سبک زندگی و موفقیت

چگونه گفتگوی درونی را متوقف کنیم؟

گاهی ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در ذهنتان جنگی برپا می شود و مدام آن صدای درونی در زندگی و کار شما اختلال ایجاد می کند. این صداها باعث می‌شود که شما نتوانید در لحظه حال زندگی کنید و مدام در گذشته و آینده سیر کنید. نشخوار ذهنی می توان حتی در روحی و روان شما تاثیر بگذارد و شما را ناخواسته عصبانی یا مضطرب کند. بنابراین چگونگی کنترل این افکار درونی اهمیت زیادی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

گفتگوی درونی چیست؟

و هر یک از شما در ذهن خود یک من دیگری دارید که با او گفت و گو می کنید. برخی اوقات این من دیگری می تواند کودک درون شما باشد یا حتی والد درون تان. در علم ان پی تعریف دیگری از گفت و گوهای درونی مطرح شده است به این صورت که هر فردی ممکن است درونش افراد دیگری داشته باشد مثلاً یک من حامی، من سرزنشگر یا من شادی‌بخش. اگر هر کدام از این قسمت های مختلف با یکدیگر تعارض داشته باشند استرس و نگرانی در فرد بیشتر می شود. این را بدانید که گفتگوهای درونی با خودتان نقش مهمی در تفسیر و برداشت شما از زندگی و واقعیت ها دارد. هنگامی که گفتگوی درونی شما منفی و ناخوشایند باشد دنیا را تیره و تار می بینید و از زندگی ناامید می شوید. برعکس زمانی که گفتگوی درونی شما خوش بینی واقع بینانه ای داشته باشد به همان نسبت هم زندگی را زیبا خواهید دید. خبر خوب این است که راه های زیادی برای کنترل گفتگوی درونی وجود دارد که شما می توانید کنترل آنها را بیاموزید.

راه های کنترل گفتگوی درونی

گاهی گفتگوهای درونی ممکن است آنقدر محتوای منفی داشته باشد که شما را از زندگی ناامید کند و یا حتی باعث تحقیر خودتان شود. بنابراین دانستن راه هایی برای کنترل و بهبود آن اهمیت زیادی دارد:

پیدا کردن محتوای گفتگوی درونی

بدانید اساسی ترین راه برای کنترل گفتگوی درونی پیدا کردن محتوای افکارتان است. برای این مورد بهتر است جلوی آینه بایستید و آنچه را که به خودتان می گویید با صدای بلند تکرار کنید. بعد از آن افکار خودتان را روی کاغذ بیاورید و آنها را با دقت بنویسید. سعی کنید هر آنچه را که به ذهنتان می رسد روی کاغذ نوشته و از سانسور کردن مطالب خود داری کنید. هر چقدر که بتوانید صداقت بیشتری داشته باشید به خودتان کمک کرده اید. این را بدانید که افکار درونی قدرت زیادی دارند و می تواند شما را کنترل کنند پس اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. اگر در این زمینه مشکلی دارید و راحت نمی توانید افکار منفی تان را به زبان بیاورید حتماً از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

کشف باورها

بهتر است بدانید که گفتگوهای درونی ریشه در باورهای همیشگی شما دارند. باورها افکار قدرتمندی هستند که به این راحتی ها نمی توانید از دست آنها راحت شوید به این دلیل که سالیان سال و حتی از دوران کودکی در ذهن شما وجود دارند. باورها حتی می توانند میزان توانایی و هوش شما را تحت تاثیر قرار دهند. مثلاً اگر یکی از باورهای شما این باشد که قبول شدن در فلان آزمون ورودی کاری سخت و حتی غیر ممکن است هر چقدر هم که هزینه کنید و به خاطر آن از برنامه‌های دیگرتان بگذرید بازهم موفق نخواهید شد یا اگر باور شما این باشد که پول درآوردن در این شغل کار سختی است حتی اگر پول زیادی هم به دست بیاورید آن را از دست میدهید. بنابراین این باورهای خودتان را دست کم نگیرید. گاهی باورها می توانند از تجربیات ناخوشایند دوران کودکی شما که به آنها آگاهی ندارید و از دسترس تار خارج هستند، ایجاد شده باشند. در این مواقع خودشناسی امری ضروری است که میتوانید با درمان روانکاوی به آنها پی ببرید.

شفافیت اهداف در ذهنتان

یک راه کنترل افکار درونی این است که اجازه ندهید رشد کنند. برای این کار توصیه می شود که اهداف مشخص و واقعی برای خودتان تعیین کنید و تمرکزتان را در آن چیزی بگذارید که احساس خوبی در شما ایجاد می کند. از این رو توصیه می شود که لیستی از اهداف خودتان که انگیزه بخش هستند و به شما روحیه و انرژی می دهند تهیه کنید و همیشه آنها را برای خودتان تجسم کنید. اجازه دهید که این افکار بخش اعظم ذهن شما را در بر بگیرد.

انجام اعمال مراقبه و مدیتیشن

شما می‌توانید گاهی خلوتی با خودتان داشته باشید و یا به یک طبیعت بروید و در سکوت و آرامش باشید. تا جایی که می توانید تنفس شکمی را تمرین کنید و عمل دم و بازدم را تکرار کنید. هرچقدر بتوانید از روشهای ذهن آگاهی یا مراقبه کمک بگیرید حال خودتان هم بهتر میشود و افکار درونی تان کمتر می گردد. علاوه بر این ورزش‌هایی مانند یوگا هم می تواند در این مورد موثر باشد.

برگردانی مثبت یا انحراف فکر

در این روش شما می توانید به صورت ارادی به آن چیزهایی توجه کنید که خوشایند هستند. مثلا می توانید بازی های فکری انجام دهید یا هر کاری که مستلزم به کارگیری فکر است. گاهی حتی میتوانید موبایل خود را بردارید و با دوستان خود صحبت کنید. خلاصه اینکه می توانید ذهنتان را با هر چیز کوچکی مشغول کنید به این علت که ذهن انسان ها به گونه ای است که در یک لحظه نمی توانند به دو موضوع توجه کنند.

تصور بدترین حالت ممکن و اقدام

در نگاه اول ممکن است این روش اشتباه باشد اما دو فایده اساسی دارد. به این معنا که شما به جای اینکه دائماً در مورد آینده و موضوعات نگران کننده مضطرب باشید به بدترین حالت می‌اندیشید. زمانی که این کار را انجام می دهید متوجه می شوید که اوضاع آنقدرها هم که فکر می کردید بعد نیست و شما فقط در مورد آنها اغراق کرده اید. علاوه بر این شما می توانید خودتان را برای اقدامات پیشگیرانه از قبل آماده کنید و به جای ترس از اقدام به دل ماجرا بروید و کاری بکنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله افکار سمی را مطالعه کنید.

تعریف ماموریت جدید

گفتگوهای ذهنی نوعی فکر زاید به شمار می رود و فکر ضایعات نتیجه بیکاری است. شما با انجام دادن یک فعالیت که سبب برانگیختگی میشود میتوانید از افکار مزاحم دور شوید. مثلاً اگر به تازگی جدا شده اید و ذهن‌تان درگیر افکار منفی راجع به آن فرد شده است و دائماً اتفاقات و جریانات را مرور می کنید تا سر خودتان را گرم نکنید و کار دیگری انجام ندهید این افکار دست از سر شما بر نخواهند داشت.

استفاده از قدرت کلمات

این را بدانید که کلمات قدرت زیادی دارند و می‌توانند در ناخودآگاه شما به تدریج نفوذ کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهند. یعنی اینگونه نیست که شما حرفی را بی معنی بگویید و یا صفتی را به شوخی به خودتان نسبت دهید و فکر کنید که هیچ تاثیر روی تان ندارد. تحقیقات فیزیک کوانتومی نشان دادند که افکار و کلمات ما ارتعاشاتی دارند که شما آن را به جهان ارسال می کنید. پس مراقب هر آنچه که می گویید باشید. گاهی گفت و گوهای درونی منفی یا مثبت میتوانند وضعیت روحی و روانی فعلی شما را تعیین کنند. به این دلیل که شما بعد از مدتی آن گفت و گو ها را باور می کنید و خودتان را باهمانها می شناسید. مثلاً اگر به خودتان بگویید که من انسان لایقی نیستم یا همیشه دست به هرکاری میزنم شکست میخورم تصویری هم که خودتان پیدا می کنید اینگونه است. بنابراین تا می توانید جملات مثبت را در مورد خودتان به کار ببرید تا جایی که جزیی از باورهای تان شود و درون ذهنتان نفوذ کند و بتواند جایگزین افکار قدیمی منفی تان شود.

گفتار و رفتار بی نقص

گفتار و رفتار هر فردی در واقع نشان دهنده گفتگوی درونی او است. از این رو اعمال و رفتار شما گفت و گو های ذهنی تان را شکل می دهند. هنگامی که آگاهانه گفتار و رفتار مناسب و بی عیب و نقصی را انجام میدهید گفتگوی درونی شما هم خود به خود بهتر می شود. منظور از بی و نقص بودن یعنی که اعمال شما نشان دهنده بهترین استاندارد های یک رفتار شایسته و با منزلت باشد. این موارد می‌تواند باعث شود که از هر رفتار نامطلوبی خودداری کنید و از آنچه می‌تواند منجر به دوری شما از زیبایی ها شود، بپرهیزید.

ایجاد حس شکرگزاری

شکرگزاری نوعی حالت روانی شگفت انگیز محسوب می شود که تغییرات زیادی در درون شما ایجاد می کند. وقتی بتوانید بابت آنچه که دارید و می خواهید به دست بیاورید شکرگزار باشید و به منبع عظیم انرژی ایمان داشته باشید خود به خود از حالت منفی و افکار ناخوشایند دور می شوید. شکرگزاری باعث نوعی گفتگوی درونی مثبت با خودتان میشود. یعنی به جای آنکه تمرکزتان را بر نداشته ها متمرکز کنید و دائماً در مورد آنها نشخوار فکری داشته باشید که چرا دیگری فلان چیز را دارد و من ندارم، امیدواری و انگیزه تان برای اتفاقات خوب در آینده بیشتر می شود. علاوه بر این شما با قدردانی از داشته‌های خود احساس ارزشمند بودن و عزت نفس پیدا می کنید و چنان انرژی مثبتی پیدا میکنید که هر کسی دوست دارد کنار شما باشد.

کلام آخر

حقیقت آن است که متوقف کردن گفتارهای درونی مخصوصاً اگر سابقه ای طولانی داشته باشید و بر پایه یک موضوع تراژدی در زندگیتان باشد کار آسانی نیست. گاهی گفتگوهای درونی می توانند یک زندگی سالم و آرام را از ما بگیرند و حتی انواع بیماری های روانی و جسمانی را ایجاد کنند. بنابراین کنترل اینگونه افکار اهمیت زیادی دارد. در این زمینه می توانید از یک روان تحلیلگر یا روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

4/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت