روانشناسی

مهارت های ارتباطی چیست

مهارت های ارتباطی در ساخت روابط شخصی و حرفه ای ضروری هستند. نشان دادن مهارت های بین فردی قوی می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی، مشارکت در دستاوردهای شرکت، عملکرد خوب در طول فرایند استخدام، توسعه شبکه حرفه ای خود و غیره کمک کند.درک و بهبود مهارت های ارتباطی شما می تواند به شما در هر زمینه ای از زندگی کمک کند. در این مقاله ما در مورد مهارت های ارتباطی که از مهمترین مهارت های زندگی هستند، اهمیت آنها و نحوه بهبود آنها با مثال صحبت خواهیم کرد.

مهارت های ارتباطی یعنی چه؟

مهارتهای ارتباطی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران به طور روزانه با انواع روش ها شامل کلامی، غیرکلامی، مکتوب و دیداری می باشد. مهارتهای ارتباطی ، مهارت های بین فردی یا مهارت های نرم نیز نامیده می شوند.

مهارت های کلامی شامل زبان گفتاری می شوند، در حالیکه ارتباط غیرکلامی شامل زبان بدن، حالات صورت و تماس چشمی می شوند. هر زمانی که شما بخواهید با فرد دیگری تعامل برقرار کنید، شما به نوعی از مهارت های ارتباطی استفاده می کنید. مهارتهای ارتباطی قوی می توانند به ساخت و حفظ روابط موفق حرفه ای و فردی کمک کنند.

مهارت های ارتباطی چیست؟

چرا مهارتهای ارتباط موثر مهم هستند؟

مهارتهای ارتباط موثر به این دلیل مهم هستند که آنها می توانند به شما در ارتباط برقرار کردن مؤثرتر و بهره ورتر کمک کنند و در نتیجه به شما کمک کنند که با همکاران، مشتری ها و افراد جدید رابطه برقرار کنید، رابطه را حفظ کنید و آن را گسترش دهید. این مهارت ها برای حفظ و بهبود موقعیت شغلی شما یا سطح تجربه شما کمک می کنند.

مهارت های ارتباطی در محیط کار

سرمایه گذاری در روابط با توسعه مهارت های ارتباطی شما برای شغلتان، به شیوه های بسیاری کمک می کند، برخی از آنها عبارتند از:

  • دریافت ایده ها، اطلاعات، تکنیک ها و نقطه نظرات از افرادی با تخصص های مختلف
  • ارائه راهکار خود به نفع دیگران
  • انجام وظایف و همکاری با دیگران به سوی یک هدف مشترک
  • ارائه پشتیبانی دو طرفه برای موقعیت دشوار
  • گسترش شبکه خود برای یادگیری و دنبال کردن فرصت های جدید
  • گرفتن بازخورد و مراجعه به کسانی که می توانند کار، مهارت ها و شایستگی های شما را تأیید کنند (و شما نیز مشابه آن را برای آنها انجام دهید).
  • لذت بخش تر کردن محیط کار
مهارت های ارتباطی در محیط کار

بسیار مهم است که مهارت های ارتباطی خود را در طول فرایند استخدام نشان دهید. قادر به کار کردن و برقراری رابطه با دیگران به طور مؤثر یک قابلیت اساسی است که کارفرماها در کاندیدهای شغلی به دنبال آن هستند و این می تواند تناسب شما با فرهنگ شرکت آنها را نشان دهد.

برای نشان دادن مهارتهای ارتباطی در رزومه خود، مثالی از زمانی که با دیگران کار کرده اید تا به اهدافی دست یابید که برای تیم یا سازمان موفقیت کسب کنید، ارائه دهید. در رزومه خود، دستاوردهای خاص را فهرست بندی کنید سپس در طول مصاحبه می توانید توضیح دهید که چگونه از مهارت های ارتباطی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده اید.

مهارت های شغلی

انواع مهارت های ارتباطی

در اینجا مثال هایی از رفتارهایی برای ایجاد مهارت های ارتباطی شما و تسهیل تعاملات بهتر در هر محیط کاری آمده است:

ارتباط مؤثر

توانایی ارتباط مؤثر با دیگران یک مهارت ارتباطی اساسی می باشد. اگر شما دارای مهارت های ارتباطی قوی هستید، قادر خواهید بود که افکار و ایده های خود را به طور واضح با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباط برقرارکننده های قوی لیدرهای خوبی هستند، چرا که می توانند به آسانی پروژه ها و اهداف را به شیوه ای قابل فهم توضیح دهند.

حل تعارض

اختلاف نظر و نارضایتی می تواند در هر موقعیتی وجود داشته باشد. حل تعارض، توانایی برای یافتن منبع مشکل و پیدا کردن راه حلی عملی است. مهارت های حل تعارض خوب در هر شغلی مهم هستند، اما آنها باید برای هر موقعیت شغلی در منابع انسانی به خوبی تطبیق داده شوند. اغلب اوقات بین کارمندان و مشتریان اختلاف نظرهایی وجود دارد، که شما باید تعارض ها را برای مشتریان درباره ی محصولات، خدمات یا سیاست های شرکت حل کنید.

حل تعارض
گوش دادن فعال

گوش دادن فعال، توانایی توجه نزدیک به شخصی است که در حال ارتباط برقرار کردن با شماست. شنونده های فعال معمولاً به دلیل توجه و احترامی که برای دیگران قائل هستند، مورد احترام همکارانشان هستند. شما می توانید با تمرکز به گوینده، اجتناب از حواس پرتی و انتظار برای آماده کردن پاسخ پس از تمام شدن حرف طرف مقابل (به جای پریدن در حرف او) مهارت های گوش دادن فعال خود را افزایش دهید.

همدلی

همدلی توانایی درک و شناسایی احساسات فرد دیگر است. اگر شما همدلی داشته باشید، دیگران بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. همدلی بیشتر نیازمند تلاش آگاهانه برای با دقت توجه کردن به احساسات دیگران می باشد. اگر شما همدلی و روابط خود را با دیگران تقویت کنید، می توانید روابط قوی تر، محترمانه تر و بازتری را با دیگران برقرار کنید.

همدلی
مدیریت روابط

مدیریت روابط توانایی حفظ روابط سالم و ساختن ارتباطات کلیدی می باشد. برای مثال، اگر شما شغلی در خدمات مشتریان داشته باشید، ممکن است مسئول پرورش رابطه بین شرکت و مجموعه خاصی از مشتریان باشید. مدیر اجرایی در سازمانها، مشارکت با سهامداران و سرمایه گذاران را مدیریت می کنند. این مهارت ارتباطی اجازه می دهد روابط حرفه ای شکوفا شوند و تمام افراد درگیر بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

احترام گذاشتن

کلیدی ترین جنبه احترام شناخت زمان و چگونگی آغاز رابطه و پاسخ دادن است. در یک زمینه ی تیمی یا گروهی، اجازه دادن به دیگران برای صحبت کردن بدون تداخل، یک مهارت ارتباطی ضروری می باشد که نشان دهنده ی احترام است. ارتباط محترمانه همچنین می تواند به معنی گذراندن وقت خود با کسانی می باشد که در موضع خود باقی می مانند، سؤالات واضح می پرسند و به هر سؤالی که از آنها پرسیده می شود به طور کامل پاسخ می دهند

گوش دادن فعال

روش های تقویت مهارت های ارتباطی

چندین روش برای بهبود مهارت های ارتباطی وجود دارد. در اینجا فقط به چند نمونه که می تواند برای شروع انجام دهید اشاره می کنیم:

دریافت بازخورد (انتقادات و پیشنهادات)

درخواست از دیگران (دوست قابل اعتماد، مربیان یا مدیران) برای ارائه انتقادات و پیشنهادات درباره ی زمینه هایی برای پیشرفت شما می تواند مفید باشد.

تنظیم اهداف

از این بازخورد برای شروع تنظیم اهداف قابل اندازه گیری برای ساخت یک مجوعه ی قوی و مناسب از مهارت های ارتباطی استفاده کنید. چارچوب اهداف هوشمندانه ممکن است برای پیگیری پیشرفت شما مفید باشند.

کمک گرفتن از منابع مختلف

کلاسها، راهنماها، کتابها و دیگر ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی وجود دارند. در حالیکه قطعاً می توانید هزینه این منابع را پرداخت کنید، گزینه های رایگان زیادی وجود دارند. شما ممکن است همچنین سعی در جست و جوی مواردی بر اساس موضوعات خاص مانند زبان بدن یا کاریزما داشته باشید.

تمرین مهارت ها به صورت روزانه

زمانی که تاکتیک ها و نکته هایی را برای بهبود مهارت های ارتباطی یاد گرفتید، آنها را در خانه و در محل کار عملی کنید. شما می توانید به دنبال فرصت های داوطلبانه یا فعالیت های خارج از برنامه باشید که مهارت های بین فردی را با فشار کمتری تمرین کنید.

اگر به دنبال مهارت های نرمی هستید که قابلیت اشتغال شما را بالا ببرند و به برتری شما در تقریباً هر شغلی کمک کنند، مهارتهای ارتباطی برای شروع عالی هستند. بهترین راه برای بهبود مهارت های ارتباطی این است که یادگیری خود را عملی کنید. زمینه ای که موفقیت را با مهارتهای ارتباطی نشان می دهد، در بسیاری از حوزه های زندگی به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت