما برعکس عمل می کنید ؛ نه خودتان آن روش را قبول دارید و نه بقیه، اما باز هم ادامه می دهید . 

شاید با شریک زندگی تان دعوایتان شده باشد و حالا رفته اید از کس دیگری دلبری می کنید . یا بدتر از آن، شاید وقتی رابطه تان خوب و خوش است سعی دارید به شریک زندگی تان خیانت کنید( اگر شما هم چنین مسئله ای دارید توصیه می شود از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید). در محل کار پروژه هایی را که قبول کرده اید نیمه کاره رها می کنید . در مورد امور مشتریان کوتاهی می کنید و… .در تمام این مدت می دانید که نمی خواستید همکارانتان چنین چهره ای از شما ببینند . مطمئنید که راه را اشتباه رفته اید اما به هر حال انتخاب شما بوده . به چنین رفتارهایی خودتخریبی می گویند .

مثل این است که در یک مشابقه اتومبیل رانی شرکت کرده اید که در آن اتومبیل ها باید یکی یکی بهم بکوبند تا آخری برنده باشد . این ویرانی پی در پی زندگی شماست . بی هدف می کوبید به این سو و آن سو. 

انواع خودتخریبی

 

مهم است که بدانید افراد خودتخریب گر در دو دسته قرار می گیرند : آگاه و ناآگاه . افرادی که آگاهانه این کار را می کنند خوب می دانند که در حال خراب کردن زندگی خودشان هستند، اما به هر حال ادامه می دهند . گاهی برایشان مهم است که تغییر کنند اما نمی دانند چطور . گاهی هم این خودتخریب های آگاه اصلا عین خیالشان نیست . امادگی رو به رو شدن با واقعیت و تغییر را ندارند . دسته دیگری هم هستند که ناآگانه خودتخریبی می کنند . آنها واقعا نمی دانند که کارهایشان به ضررشان تمام می شود . نمی دانند با تصمیماتی که می گیرند از خواسته های خود دورتر می شوند .این رفتار در پیوندهای انسانی شایع است ، بخصوص اگر هیچ وقت نتوانسته باشید با کسانی که وارد زندگی تان شدند رابطه خوب و سالم داشته باشید .منظور روابطی است که به آشوب و ناآرامی ختم می شوند . 

چرا خودتخریبی می کنیم ؟

ما به چند دلیل این کار را می کنیم . اولین دلیل هم این است که می خواهیم از این روش به هدف هایمان برسیم ، پس خودمان را در معرض آسیب قرار می دهیم . ممکن است جواب ندهد و به خواسته هایمان نرسیم . شاید شکست بخوریم. ممکن است جدایی پیش بیاید . شاید چیزهایی در مورد ما بگویند که دوست نداریم .ممکن است موفق شویم و مردم هم باز حرفی پیدا کنند که در مورد ما بزنند. شاید هم از موفقیت ما ناراحت شوند . هیچ تضمینی وجود ندارد . با خودتان می گویید چه میشد این مردم را می شناختم . همه دنبال نتیجه های تضمینی هستیم .عادت کرده ایم از قطعی بودن هر نتیجه ای مطمئن شویم .بهتر است بگوییم هرچه پیش آید خوش آید و به خودمان و کائنات اعتماد کنیم . اما این باور آنقدر ترسناک است که نه می توانیم و نه اعتماد می کنیم . این از همان موقعیت هایی ات که “نتیجه هرچه باشد شما بازنده اید.” یا همان جایی که هستیم می مانیم و خودمان را تخریب می کنیم یا دنبال آنچه می خواهیم می رویم (باز هم احساس وحشتناک باخت داریم). 

خودتخریبی دلیل دیگری هم می تواند داشته باشد . شاید واقعا خودتان را دوست ندارید . خودبیزاری منجر به رفتارهایی می شود که ذهنیت منفی شما را نسبت به خودتان بیشتر می کند . به خاطر داشتن آن رفتارها فکر می کنید که چقدر مزخرف هستید . به عبارت دیگر ضمیر ناخودآگاهتان سعی می کند علیه شما مدرک جمع کند. شاید از خودتان متنفر نباشید . شاید این خودتخریبی فقط یک عادت بد باشد. 

 

چطور این مشکل را حل کنیم ؟ 

 

مهم ترین راهکارهای لازم شامل موارد زیر است:

به ترس هایتان اعتراف کنید و آنها را بشناسید 

به گذشته برگردید ، به زمانی که احساس می کنید زندگی تان را در آن زمان خراب کرده اید .روابط، کار، سلامت، آمادگی جسمانی و پول همان هایی هستند که اغلب خراب کرده ایم .در این مرحله باید بفهمید پشت پرده زندگی شما واقعا چه می گذرد . از خودتان بپرسید : من واقعا از چه چیزی فرار می کنم ؟ 

حالا باید دو لیست تهیه کنید :

-چیزهایی را که واقعا می خواهید لیست کنید . نگویید “یک اتومبیل گران ، پول بیشترو یک مرد باحال برای زندگی می خواهم .” معلوم است که این ها را می خواهید . اما چیزی که واقعا می خواهید باید اینها باشد: شناخت، اعتبار،آزادی، صلح و آرامش ، صمیمیت و پیوندهای انسانی . به لایه های عمیق تر ذهنتان بروید و از خودتان سوالات مهم تری بپرسید چون در نهایت به چیزی که می خواهیم فکر نمی کنیم . مسئله اصلی آن حس و تجربه ای است که بعد از رسیدن به آرزوهایمان به دست می آوریم . اینگونه آن مسیری که پیش در پیش گرفته ایم تبدیل به مسیر رشدمان هم می شود 

-اگر به خواسته هایتان برسید باز هم چیزی هست که از آن بترسید ؟ یک لیست تهیه کنید و ترس های بعد از موفقیت خود را نام ببرید . هرچقدر ترس هایتان را بیشتر بشناسید ، زودتر به راه حل می رسید . اگر ندانید مشکلتان چیست هرگز نمی توانید آن را حل کنید. در این زمینه می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از مشاوران سعادت آباد کمک بگیرید.

کمک بخواهید 

منظور کمک گرفتن از کسی است که از شنیدن داستان شما مستفیض شده. وقتی ترس هایتان را برای کسی بازگو می کنید متوجه می شوید که مسئله اصلی دیده شدن است . می ترسید حقیقت شما مثل رازی آشکار شود ، بعد شاید بخاطر همین راز پذیرفته نشوید ، یا حتی دست د به سینه تان بزنند . امیدواریم آن فرد ، فردی مورد اعتماد در زندگی تان باشد . همان کسی که می توانید از ترس هایتان به او بگویید . اگر خودتخریبی را مثل رازی کوچک در دلتان نگه دارید دکم کم در زندگی تان جا می افتد و رشد می کند . اما وقتی آن را بازگو می کنید تا دیده شود کم کم شروع به افول می کند . 

وارد عمل شوید 

وقتی وارد عمل شدید حواستان باشد دست به کارهای ناشیانه، ترسناک و شجاعانه بزنید . لطفا اعتماد کنید و این سه کاری را که انجام دهید 

این سوالات را از خود بپرسید :

-آیا خودتخریبی می کنید ؟ آگاهانه است یا ناآگاهانه ؟ 

-کمی موشکافانه تر نگاه کنید . فکر می کنید چرا خودتخریبی می کنید؟ 

-دقیقا دنبال چه خواسته هایی هستید؟ البته منظور احساسات و تجاربی است که با رسیدن به خواسته هایتان کسب می کنید . 

-چه چیزی پشت پرده خواسته هایتان هست که شما را می ترساند ؟ 

-ترس هایتان را با چه کسی می توانید در میان بگذارید ؟

-چه کارهای ناشیانه ، ترسناک و شجاعانه ای را می خواهید انجام دهید ؟

 

کلام آخر 

همه افراد تا حدی درگیر خود‌تخریب‌گری هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد این پدیده، کمبود عزت نفس بوده و شایع‌ترین رفتارهای خود تخریبی نیز شامل اهمال‌کاری، کمال‌گرایی و منفی‌نگری می‌شوند. آشنایی با علل این پدیده، نشانه‌ها و روش‌های درمان آن، می‌تواند سهم بسزایی در رشد فردی ایفا کند.  در بسیاری از موارد می‌توان با تلاش شخصی به رفتارهای خودتخریبی خاتمه داد یا از آنها کاست؛ اما در مواردی نیاز به مراجعه به درمانگر و پزشکان متخصص وجود دارد. اگر خودتخریبی شخص به آسیب های جدی منجر شود و یا این که فرد از پذیرش رفتار خودتخریبی سرباز زند حتما لازم است که اطرافیان با یک درمانگر یا پزشک متخصص مشاوره کنند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت