سبک زندگی و موفقیت

غلبه بر اهمال کاری 

اهمال کاری امروزه یکی از بزرگترین مشکلات افراد جامعه است . کمتر کسی را می توان یافت که اهمیت برنامه ریزی را نپذیرد؛ البته کمتر کسی را هم می توانید بیابید که در مهارت برناه ریزی توانمند باشد و بتواند به برنامه هایی که برای خود تعیین و ترسیم کرده، عمل کند . در واقع به نظر می رسد به جای تمرکز بیش از حد روی برنامه ریزی و اهمیت آن ، مفیدتر خواهد بود اگر به این پرسش بپردازیم که چرا با وجودی که معمولا می دانیم چه کارهای مشخصی را باید انجام دهیم، همچنان ترجیح می دهیم کارها را تا حد ممکن عقب بیندازیم. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

اهمال کاری

اولین تلاش ها برای تببین اهمال کاری از جانب نظریه پرداز حوزه روان تحلیل گری، “فروید” صورت گرفت . فروید اولین فردی بود که در سال 1953 ، رفتارهای اجتنابی را با توجه به نقش اضطراب شرح داد. در وهله اول اجتناب از اجرای تکالیف به علت آن است که این امور تهدیدی برای خودمان محسوب می شوند. ما با تاخیر در انجام امور ، سعی داریم از خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنیم . اهمال کاری ریشه و انواع خاص خودش را دارد و ترکیبی از عوامل روان شناختی، زیست شناختی و تجارب زندگی در آن دخیل هستند. 

 

چه کسانی اهمال کار هستند؟ 

*تقریبا همه آدم ها اهمال کار هستند. مثلا افرادی که کامل طلبی دارند. این افراد چون دوست دارند همه چیز را به بهترین نحو انجام دهند زمان زیادی را برای انجام آن کار صرف کنند یا آن کار را آنقدر عقب می اندازند تا انجام دادن آن می ماند برای دقیقه نود و این استدلال را برای خودشان دارند که کارها در دقیقه نود بهتر انجام می شود . گاهی شاید بهتر هم انجام شود (این افراد استرس مثبت در خودشان ایجاد می کنند )؛ ولی مشکل اینجاست که فرد دچار اهمال کاری شده و همچنین دچار استرس مزمن می شود و سلامتی خود را از دست می دهد و این یک نوع گول زدن خود است و هم باعث عادت کردن به اهمال کاری می شود . 

*افرادی که آینده نگر نیستند و فقط الان را می بینند و هدف گذاری و برنامه ریزی نمی کنند . 

*پایین بودن سطح تحمل آدم ها نسبت به شرایط اطرافشان؛ به همین دلیل کاری انجام نمی دهند و زود حوصله شان سر می رود . 

*گاهی افراد نمی توانند نه بگویند و کاری را که بلد نیستند یا نمی توانند انجام دهند، قبول می کنند و چون آن کار را دوست ندارند یا بلد نیستند ؛ آن را به تعویق می اندازند و یک اهمال کاری اتفاق می افتد . در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

چرا اهمال کاری می کنیم ؟

 

اهمال کاری دلایل مختلفی دارد؛ یک سری مربوط به درون فرد است و یک سری مربوط به عوامل محیطی . 

کمبود اعتماد به نفس 

اگر ما اعتماد به نفس پایینی داشته باشیم و خودمان را باور نکنیم ، باعث می شود از انجام کارها طفره برویم؛ در صورتی که ما می توانیم با مطالعه و کسب اطلاعات اقدام به انجام دادن کارها کنیم . اگر ذهن ما تلاش کند تا ما را متقاعد کند که ما ناتوان برای انجام کاری یا چیزی هستیم و ما آن را باور کنیم، شدیدا احساس ناامیدی کرده و خیلی زود دست از تلاش می کشیم یا اصلا تلاش نمی کنیم .اعتماد به توانایی ها حتی بعد از ناکامی ها نیروی محرک اعتماد به نفس است . هر کسی همانی است که در تصور خود می بیند . 

راه حل های ساده برای حل این مسئله :

*اگر احساس می کنید که تمرکز و عبادت یا عملی مشابه شما را ارضا کرده و آرامش می بخشد ، از آن سود بجویید. 

*هرگز تسلیم نشوید. نگذارید شکست ها و مشکلات موقتی، نیرو و انرژی شما را از شما بربایند . 

*هنگامی که درباره کاری تصمیم گرفتید، هرگز به خود شک و تردید راه ندهید و پشتکار و مداومت داشته باشید . تمرین و تمرین و تمرین در کاری که دوست دارید تا وارد شوید و مهارت کسب کنید . 

*به گذشته نگاه نکنید ، تصور کنید سوار ماشینی هستید که رو به جلو حرکت می کند؛ فقط گاهی در آینه ، به عقب نگاه می کنید تا از تصادف اجتناب کنید . نگاه کردن به گذشته مثل این می ماند که کل مسیر را دنده عقب بروید که کار اقلانه ای نیست . 

*تمرکز روی یک کار و اتمام آن . 

*آنچه را دوست دارید انجام دهید ، در آن متخصص شوید . اگر از موضوعی آگاهی داشته باشید ، در زمان انجام کار ، حالتان بهتر و اعتماد به نفستان بیشتر می شود .

*مسئولیت پذیر باشید . عواقب خوب یا بد کار را بپذیرید .در این صورت مردم شما را به عنوان فرد مسئول می شناسند و به شما مسئولیت می دهند . پس با ارزش قائل شدن برای خودتان ، دیگران هم یاد می گیرند که برای شما ارزش قائل شوند و این عین اعتماد به نفس است . در این زمینه می توانید از روانپزشک و روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

کمال طلبی(کامل طلبی)

در کامل طلبی همه چیز از اول باید کامل و بی عیب و نقص باشد؛ ولی کمال طلبی تلاش برای ارتقا خودمان است تا بتوانیم کامل شویم ،یک سری عیب هایمان را برطرف کنیم تا پیشرفت کنیم و در نهایت به موفقیت مورد نظر خودمان برسیم . جالب اینکه گاهی ما برای کنار گذاشتن اهمال کاری ناشی از کمال طلبی هم دچار کامل طلبی می شویم . باید به این موضوع خیلی توجه کنیم و مواظب باشیم .

راه حل ساده برای حل مسئله:

*به صورت گروهی کار کنید و حتما از هم گروهی هایتان بخواهید وقتی دچار کامل گرایی شدید به شما گوشزد کنند . 

*قرار نیست حتما کاملا خوب باشیم؛ از متوسط کمی بالاتر باشیم کافی است .

*کمک گرفتن از الگوهای موفق . ببینیم افراد موفق چه کارهایی انجام می دهند و چه کارهایی را انجام نمی دهند و مانند آنها برخورد کنیم .

*تعیین زمان برای انجام کارها . 

تمایل به لذت های گذرا 

بیشتر ماها به جای اینکه به نتایج و اثر کارهایمان در دراز مدت توجه کنیم، ترجیح می دهیم کارهایی را انجام دهیم که لذت موقت و شادی زودگذر ایجاد می کنند و از کارهای رنج آور و مشکل دوری می کنیم . 

فرار از زحمت دادن به خود 

 

مثلا لذت خوردن چیپس یا کیک را به زحمت درست کردن یک غذای ساده و سالم ترجیح می دهیم . ما به علت اهمال کاری و فرار از زحمت ، کارهای مهم را به تعویق می اندازیم و به جای آن کارهایی را انجام می دهیم که حالمان را خوب می کند . 

راه حل ساده برای رفع این مسئله : 

*تعیین جایزه برای پاداش دادن به ازای مقابله با یک اهمال کاری . این جایزه باید چیزی باشد که دوست داریم و حتما باید انجام دهیم . 

*آماده کردن امکانات قبل از انجام هر کاری که در موردش اهمال کار هستیم . 

مشکلات جسمانی 

گاهی خستگی ، بی حوصلگی یا بیماری ها دلیل اهمال کاری ما هستند . خستگی تا حدی قابل قبول است؛ ولی اگر همیشگی باشد اشکال از تغذیه و برنامه روزانه است . ممکن است در هنگام بروز بیماری ها همه کارهایمان را تعطیل کنیم ، ولی اگر بخواهیم می توانیم آنها را انجام دهیم .

ناتوان بودن در تصمیم گیری

گاهی ما در کاری که بلد نیستیم و از آن آگاهی نداریم دچار اختلال در تصمیم گیری می شویم. 

راه حل های ساده برای حل این مسئله :

*شخصا نتیجه تصمیماتمان را بپذیریم . هر تصمیمی بهایی دارد که باید بپذیریم . تصمیمات کوچک بگیریم و انجام دهیم . با گرفتن تصمیمات کوچک و انجام دادن آنها اعتماد به نفس ما بالاتر می رود و بعدا جرات می کنیم ، تصمیمات بزرگتر بگیریم و به انجام برسانیم. 

*اگر چیزی بلد نیستیم ، یاد بگیریم و منتظر بقیه نباشیم تا به ما کمک کنند یا از مشاوره های حرفه ای استفاده کنیم . 

*استفاده از جدول رنج و لذت که فوق العاده کارساز و اثرگذار است. استفاده از این جدول می تواند به شما کمک زیادی در تصمیم گیری صحیح و درست بکند . ما همه چیز را با هم می خواهیم ؛ هم تفریح زیاد و هم پولدار بودن. ما باید این را در ذهن خود جا بیاندازیم که برای رسیدن به خواسته هایمان باید بهای آن را بپردازیم. گاهی باید از تفریح گذشت تا به نتیجه دلخواه رسید ، ولی در آینده نتایج بهتری می گیریم و می توانیم تفریحات بهتری داشته باشیم . هدف خود را مشخص کنید ، باید مشخص کنید از زندگی چه می خواهید . اگر مشخص نکنید تصمیم گیری ها بی معنی است . 

توقع بیش از حد از دیگران 

گاهی ما به خاطر اینکه توقع داریم دیگران به ما کمک کنند و ما را راهنمایی کنند یا به خاطر اینکه همیشه حمایتمان کرده اند ، اهمال کار می شویم . 

راه حل های ساده برای برطرف کردن این مسئله :

*به عواقب مثبت و منفی کارها فکر کنیم .

*فقط یک قدم برداریم ؛ خودمان با مطالعه و تلاش این کارها را انجام دهیم ؛ یعنی همان کسب مهارت های ضروری و لازم. 

*تکنیک خیلی مهمی وجود دارد و آن تکنیک 5 دقیقه ای است . این تکنیک می گوید که شما هرکاری که می خواهید انجام دهید اول یک لیست درست کنید ، بعد برای انجام آن کار فقط روزی 5 دقیقه وقت بگذارید نه بیشتر . با این کار شما اول عادت هایتان را می سازید ، بعد چون لذت بخش می شود و حالمان بهتر می شود ،ادامه می دهید و از همه مهم تر مسیر پیشرفت را برای خودتان باز کرده اید . 

 

کلام آخر 

به طور خلاصه می توان گفت با شناسایی موقعیت های استرس زا و به رسمیت شناختن اضطراب خود برای شروع کار، اولین گام برای حل مشکل اهمال کاری را برداشته ایم. در قدم دوم می توانیم با تکنیک های ساده ای مانند مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد، از میزان اضطراب خود کاسته و راه را برای انجام کارهایی که تاکنون از انجام آنها طفره می رفتیم، هموارتر کنیم.برای این منظور می توانید از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید. 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت