در خانواده خود را تقویت کنید

در خانواده خود را تقویت کنید

وقتی فضیلت و مزیت خود را به دست می آوریم، موجب تقویت روحی خود و دیگران، به بهترین وجه ممکن می شویم و آن، عشق ورزیدن، حمایت بی قید و بدون چشم داشت و توقع است. برای این کار ما نیاز به سرریز شدن داریم. به این معنی که بیش از اندازه و به وفور باید در حساب زندگی پس انداز داشته باشیم تا بتوانیم آزادانه و بدون هیچ گونه چشم داشت یا انتظار ببخشیم. یکی از بهترین روش هایی که موجب افزایش موجودی حساب زندگی مان می شود، این است که اطمینان حاصل کنیم که به تمام بخش های  وجود خودمان اهمیت می دهیم.

چهار بعد وجود خود را مرور کنید: جسمانی، احساسی، ذهنی و معنوی. آیا به هر یک از ابعاد فوق رسیدگی می کنید یا از موازنه خارج شده اید؟ از آنچه هر روز برای هر بعد انجام می دهید یادداشت بردارید. متعهد شوید برای ابعادی که تاکنون توجه زیادی به آن نداشته اید وقت بیشتری بگذارید. با این کار، هم موجب تقویت خود می شوید و هم دیگران را بهره مند می کنید.

 

بعد جسمانی

آیا بدن شما صحیح و سلامت است؟ آیا رفتار شما با بدن تان توأم با احترام و ستایش است؟ حداقل چهار بار در هفته و هر بار به مدت بیست دقیقه از ورزش های هوازی استفاده کنید. بیش از این هم بهتر است، یک پیاده روی تند، زمانی که برای صرف ناهار از کار فارغ شده اید بیش از خوردن یک تکه شکلات، انرژی به جسم تان می رساند. برقراری نظم لازم برای ورزش یکی از دشوارترین کارهاست. نگذارید هدف قابل ستایش شما از بین برود آن هم با دلیل تراشی هایی مثل، تو وقت نداری یا ران هایت خیلی شل شده است. رابطه ی بین بدن مناسب با اعتماد به نفس و توانمندی مان، باور نکردنی است. به جسم خود برای تجدید قوای از دست رفته، غذایی خوب و استراحت کافی بدهید. نمی توان دوید ( بیشتر ما در واقع می دویم ) بدون اینکه سوخت لازم را به بدن برسانیم و زمانی را هم برای سوخت گیری مجدد تعیین کنیم. شما تنها مهندس تعمیرات جسم خود هستید و بدن تان روی شما حساب می کند.

 

بعد احساسی

از نظر احساسی، چه چیز غذای شما محسوب می شود؟ احتمالاً هر آنچه که شوروشوق، میل به زندگی، حس دوست داشتن و دوست داشته شدن را در شما افزایش دهد؛ چه به شکل گفت و گویی دوستانه با همکاران، دوستان و فرزندان تان، چه انجام هر کاری به روش مطلوب یا خنده ای از ته دل. در هر حال احساسات و عواطف به غذا و تقویت نیاز دارند. به گریستن خوب نیاز دارید؟ خوب، چرا که نه؟ ارتقای شغلی می خواهید؟ تقاضا کنید!

 به علامت های درون خود توجه کنید، می فهمید که چه وقت به انرژی احساسی نیازمندید، آن گاه منبعی مثبت برای تأمین آن پیدا کنید. اگر گفت و گوی با دوستان از نظر احساسی سرشارتان می کند، هدیه ی تماس را به خودتان بدهید. ما با هم تفاوت داریم و تنها خودمان می دانیم که چه چیزی بعد احساسی بانک عاطفی مان را تأمین می کند. بنابراین باید بگذاریم ذخایر احساسی در وجودمان تأمین شده و راه هایی برای برانگیختن شور و شوق در خود بیابیم.

 

بعد ذهنی

همان گونه که بدن و احساسات ما به خوراک و ورزش نیازمند است، مغز ما نیز طالب نظریات چالش برانگیز، روح بخش، کتاب ها و گفت و گوهایی است که حیات بخش اند. آیا روزهای زندگی تان تکراری، قابل پیش بینی و از نظر ذهنی خالی از هیجان است؟ آیا به شکل کسالت باری مثل علف، همیشه جلوی تلویزیون سبز می شوید؟ باید در اینجا اعتراف کنم که این تئوری من جانبدارانه و از روی تعصب است. من معتقدم، تماشای زیاد تلویزیون، سلول های مغز را از بین می برد. ما باید از تلویزیون یا هر عادت دیگری که ما را کند و کودن می کند، بپرهیزیم و تارهای عنکبوت را از ماده ی خاکستری مغز بزداییم: کلاسی برداریم، کتاب خوبی بخوانیم،جدول حل کنیم یا ورزشی بیاموزیم. در مبارزه ی ما علیه وابستگی، مغز ما می تواند همچون دوست و هم پیمانی در کنار ما باشد. رونق و کارایی مغز با ورزش افزایش می یابد.

 

بعد معنوی

آدمی موجودی روحانی است. در اینجا روحانی مترادف با مذهبی بودن نیست، اگر چه مذهب ما می تواند بسیار معنوی و روحانی باشد. در پی جست و جوی شهامت خود بودن، ایمان به روح درون به اندازه ی سلامت جسم، ثبات احساس و شفافیت ذهن اهمیت دارد. معنویت، آرامش ذهن و مهم تر از آن با توجه به نوع درک مان از خداوند، احساس وصل توأم با آزادی و انبساط خاطر، به ما می دهد. احساس وصل به یک مبدأ و سرچشمه ی بالاتر از خود، میل به عشق ورزی و خدمت را در ما به وجود می آورد. شادی و سرور در بطن روحانیت واقعی مستتر است و آن هنگامی است که روحانیت از مرکز وجودتان سرچشمه می گیرد و به بیرون تجلی می یابد. قدم زدن در جنگل، شنیدن یک موسیقی زیبا یا آرام نشستن، ممکن است حس توازن و هماهنگی معنوی را در درون شما ایجاد کند.

من خود برای توازن و هماهنگی، با کتاب های مخصوص خود، عبادت یا مراقبه، زمانی را به آرامش و سکون می گذرانم. در برنامه ریزی روزانه ی خود زمانی را اختصاص دهید به تمرین روشی که بعد معنوی شما را تغذیه می کند. معنویت مثل آب است. همه ی ما برای بقا به آن نیازمندیم.

برگرفته از کتاب زنو رهایی از وابستگی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت