روانشناسی

چگونه برای زندگی هدف گذاری کنیم؟

اگر میخواهید کاری را کاملا یاد بگیرید و در آن مهارت یابید، باید آن را تکرار کنید. شناخت اهداف در تغییر سرنوشت نقش عمده ای ایفا میکند. هدف اولیه و اصلی، اولین قدم هر کار است. اکثر مردم تعریف مشخصی از اهداف خود ندارند، در صورتی که اگر در مورد هدف گذاری برای زندگی تمرین داشته باشید پس از مدتی می توانید به راحتی چرخاندن یک کلید، این کار را انجام دهید. اهداف می توانند خیلی ساده و ابتدایی و یا خیلی سخت و پیچیده باشند، هرچقدر بتوانیم اهداف را ساده تر کنیم و آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیم، به همان میزان امکان رسیدن به آن راحت تر خواهد بود.

اهداف می توانند به بخش های زیر تقسیم بندی نمود:

  • در زمینه شغل، کسب وکار
  • رفع نیاز های مادی و مالی
  • خانواده
  • جسمی
  • معنوی
  • تفریحی
  • اجتماعی

همه ی ما اهدافی داریم، آگاهانه یا ناآگاهانه، و هر هدفی که داشته باشیم بر سرنوشتمان موثر خواهد بود. می توانیم با مشاوره فردی این اهداف را ارتقا دهیم و به سمتی صحیح ببریم.باید در تعیین اهداف تان دقت بیشتری داشته باشید. ممکن است هدف شما این باشد که صورت حساب های عقب افتاده ی خود را پرداخت کنید. صبح ار خواب بیدار می شوید و با خود می گویید: خدایا چگونه این صورت حسابهای معوقه را پرداخت کنم؟ تمام انرژی و توانتان همان صبح از بین میرود. شما قدرت کوچکترین کاری را ندارید. چنین اهدافی به ندرت بر احساس و رفتار شما تاثیر خواهند گذارد. در حالی که اهداف می توانند قدرت تان را پرورش دهند و به شما توانایی رشد ببخشند. هدف می تواند جاذبه ای باشد که شما را به جلو می کشد.

تنظیم اهداف برای بالا بردن قدرت درونی بسیار اهمیت دارد. دست یافتن به اهداف جزئی از زندگی، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و راه را برای پیشرفت شخصیت مهیا می سازد. تغیرات اندک در دنیای درون تان، بسیاری از موانع بزرگ را از سر راه شما خواهد برداشت. تنظیم اهداف می تواند تغییرات بزرگی به وجود آورد. برای تنظیم کردن اهداف نوشتن تمرین خوبی است. زیرا وقتی اهداف را می نویسید، خلاقیت پیدا میکنید، انگیزه می یابید و وقتی آن ها عملی شدند، مسیر پیش روی تان روشن تر و اضح تر می گردد.

 

برای رسیدن به موفقیت چه میتوان کرد؟

زمانی که هدفی فکر شما را به خود معطوف کند همواره بدان توجه خواهید کرد و مرتب ایده های نوینی به مغزتان می رسد. این گونه است که می توانید راه حل های نوینی خلق کنید و روشهای متعددی برای رسیدن به هدف امتحان کنید. پس بخشی از تنظیم اهداف، توجه و تمرکز مداوم در مورد آنها است.

شما می توانید اهدافی را مشخص کنید که رسیدن به آنها مستلزم صرف زمان زیادی است، اما باید به خاطر داشته باشید که در طی این مدت باید مرتب اهدافتان را بازنگری کنید. علاوه بر این، زمانی که هدفی را تعیین میکنید فرایند بسیار جالبی در مغز آغاز خواهد شد. ذهن خودآگاه و ناخودآگاه هر دو فعال می شوند. به روشنی در می یابند جایی که الان قرار دارید منزل حقیقی شما نیست. متوجه تفاوت موقعیت کنونی تان با مقصدی که در نظر دارید، میشوید و همین دلیلی بر نارضایتی مغزتان خواهد بود.  بخش اعظم فعالیت های انسان به دلیل احساس نارضایتی است. اگر راضی و خوشحال باشید نیازی به تحرک نمی بینید، اما هنگامی که احساس نارضایتی می کنید قدرت انجام هر کار را خواهید داشت.

از برنامه ریزی غافل نشوید!

در بسیاری اوقات درباره برنامه ریزی صحبت می کنیم بودن اینک به جزییات آن دقت کنیم و ممکن است آن را صرفا به ثبت اهداف محدود کنیم. طبیعی است که پس از مدتی برنامه ریزی خود را فراموش می کنیم و وقتی می بینیم که پس از گذشت مدت زمانی به اهدافمان نرسیده ایم، بی انگیزه می شویم و دیگر سراغی از اهداف و برنامه هایمان نمی گیریم. مهمترین دلیل اینکه به اهدافمان نمی رسیم عدم دقت به جزییات یک برنامه درست و در حقیقت می توان گفت که هدف گذاری و برنامه ریزی درست را با رویا پردازی اشتباه گرفته ایم.

از جمله ویژگی های یک برنامه درست:

  1. شناخت درست از شرایط و وضعیت کنونی خود
  2. اولویت گذاری برای اهداف: اهداف خود را به اهداف اصلی و فرعی تقسیم کنید و بنویسید. با این کار برای خود کاملا روشن می کنید که دقیقا چه می خواهید و اولویت گذاشتن زمان بیشتر برای کدام اهداف است.
  3. داشتن نظم و انضباط در زندگی روزانه: منظم بودن در روند زندگی روزانه خود چیزی نیست که به سرعت و یک شبه ایجاد گردد و مستلزم تغییر سبک زندگی است.
  4. هنگام انجام هر کار فقط به انجام همان کار مشغول باشید و خود را مشغول کار دیگری نکنید. مثلا هنگامی که برنامه دارید که در طی 1 ساعت مطلبی را بخوانید، کل 1 ساعت را مشغول مطالعه آن مطلب باشید و خود را درگیر کارهایی مانند کار با شبکه های اجتماعی نکنید.

در اخر باید گفت مهمترین عنصر یک برنامه صبر و پشتکار فرد است.

برای رسیدن به یک هدف کوچک در زندگی،با توجه تعارض نیازها و تمایلات ما با واقعیات محیط و روابط ، فشار روانی، و چالش های زندگی باید مراحل زیادی را پشت سر بگذاریم و تصمیم های درستی بگیریم تا بتوانیم به آن برسیم. چه برسد به انتخاب هدف اصلی زندگیمان ! و برای حل کردن آنها باید تصمیم صحیحی بگیرد.برای دریافت اطلاعات و مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره مذهبی و مشاوره تحصیلی و مشاوره کودک و یا مشاوره  افسرگی در تهران و سایر شهرهای ایران به صورت حضوری و یا آنلاین با مشاورین، مرکز مشاوره گروه همراه در تماس باشید.

 

 مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت