سبک زندگی و موفقیت

حس مرده بودن از درون

شاید شما هم تاکنون احساس کرده‌اید که برخی اوقات مانند یک مرده متحرک شده‌اید و هیچ حس و حال و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید. احساس مرده بودن درون احساسی وحشتناک و ناامید کننده است که فرد را درگیر پوچی و تاریکی می‌کند. دلیل این احساسات می‌تواند تجربیات آسیب زای دوران کودکی، افسردگی، تجربه سوگ یا عوامل دیگر باشد. برای آشنایی بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید. در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نشانه‌های حس مرده بودن از درون

اینکه آیا فردی موفق هستید یا خیر، درآمد بالایی دارید یا نه  و یا حتی اینکه در رابطه سالم یا ناسالم قرار دارید مهم نیست. ممکن است در بهترین شرایط باشید اما باز هم این احساس مرده بودن درونتان رهایتان نکند. مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید به آنها توجه کنید شامل موارد زیر است:

حس می‌کنید هدفی ندارید

برخی از افراد هدف خاصی برای بیدار شدن و شروع یک صبح با نشاط را ندارند. برایشان فرقی نمی‌کند که روز باشد یا شب یا روز کاری یا تعطیلی باشد  چرا که برنامه و هدف خاصی ندارند. اینکه شما شب را به امید کارهایی که برای فردا می‌خواهید انجام دهید به سر کنید و هر روز حواستان باشد که چقدر از کارهایتان را پیش برده‌اید حالتان را خوب می‌کند و حس انگیزه ایجاد می‌کند. در حالی که زندگی بی‌هدف و بی‌برنامه ملال آور و غیر جذاب است. مطمئناً چنین روندی گر ادامه پیدا کند احساس مردگی و تاریکی را در درون ایجاد می‌کند. در این حالت توصیه می شود از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 احساس بی معنایی در زندگی

 

ممکن است گاهی اوقات در خلوت خودتان سوالاتی این چنینی بپرسید که برای چه آفریده شده‌اید و زندگی برایتان چه معنایی دارد و قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد؟ ین سوالات گذرا هستند و به ذهن هر کسی می‌رسد. اما کسی که احساس مرده بودن از درون دارد جوابی نمی‌تواند برای سوالش پیدا کند و حتی ممکن است به سمت مسیر پوچی و افسردگی کشیده شود. این را بدانید که درگیر شدن در این سوالات و نیافتن پاسخ برای آن روز به روز انسان را انگیزه‌تر برای ادامه زندگی می‌کند.

وضعیت دائمی بی‌حسی

احساس مرده بودن در درون باعث ایجاد کرختی و بی‌حوصلگی می‌شود و در این گونه مواقع انسان حتی نمی‌تواند احساساتی مانند غم یا شادی را تجربه کند. شما ممکن است دیگر انرژی هیچ کاری را نداشته باشید و زندگیتان شکلی ثابت پیدا کند و دیگر مثل گذشته احساس لذت را تجربه نکنید. چنانچه شما هم درگیر این حالت شدید می توانید از روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

احساس تنهایی می‌کنید

هنگامی که احساس مردگی در درونتان دارید قطعاً حس انزوا و تنهایی در شما ایجاد می‌شود و حوصله جمع و دور همی‌ها را ندارید. ترجیحتان رفتن در غار تنهایی بدون هیچکس است. گاهی ممکن است بخواهید حتی احساسات مختلف را در وجودتان پنهان کنید تا کسی از آنها با خبر نشود و قضاوتتان نکند. اما بهتر است بدانید که همین در خود فرو رفتن‌ها و سرکوب احساسات می‌تواند احساس مرده بودن و تاریکی درونتان را بیشتر کند. بنابراین توصیه می‌شود در این زمینه حتماً از یک روانپزشک کمک بگیرید.

احساس پوچی

احساسات راهی برای ارتباط با دنیای اطراف است. هنگامی که نمی‌توانید آنها را بیان کنید ممکن است احساس خلا و پوچی به سراغتان بیاید. در این حالت فکر می‌کنید مانند یک مرده هستید و هیچ انگیزه‌ای برای زندگی ندارید.

دلایل حس مرده بودن از درون

مهمترین عواملی که باعث ایجاد چنین حسی در انسان می‌شود شامل موارد زیر است:

افسردگی

 

افسردگی یکی از اختلالات خلقی رایج است که باعث ایجاد احساس غم و اندوه، بی حوصلگی و بی‌انرژی بودن، مشکلاتی در خواب و بیداری و تغذیه، افکار منفی و حتی میل به خودکشی می‌شود. فرد افسرده دیگر نمی‌تواند مثل گذشته از زندگی لذت ببرد همه چیز برای او در بی‌حسی و نقطه‌ای از ابهام است. او ممکن است انگیزه و انرژی برای کار جدید نداشته باشد. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث احساس پوچی و مرده بودن در درون باشد افسردگی است. مخصوصاً کسی که برای این مسئله مهم به سراغ درمان نمی‌رود و منتظر بهبودی خود به خود است احتمال اینکه احساس پوچی و مردگی سراغش بیاید زیاد است. این را بدانید که افسردگی قطعا نیاز به درمان و درمانگر باتجربه دارد.

اختلال استرس پس از سانحه

این اختلال وقتی رخ می‌دهد که فرد حادثه دردناکی را تجربه کرده باشد. به این صورت که پس از مدتی افکار با آن حادثه ر ذهنش فلش بک می‌شود و حتی در خواب به صورت کابوس تکرار می‌شود. به این دلیل که اختلال اضطراب پس از سانحه جهان‌بینی فرد را تغییر می‌دهد می‌تواند سبب شود که دیگر نگاهش به زندگی مانند گذشته نباشد و احساس مردگی در درون پیدا کند. در این حالت فرد حس کرختی و پوچی و ناامیدی به جهان دارد نمی‌تواند مثل گذشته به زندگی و کارش برسد.

دارو

گاهی اوقات یکی از دلایل احساس مردگی در درون می‌تواند داروهایی باشد که فرد آنها را مصرف کرده است. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی یا داروهایی نظیر بازدارنده‌های بازجذب سروتونین بر نحوه پردازش احساسات تاثیرگذار هستند و می‌توانند پس از مدتی احساس کرختی و بی‌حوصلگی ایجاد کنند.

احساسات سرکوب شده

در برخی اوقات انی که احساس خود را دفن می‌کنند و نمی‌توانند آنها را به راحتی ابراز کنند ظاهراً همه چیز حل شده است اما واقعیت چیز دیگری است. این نوع احساسات سرکوب شده می‌تواند پس از مدتی احساس لذت را از انسان بگیرد و او را دچار افسردگی و سایر اختلالات روانی کند. یکی از این موارد هم می‌تواند احساس مردگی در درون باشد.

زوال شخصیت

وقتی که فکر می‌کنید خودتان را خارج از بدنتان می‌بینید این می‌تواند نشان دهنده گسستگی زوال شخصیت باشد. این علائم هنگامی ایجاد می‌شود که فرد خودش را جدا احساس می‌کند. در این حالت ارتباط با محیطش قطع شده است و دچار حس پوچی و مردگی می‌شود.

اختلال شخصیت مرزی

این نوع اختلال یکی از رایج‌ترین اختلالات شخصیت است که فرد دچار دوگانگی در فکر رفتار و عمل می‌شود و تفکر سیاه و سفید نسبت به همه چیز پیدا می‌کند. افراد دارای این اختلال به تدریج دچار احساس ناامیدی و تنهایی می‌شوند.

 

راه کنار آمدن با حس مردگی در درون

‌مهمترین راه‌هایی که می‌توان برای مقابله با این احساس نجام داد شامل موارد زیر می‌شود:

مراقبت از خود

منظور از مراقبت این است که شما بتوانید تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، خواب کافی، کارهای لذت بخش و ارتباط با دیگران داشته باشید. علاوه بر این بتوانید ذهن آگاهی را تمرین کنید که به افکار و احساساتتان مسلط‌تر شوید. حس امیدواری را در خودتان تقویت کنید. یوگا و مدیتیشن را انجام دهید و ساعت‌هایی را هم در طبیعت بگذرانید. همچنین بهتر است دفتری برای خود تهیه کنید و رای چیزهایی که در زندگی دارید و آنها را موهبت می‌دانید شکرگزار باشید. علاوه بر این می‌توانید در دفتر خود احساسات و افکارتان را یادداشت کنید و به این توجه کنید که چه زمان‌هایی بیشتر احساس مردگی در درون به سراغتان می‌آید. در کنار این موارد شما می‌توانید از افراد همدل و گروه‌های حمایتی هم کمک بگیرید کسانی که بتوانند شما را بفهمند و کمکتان کنند.

روان درمانی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند درمان‌های روانشناسی است مخصوصاً درمان‌های شناختی رفتاری یا درمان‌های تحلیلی که به شما کمک می‌کند تا با احساس و افکار خود بیشتر آشنا شوید و دلایل احساس مردگی خود را پیدا کنید. در این صورت می‌توانید راهکارهای جدیدی را هم برای مواجهه با مسائل و چالش‌های زندگی بیابید.

دارودرمانی

داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب هم می‌تواند به این احساس شما کمک کند اما این را بدانید که این داروها تاثیر موقتی دارند و زمانی اثربخش خواهند بود که با روان درمانی همراه شوند.

 

 کلام پایانی

در مقاله امروز با حساس مرده بودن در درون آشنا شده‌اید. شاید شما هم برخی اوقات درگیر چنین احساساتی شوید و حس پوچی و ناامیدی به سراغتان بیاید. در چنین شرایطی توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری حتماً از بهترین روانشناسان خانواده و مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت