سبک زندگی و موفقیت

اهمال کاری تحصیلی

اهمال کاری منجر به انجام یک کار بی ثمر می شود . اهمال کاری سارق زمان است و باعث می شود فرد احساس گناه کند و نگاه دیگران نیز نسبت به او تغییر می کند . اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن انجام کار و ارجاع عمل به آینده . منظور نوعی ویژگی شخصیتی است که در رضایت فردی اختلال ایجاد می کند و به کیفیت روابط انسانی آسیب می رساند ، این نوع از اهمال کاری را می توان اهمال کاری مزمن یا سندروم فردا نامید . جوهره این آسیب روانی ، تعویق انداختن ، تعلل ورزیدن ، سبک گرفتن و سهل انگاری در کار است بنابراین اهمال هم در امور فردی و هم در امور جمعی معنا پیدا می کند . پس در همه معانی نوعی این دست و آن دست کردن نهفته است . در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

اهمال کاری تحصیلی

اهمال کاری به گونه های متفاوتی تجلی می یابد که از جمله آن می توان به موارد : رویا دیدن ، نگرانی ، بحران سازی، پرخاشگری، پرکاری، حواس پرتی، بیزاری از تکلیف، ابهام و سردرگمی در انجام امور ، اشاره کرد . عوامل متفاوتی برای اهمال کاری وجود دارد:

عوامل درونی و روانی یعنی آسیب ها و ناهنجاری هایی که مربوط به خود فرد اهمال کار است مانند : احساس خودکم بینی ، کوته بینی ، توقع بیش از حد خود، پایین بودن آستانه تحمل ، کمال گرایی وسواس گونه، فقدان قاطعیت ، گناه یا شرمساری ، افسردگی ، اضطراب . 

عوامل بیرونی و محیطی یعنی آسیب هایی که هنگام ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف ، خود را نشان می دهد . عواملی چون : نارضایتی از وضع موجود ، احساس عدم مسئولیت در برابر دیگران ، لجبازی با دیگران، تلاش برای جلب رضایت همگان ، اهمال کاری و پرخاشگری انفعالی ، همنشینی و دوستی با همکاران ، عوامل هوس انگیز و سرگرم کننده، توقع بیش از حد از دیگران .در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نمونه هایی از اهمال کاری 

 

-ادامه دادن به شغلی که امکانی برای رشد و پیشرفت ندارد. 

-اصرار بر حفظ روابطی که نابسامان شده است .

-متاهل یا مجرد ماندن فقط به امید اینکه اوضاع بهتر خواهد شد.

-امتناع از کوشش در حل مشکلاتی که در روابط مختلف پیش می آیند .

-به جای اینکه اقدامی سازنده به عمل آید  فقط منتظر بهبود خود به خود اوضاع ماندن .

-بی توجهی به اعتیاداتی از قبیل الکلیسم و مواد مخدر و قرص های آرامبخش یا سیگار . در اینگونه موارد افراد می گویند “هروقت آمادگی داشتم ترک می کنم” در حالی که می دانند به تعویق انداختن این کار به سبب تردیدی است که نسبت به توانایی خود دارند و آن را نادیده می گیرند . در زمینه ترک اعتیاد می توانید از روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

-به تعویق انداختن کارهای دشوار و کم اهمیت نظیر نظافت منزل یا طفره رفتن از مواجهه با دیگران مثلا یک شخص عالی مقام و یا یک دوست ، با ماندن در انتظار یافتن فرصتی مناسب کم کم به این نتیجه می رسید که چنین برخوردی لازم نیست ، درحالی که ممکن است این مواجهه روابط شما را یا کیفیت خدمات را بهبود ببخشد . 

-به تعویق انداختن کارها به بهانه خستگی و بی علاقگی و یا مریضی .

-موکول کردن مطالعه و درس خواندن به آینده به بهانه عدم کشش و بی حالی و عدم جذابیت و …. 

 

راه حل هایی برای اهمال در تحصیل 

تعلل و عقب انداختن کارها بزرگ ترین عامل منفی در جهت رسیدن به اهداف شماست .هیچ کار راحت یا کوچک ترین فعالیتی که در برنامه خود دارید به تاخیر نیندازید و مطمئن باشید. به این ترتیب ، نه تنها به هدف نزدیک تر می شوید ، بلکه از لحاظ روحی تقویت شده و احساس بالندگی خواهید کرد . نرمش و جست وخیز اثری نیرومند در تغییر روحیه شما دارد. باعث شادابی روحی و جسمی شما می شود و آماده حرکت مثبت و بهتراندیشی خواهید شد و از الگوهای عادتی-ذهنی که باعث عقب افتادن شما شده اند آگاه می شوید . در اولین فرصت ممکن تصمیم خود را در مورد برنامه و عادت جدید مطالعه و درس عملی کنید . اگر شما بخواهید پس از تصمیم گیری انجام آن را به تعویق بیندازید به احتمال زیاد این کار باعث عدم توفیق می شود . زیرا کم کم آن چه در زمان تصمیم گیری داشته اید کم رنگ تر شده، اجرای تصمیم برایتان مشکل می شود . احساس بی حوصلگی را تلقین نکنید ، جای همیشگی برای مطالعه داشته باشید . در دمای ملایم میزان هوشیاری و فراگیری بالا می رود (حدود 20 درجه سانتیگراد). نزدیگ پنجره تمرکزتان از دست می رود . 

یک دانشجوی پیروز کارهای امروز را به فردا موکول نمی کند زیرا او می داند که با سهل انگاری و تنبلی درس ها و تمرینات روی هم انباشته شده و در آینده نزدیک باعث اضطراب و نگرانی او می شود . لذا با دقت و سرعت تمام کارها و تکالیف امروز را به موقع انجام می دهد و بر اشکالات و سوالاتی که پیش می آید علامت گذاشته و می پرسد. اصولی که در مطالعه باید همواره مورد توجه قرار گیرند عبارتند از : مطالعه باید فعالانه و ذهن را با موضوع مورد مطالعه درگیر کند، در مطالعه جدیت وجود داشته باشد و به موضوع مورد مطالعه اهمیت داده شود ، حفظ آرامش در هنگام مطالعه مهم است ، ترک افکار منفی و نمی توانم ها، استفاده از انگشت دست و دنبال کردن مطالب خطوط با آن ، تمرکز حواس و تعلق خاطر دادن به مطالعه، استراحت کردن در مواقع و فواصل معین جهت جدید قوا، پشتکار و کوشش هر چه بیشتر در امر مطالعه و تحصیل. در زمینه تحصیلی می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

از خود بپرسید که محیط تا چه اندازه باعث تنبلی شما می شود؟ 

چند روش برای از بین بردن اهمال کاری 

 

کلمات امید ، آرزو و شاید را از فرهنگ لغت خود حذف کنید . این کلمات ابزار به تعویق اندازی کارها هستند. هر وقت این کلمات وارد ذهن شما می شوند ، جملات تازه ای را جانشین آنها سازید . مثلا به جای “امیدوارم کارها رو به راه شود ” بگویید: “آن کار را عملی خواهم ساخت”. 

-نگاه دقیقی به زندگی خود کنید . اگر می دانستید فقط شش ماه دیگر زنده خواهید بود ، آیا همین روش ها و کارها را انتخاب می کردید؟ 

-تصمیم بگیرید و عمل کنید . حالا شروع کنید و حالا عمل کنید .

-در به عهده گرفتن کاری که مورد تعهد شماست شجاع باشید . یک عمل شجاعانه می تواند همه ترس های شما را از بین ببرد . دیگر به خودتان نگویید که عملکردتان باید خوب باشد به خاطر داشته باشید که نفس عمل کردن بسیار مهم تر است . 

-خود را مهم تر از آن بدانید که با اضطراب درباره کارهایی که باید به انجام برسانید زندگی کنید . بار دیگر که می بینید اضطراب ناشی از تعویق کاری ناراحتتان می کند ، به یاد بیاورید مردمی که خویشتن را دوست دارند اینگونه خودشان را آزار نمی دهند . 

به نظر می رسد که به تعویق انداختن مطالعه درس ها در بین دانش آموزان و دانشجویان امری عمومی است . برای این قبیل افراد ،به تعویق انداختن کار به فردا باعث نجات از انجام آن در موعد مقرر می شود ، اما تکالیفی که باید انجام داد نوشتن مقالات و دادن امتحانات سریع از راه خواهند رسید . در این بین تمام کارهایی که انها را به تعویق انداخته اید خود باعث اضطراب می شوند . برای بسیاری تنش در شب قبل از امتحان به حداکثر ممکن می رسد و فرد در یک حالت وحشتزدگی به سر خواهد برد . در اینجا به چند نکته برای دانشجویانی که درس های خود را به تعویق می اندازند می پردازیم :

-سعی کنید دریابید چرا دچار حالتی شده اید که کارهای خود را به تعویق می اندازید. ترس از شکست؟ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن؟ میل خودتان نسبت به اینکه کار کاملی ارائه می دهید؟ 

-اگر از پذیرش دلیل مشکلات طفره می روید با یک مشاور صحبت کنید . برخورداری از نگاهی که از بیرون وضع حال شما را نظاره می کند همواره ثمربخش است . 

-برای درس خواندن طرحی روزانه داشته باشید . با انجام هر کار یک تیک بزنید. 

-برای اینکه به نتیجه بهتری برسید ، فهرستی از کارهای خود را به یک دوست نزدیک بدهید و در هفته چند بار او را ملاقات کنید . 

-کارهای بزرگ و سنگین را به قطعات کوچک خرد کنید و وقت و فکر خود را روی این کارهای کوچک بگذارید . 

-هر روز به دفعات از خود بپرسید مهم ترین کاری که باید در آن لحظه انجام دهید چیست؟ این پرسش شما را وا می دارد تا تکالیفی را که برای امتحانات باید انجام دهید از نظر بگذرانید و همواره آماده باشید . 

-سعی کنید مطالعه روزانه را به صورت یک عادت در آورید . هر روز سر ساعت معین به محل مطالعه بروید و مشغول کار شوید . 

دوران امتحانات از بسیاری جهات برای دانشجویان دوران متفاوتی است . بسیاری خود را زندانی می کنند و پشت درهای بسته روزها و هفته ها را می گذرانند ، اما منظور از ترجیح درس ها و مطالعه کتب بر امور دیگر به معنای زندانی کردن خود نیست ، این کار نه تنها نتیجه مساعدی در پی ندارد بلکه باعث خمودی و کسلی شما نیز می شود . مهم ترین نکته برای به دست آوردن بهترین نمره ها تنها یک چیز است : “آماده بودن”. 

کلام آخر 

هرچند اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها به صورت ذاتی در همه انسان‌های وحجود دارد و گاهی موفق‌ترین افراد هم گرفتار آن هستند، اما گاهی این پدیده در زندگی اختلال ایجاد می‌کند. اهمال کاری تحصیلی گاهی به الگوی ثابت رفتاری و عملکردی دانش‌آموزان یا دانشجویان  تبدیل می‌شود. یعنی فقط زمانی کار را انجام می‌دهند که زمان کمی باقی مانده باشد و در یک اضطرار باشند. ارتباط بعضی از مشکلات روحی یا جسمی با اهمال کاری مانند یک حلقه است که یکی دیگری را تقویت می‌کند. به طور مثال افسردگی، نقص توجه یا بیش فعالی از جمله مشکلاتی هستند که به صورت اهمال کاری یا تنبلی در انجام کارها بروز پیدا می‌کنند.

از طرفی به تعویق انداختن زیاد کارها، نرسیدن به نتیجه و ناامیدی ناشی از آن، فرد را در چاله‌ای می‌اندازد که افسردگی، بی‌هدفی و بی‌نظمی را تقویت می‌کند. با توجه به اینکه ریشه های اهمال کاری تحصیلی پیچیده است، توصیه می‌کنیم برای تشخیص و کار کردن روی مسائل درونی به درمانگر متبحر مراجعه کنید. در کنار آن می‌توانید از تکنیک‌ها و روش‌های استفاده کنید که احتمال افتادن در دام اهمال کاری را کاهش دهند. 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت