برخورد با حسادت، غبطه و ایجاد عزت نفس

برخورد با حسادت، غبطه و ایجاد عزت نفس

 

آیا هرگزاحساس می کنید که از موفقیت دیگران غبطه می خورید؟ آیا احساس می کنید که در حد و اندازه دیگران قرار نمی گیرید؟ آیا عادت دارید که پیوسته خودتان را با دیگران مقایسه کنید؟ شاید شما خودتان را با منشی دفتر همسرتان مقایسه کنید. شاید شما خودتان را با کسی مقایسه می کنید که ارث فراوانی نصیب برده و شما مجبورید برای امرار معاش در سه جا کار کنید.

برخورد با حسادت و غبطه احتمالاً دشوار است زیرا اینها به لحاظ سیاسی نادرست هستند و وقتی احساس حسادت و غبطه داریم بدین معناست که خوبی و سعادت دیگران را نمی خواهیم. البته برای ما دشوار است که نزد خود و دیگران اذغان کنیم که ما خوبی و موفقیت دیگران را نمی خواهیم. غبطه خوردن سبب می شود که ما از موفقیت دیگران لذت نبریم، هر چند به تلاشهای آنها غبطه نمی خوریم.

برخورد با حسادت و غبطه می تواند دشوار باشد. اذغان کردن این مطلب برای خودمان و برای دیگران دشوار است که ما خیر و خوشی دیگران را نمی خواهیم زیرا موفق شدن آنها به ما احساس کمتری می دهد. ما را درباره ارزشهای خود دچار دودلی و تردید می کند. با این حال برای رسیدن به احساس آزادی هر دو این کارها را باید بکنیم.

غبطه معلم مهمی برای من بوده است. من به بسیاری از مردم غبطه نمی خورم اما به دوستانم غبطه می خورم. وقتی کسانی که به آنها غبطه می خورم از کارهای من تعریف می کنند کنار آمدن من با آنها ساده تر می شود. من قبلاً می خواستم به موفقیت آنها درود بفرستم اما نمی توانستم. من به حال موفقیت آنها غبطه می خورم. بعد فهمیدم که غبطه به خاطر ناپسندگی کار من در زندگی است. از این رو تصمیم گرفتم تا بر این احساس غلبه کنم. من برای رسیدن به این مهم از راه کارهایی استفاده کرده ام که آنها را با شما در میان می گذارم.

تحول ششم شما را از حسادت و غبطه نجات می دهد و سبب می شود که نسبت به دیگران احساس حقارت نکنید. واقعیت این است که شما حقیرتر از دیگران نیستید. کسی بهتر از شما نیست، هر چند ممکن است انسانهایی موفق و باشکوه باشند. آزمون زیر به شما توضیح می دهد که تا چه اندازه حسود هستید و تا چه اندازه احساس غبطه می کنید. داشتن این احساسات حتی، اگر میزان آن زیاد نباشد می تواند به شما آسیب برساند. اما بدون اینکه خود را داوری کنید سعی کنید با خود صادق باشید. همه ما در بعضی از مواقع با این احساسات روبه رو هستیم. شجاعت داشته باشید. نقاطی را که به رشد احتیاج دارید شناسایی کنید.

 

آزمون حسادت و غبطه:

من چقدر حسود هستم و تا چه اندازه غبطه می خورم؟

از خود بپرسید:

* آیا گاه با تحقیر کردن دیگران به رضایت خاطر می رسم؟

* آیااگر دوستی با آنکه او را دوست دارم ترفیع رتبه نگرفت من احساس خوبی پیدا می کنم؟

* آیا معمولاً فکر می کنم دیگران حال و روزی بهتر از من دارند؟

* آیا از کسانیکه به نظر می رسد همه چیز دارند رنجش به دل دارم؟

* آیا اززیبایی ازعشق و شعور یا از موفقیتهای دیگران ناراحت می شوم؟

* آیا از کسانی که می خواهند از من جلو بزنند ناراحتم؟

* آیا از گذشته همسرم احساس تهدید می کنم؟

* آیا وقتی دوستم به دیگران نگاه می کند ناراحت می شوم؟

* آیا دوستان دوستم را تهدیدی برای خود به حساب می آورم؟

اگر به شش سؤال یا بیشتر جواب آری داده باشید، از حسادت و غبطه فراوان بهره دارید. اگر به سه تا پنج سؤال جواب مثبت داده باشید بطور متوسط حسود هستید و غبطه می خورید. اگر به یک تا دو سؤال جواب مثبت داده باشید حسادت کم دارید و اگر به هیچ سؤالی جواب مثبت نداده باشید حسود نیستید و غبطه هم نمی خورید مگر اینکه با خودتان شوخی کرده باشید.

برگرفته از کتاب رهایی عاطفی

کار از مرکز مشاوره و روانشناسی گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت