سبک زندگی و موفقیت

نوروفیدبک چیست و کاربرد آن

نوروفیدبک ؟!
 
مغز دارای قابلیت انعطاف پذیری و خودتنظیم گری است. همانطور که ما وقتی در مقابل آینه می ایستیم می توانیم به نامرتب بودن لباس یا ظاهر خود پی ببریم و ظاهر خود را منظم کنیم. مغز نیز می تواند خود را تنظیم کند به شرطی که اطلاعاتی از دنیای درونی خویش دریافت کند. نوروفیدبک این امکان را به مغز می دهد. در این تکنولوژی سنسورهای کوچکی به سر وصل می شود که امواج مغزی را به رایانه منتقل می کند. دستگاه نوروفیدبک امواج مغزی را پردازش می کند و شما با نگاه کردن به صفحه ی نمایش و بدون حرکت دست شروع به بازی می کنید. در صورتی که الگوهای امواج مغزی شما مناسب و نرمال باشد بازی یا فیلم پیش خواهد رفت و بدین ترتیب به تدریج مغز می آموزد تا خود را تنظیم کند 
 
مهمترین کاربرد نوروفیدبک در درمان بیش فعالی کمبودتوجهADHD است و در درمان اختلالات یادگیری و اضطراب بسیار موثر و کارآمد است. 
علاوه بر این نوروفیدبک در درمان وسواس، افسردگی، اختلالات خواب، میگرن، مصرف مواد، درد …کاربرد دارد.
 
نوروفیدبک فقط برای افراد بیمار یا دارای مشکل نیست. بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان، ورزشکاران و هنرمندان برای بهبود و ارتقا عملکرد، افزایش تمرکز و هماهنگی بدنی از نوروفیدبک بهره می گیرند.
 
نوروفیدبک برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است
عوارض جانبی داروها را ندارد
و معمولا اثرات پایدار و برگشت ناپذیر دارد.
 
 
نوروفیدبک و اختلالات یادگیری
 
ناتوانی یادگیری در کودکان دوره دبستان شایع است. در اختلال یادگیری، کودک علیرغم داشتن هوش نرمال و عدم وجود ناتوانی های حسی و حرکتی از عملکرد تحصیلی مناسبی برخوردار نیست. کودک ممکن است دارای ناتوانی در خواندن، دیکته یا ریاضیات باشد.
 
نوروفيدبك توانسته تحولی چشمگیر در درمان این اختلال ایجاد کند. درمان نوروفیدبک معمولا به تنهایی کافی است و با کامل شدن دوره، بهبودی ثابت به دست می آید. تأثیر نوروفیدبک در درمان اختلالات یادگیری در پژوهش های علمی معتبر به اثبات رسیده است.
 
 
نوروفیدبک و بیش فعالی کمبود توجه ADHD
 
پژوهش های گسترده ای اثربخشی نوروفیدبک را در درمان بیش فعالی کمبود توجه ثابت کرده اند؛ تا حدی که FDA سازمان غذا و داروی امریکا استفاده از نوروفیدبک را در درمان ADHD تایید کرده است. نوروفیدبک بدون آنکه عوارضی ایجاد کند اثرات ماندگار و طولانی مدت در بهبود افراد بیش فعال دارد.
بی خطر بودن این روش، نداشتن عوارض جانبی در کنار اثرات بازگشت ناپذیر در حال تبدیل کردن این روش به درمان خط اول ADHD در دنیا شده است.
 
نجمه نوربخش، کارشناس ارشد روانشناس بالینی و نوروتراپیست
 
 
مرکز مشاوره گروه همراه – سعادت آباد
 
0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت