استفاده از سیستمهای حمایتی

 استفاده از سیستمهای حمایتی

 یکی از مهارتهای مقابله ای که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند، استفاده سازنده و مفید از سیستمهای حمایتی است. این سیستمها به روشهای مختلف به شما کمک می کند تا با رویدادهای تنش زا مقابله کنید. بنابراین به نفع شماست که سیستم حمایتی خود را ارزیابی کرده و بیاموزید ( سیستمهای حمایتی ) چگونه می توانند به شما کمک کنند. همچنین درباره ایجاد یک سیستم حمایتی موثر و مفید بیندیشید. 

 

ارزیابی سیستمهای حمایتی

برای ارزیابی سیستمهای حمایتی خود را با پاسخ دادن به پرسشهای زیر ارزیابی کنید.

1ـ وقتی نیاز دارید با کسی حرف بزنید آیا واقعاً افرادی هستند که به حرفهای شما گوش دهتد؟ اگر هستند نامشان را بنویسید.

2ـ آیا واقعاً افرادی هستند که بتوانید با آنها به راحتی حرف بزنید، بدون اینکه مجبور باشید مواظب گفته های خودتان باشید؟ اگر هستید نامشان را بنویسید.

3ـ آیا وقتی به کمک نیاز دارید، می توانید روی افرادی حساب کنید؟ اگر هستند نامشان را بنویسید.

4ـ آیا افرادی وجود دارند که واقعاً قدر شما را به عنوان یک انسان بدانند؟ اگر هستند نامشان را بنویسید.

5ـ آیا افرادی وجود دارند که واقعاً نگران حال شما باشند؟ اگر هستند نامشان را بنویسید.

6ـ آیا کسانی وجود دارند که در تصمیم گیریهای مهم شما را کمک کنند؟ اگر هستند نامشان را بنویسید.

آگاهی از میزان حمایتی که می توانیم از افراد خاصی دریافت کنیم به ما احساس برخوردار بودن از حمایت اجتماعی می دهد. احساس داشتن حمایت اجتماعی همچنین به ما این نگرش را می دهد که هر وقت به کمک احتیاج داشته باشیم، افرادی هستند که می توانیم روی آنها حساب کنیم. به عبارت دیگر، وقتی از طرف دیگران حمایت می شویم که خود را فردی مطلوب،مفید،دوست داشتنی و ارزشمند بدانیم

 

فواید سیستمهای حمایتی

مطالعات پژوهشی نشان داده است افرادی که از سیستم حمایت اجتماعی خوبی برخوردارند، کمتر مضطرب و افسرده می شوند و در مقایسه با افرادی که از سیستم حمایت اجتماعی ضعیفی برخوردارند نسبت به زندگی خود خوشبین ترند. مطالعات دیگر نیز نشان داده است که این افراد در غلبه بر افسردگی و سازگاری با آسیبهای ناشی از ناتوانی فیزیکی، حفظ عزت نفس و غلبه بر تنهایی موفق ترند. همچنین براساس شواهد پژوهش افرادی که از سیستم حمایتی خوبی برخوردارند کمتر بیمار می شوند و سطح استرس فیزیولوژیکی پایینی دارند. سیستمهای حمایتی می تواند حمایتهای زیر را برای فرد فراهم سازد.

 

حمایت عاطفی: وقتی به کسی احتیاج دارید تا به او اعتماد کنید، یا زمانی که می خواهید در مورد دوست داشتنی و محبوب بودن خود مطمئن شوید، زمانی که نیاز دارید به کسی تکیه کنید و زمانی که می خواهید عزت نفس خود را افزایش دهید، حمایت عاطفی دیگران بسیار مفید است.

 

حمایت اطلاعاتی: زمانی که به اطلاعات یا راهنمایی احتیاج دارید یا وقتی که دریافت بازخورد از دیگران می تواند در حل و فصل مشکلی به شما کمک کند، مفید است.

 

احساس تعلق داشتن: سیستمهای حمایتی در شما احساس تعلق داشتن ایجاد می کند؛ احساس این که با افراد دیگر جور هستید، و این باور که تنها نیستید و در موقع نیاز می توانید از کمک و حمایت دیگران بهره مند شوید.

یک سیستم حمایتی خوب مزایای دیگری نیز دارد اول اینکه افراد حمایت کننده می توانند نیازهای مهرورزی و دلبستگی شما را ارضا کنند، در شما حس ارزشمند بودن و اعتماد را تقویت کنند و به زندگی شما جهت بدهند. وقتی به اعتماد به نفس شدیداً نیاز دارید، دانستن اینکه از یک سیستم حمایتی خوبی برخوردارید موجب تقویت اعتماد به نفس در شما می شود. دوم اینکه یک سیستم حمایتی خوب با ترغیب شما در به کار بردن تمامی سعی خود برای حل مشکلات زندگی کمک می کند تا بهتر مقابله کنید. مزیت سوم، فراهم آوردن مصاحبتها و دوستیهای است که زندگی شما را لذت بخش می سازند.

 برگرفته از کتاب مهارتهای زندگی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت