روانشناسی

به قطعات کوچک تر تقسیمش کنید

به قطعات کوچک تر تقسیمش کنید

راز پیشرفت، در آغاز راه است.راز آغاز کردن نیز در تقسیم وظایف یچیده و طاقت فرسا، به کارهای کوچک و قابل کنترل است.آن وقت است که می شود اولین گام را برداشت.

” مارک تواین” ، نویسنده و طنز پرداز شهیر آمریکا

 

بعضی اوقات اهداف بزرگ ما در زندگی چنان عظیم و دست نیافتنی به نظر می رسند،که فراموش می کنیم این اهداف از مجموعه کار های کوچک و دست یافتنی تشکیل شده اند.در واقع تقسیم کردن یک هدف بزرگ به اجزای کوچک تر و دستیابی به یک یک آنها به نوبت،دقیقاً راه دستیابی به هر هدف بزرگی است. بنابراین بعد از آنکه معلوم شد واقعاً چه می خواهید و اهداف قابل سنجش و مهلت زمانی مشخصی را تعیین کردید، مرحله ی بعدی این است که تمام گام های عملی و جزء به جزء برای دستیابی به هدف تان را معین کنید.

چگونه تقسیمش کنیم؟

 راه های مختلفی برای تعیین مراحل عملی دستیابی به هدف وجود دارد.می شود با افرادی که قبلاً به هدف مشابه رسیده اند مشورت کرد و از آنها این مسائل را جویا شد. آنها از روی تجربه می توانند تمام مراحل لازم را به شما نشان داده و موانع سر راه را نیز گوش زد کنند. راه دیگر،  تهیه کتاب و یا دفترچه راهنمایی است که روند کار را نشان دهد. یک راه دیگر هم آن است که از انتهای کار، مسیر عکس را مجسم کنید.چشمانتان را ببندید و فرض کنید که الان آینده است و شما هم به هدف تان رسیده اید.حالا برعکس ، ببینید که برای رسیدن به این هدف چه کارهایی باید می کردید.آخرین کاری که کردید چه بود؟ بعد کار قبلی و همین ترتیب تا به اولین مرحله برسید.به یاد داشته باشید که هیچ ایرادی ندارد اگر ندانید چطور کاری را انچام دهید.و هیچ اشکالی ندارد از کسانی که می دانند، راهنمایی بگیرید.بعضی اوقات می توان به رایگان راهنمایی گرفت و گاهی باید پول خرج کرد.عادت کنید که بپرسید : ” میشه به من بگید چگونه…؟ “

” …. چه باید بکنم؟” ” شما چگونه این کارو …؟ ” آن قدر تحقیق کنید و سوال بپرسید تا یک برنامه عملی و واقع گرایانه برای رساندن خودتان از جایی که هستید،به جایی که می خواهید برووید، تهیه شود.

چکار باید بکنید؟ چقدر پول باید پس انداز و یا جمع کنید؟ چه مهارت های جدیدی را باید یاد بگیرید؟ چه منابعی را باید به کار بگیرید؟ چه کسی را باید برای تحقق رویایتان جذب کنید؟ از چه کسی باید کمک بگیرید؟ چه نوع نظم و یا عادت جدید را باید در زندگی رعایت کنید؟

یکی از تکنیک های ارزشمند برای تهیه نقشه اجرایی در راه دستیابی به اهداف ،” نقشه برداری ذهنی ” نام دارد.

 

از نقشه برداری ذهنی استفاده کنید.

 

نقشه برداری ذهنی،یک روند ساده اما پرقدرت برای تهیه یک فهرست اجرایی جزء به جزء به منظور دستیابی به اهداف است.این تکنیک کمک می کند که برای هر هدف تعیین کنید چه اطلاعاتی را باید گردآوری کرد، با چه کسی باید صحبت کرد، چه گام های کوچکی را باید برداشت، چه مقدار پول باید جمع و تأمین کرد،چه مهلت هایی را باید در نظر گرفت و غیره .

برای تهیه نقشه ذهنی از اهداف تان این مراحل را دنبال کنید.

1)   حلقه داخلی : در حلقه داخلی هدف تان را بنویسید

2)  حلقه های بیرونی : حالا این هدف را به گروه های اصلی کاری که برای دستیابی به هدف اولیه لازم است، تقسیم کنید.

3)  خطوط : حالا از هر حلقه ی کوچک ،خطوطی به بیرون رسم کنید و هر یک را اسم گذاری کنید:مثل: کپی کردن ، عکس رنگی برای پشت جلد و برنامه ریزی ناهار.روی هر یک از این خطوط متصل به حلقه های بیرونی ، هر اقدامی را که به جزئیات بیشتری نیاز دارد مجدداً تقسیم کنید و به این ترتیب یک فهرست اجرایی اساسی در دست خواهید داشت.

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت