سبک زندگی و موفقیت

فوبیای ترس از زنان

فوبیاهای مختلفی در دنیا وجود دارد که برخی از آنها را ممکن است تاکنون نشنیده باشید. یکی از این نوع فوبیاها، فوبیای ترس از زنان است. به این دلیل به آن فوبیا گفته می‌شود که ترس فرد بیش از اندازه و نامتناسب با محرک است و افراد ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنند. اینوفوبیا که بیشتر مردها را در بر می‌گیرد باعث می‌شود که تصور کنند پشت چهره زیبای زنان، چیزی ترسناک وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این فوبیا ادامه مقاله را دنبال کنید.

ترس از زنان زیبا

ترس از زنان نوع خاصی از فوبیا است که فرد با نزدیک شدن یا دیدن یک زن دچار اضطراب شدید می‌شود و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و انزوا شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی‌ها از نزدیک شدن به زن‌ها و حتی فکر کردن در مورد آنان می‌ترسند. این افراد اگر بدانند جایی زن‌ها حضور دارند دوری می‌کنند و این احساس ترس با موقعیتی که در آن هستند تناسبی ندارد. متاسفانه این نوع ترس‌ها در روابط اجتماعی تاثیر منفی می‌گذارد و خیلی از فرصت‌ها را از فرد می‌گیرد. نکته مهم در مورد فوبیا این است که فرد ترس افراطی شدید و غیرمنطقی نسبت به موقعیت‌ها دارد. فوبی انواع مختلفی دارد مثل فوبی حیوانات، خون، اشیای بی جان، ارتفاع، مکان‌های بسته یا باز و غیره. فوبیای زنان هم یکی از انواع فوبی خاص به شمار می‌رود.

نشانه‌های فوبیای خاص

ترس یا اضطراب افراط گونه نسبت به یک شی یا موقعیت خاص

این ترس با موقعیت یا خطری که تهدیدش می‌کند تناسبی ندارد

فرد همیشه با دیدن آن محرک خاص دچار ترس یا اضطراب میشود

ترس یا اضطراب باعث می‌شود که فرد از موقعیت دوری کند یا آن را با رنج و پریشانی زیاد تحمل کند

این ترس معمولاً ۶ ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد

ترس یا اضطراب شدید در زمینه‌های شغلی، اجتماعی یا تحصیلی مداخلات زیادی به وجود می‌آورد.

نشانه‌های ترس از زنان

برخی از علائمی که نشان می‌دهد فرد دچار این نوع فوبیا است شامل نشانه‌های شناختی، جسمی و رفتاری هستند. نشانه‌های شناختی شامل استرس و گیجی و عدم توانایی برای برآورد صحیح موقعیت و ناتوانی در توجه و تمرکز هستند. نشانه‌های جسمانی عواملی همچون حالت تهوع، خشکی دهان، تعریق، لرزش، سردرد، ترس از دست دادن کنترل، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و سردرگمی و درد قفسه سینه هستند. نشانه‌های رفتاری شامل دوری از محرک فوبی یعنی زن‌ها هستند.

فوبی زنان و زن ستیزی

برخی‌ها ممکن است فوبی زنان را مترادف زن ستیزی بدانند در حالی که چنین چیزی نیست. فرد زن ستیز نگاه منفی نسبت به زن دارد و تصور می‌کند که آنها هیچ حقی در جامعه ندارند. چنین کسانی زن را حقیر و ناتوان می‌بینند و به طور کل رفتارهای دیکتاتوری نسبت به آنها دارد اما کسانی که فوبی زن‌ها را دارند یعنی از مواجهه با آنها می‌ترسند و این ترس به علت آن است که اعتماد به نفس کافی ندارند و فکر می‌کنند ممکن است مورد تایید زن‌ها نباشند یا مسخره شوند یا حتی می‌تواند به علت ترس از آسیب دیدن از سوی زن‌ها باشد.

 

عوامل ایجاد ترس از زنان

هنوز نظر قطعی در مورد علت فوبیای زنان وجود ندارد اما نظریه‌های گوناگونی به تبیین این فوبی پرداختند:

نظریه روانکاوی

طبق نظریه فروید فوبی ها نشان از تمایلات سرکوه شده نهاد در ناهوشیار هستند. طبق عقیده او افراد دچار فوبیا از مکانیسم دفاعی سرکوب و جابجایی به طور مفرد استفاده می‌کنند. در اصل فوبیا دفاعی در مقابل اضطرابهای سرکوب شده است و موقعیت‌هایی که با غریزه انسان ارتباط دارند سبب فوبی می‌شوند. در اصل این نظریه معتقد است که ترس از زنان ممکن است به علت نیازها و تمایلات برآورده نشده دوران کودکی باشد.

نظریه رفتارگرایی

طبق این نظریه ترس‌ها می‌تواند به دلیل عوامل محیطی ایجاد شده باشد. در اصل این نوع نظریه پردازان به محتوای فوبی توجهی ندارند بلکه عوامل بیرونی را مهم می‌دانند. عواملی همچون استفاده‌های دوران کودکی تجربه‌های منفی از زن‌ها می‌تواند ترس و اضطراب نسبت به آنها را ایجاد کند. در اصل این نظریه عامل شرطی‌سازی کلاسیک را علت شکل‌گیری چنین فوبیاهایی می‌داند.

نظریه زیست شناسی

طبق این نظریه برخی از افراد از لحاظ ژنتیکی آمادگی ابتلا به اختلالات اضطرابی و فوبیای خاص را دارد یعنی اگر در نزدیکان و خانواده کسی دچار این نوع فوبی باشد احتمالش وجود دارد که آنها هم دچار این نوع فوبیا شود. هرچند این عامل باعث نمی‌شود که همه چیز را مربوط به مسائل ژنتیکی بدانیم و برای ایجاد فوبیا انواع علت‌ها وجود دارد.

 

عوارض ترس از زنان

ترس از زنان ممکن است ابتدا مسئله عادی به نظر برسد اما به مرور زمان متوجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد. برخی از عوارض ترس از زن‌ها شامل:

افسردگی: طبیعی است مردهایی که توانند به راحتی همجنسان خود با زن‌ها ارتباط داشته باشند دچار گوشه‌گیری و افسردگی می‌شوند.

انزوای اجتماعی: فردا دچار ترس از زن‌ها نه تنها است از موقعیت‌هایی که فکر می‌کند زنی در آنجا حضور داشته باشد اجتناب می‌کند بلکه حتی در شرایط اضطراری هم که مثلاً فقط پزشک زن وجود دارد، دوری می‌کند.

سوء مصرف مواد مخدر: افراد دچار ترس از زنان احتمال دارد چنانچه نتوانند با این فوبی خود کنار بیایند و دنبال درمان نروند رو به مواد مخدر بیاورند.

 

درمان ترس از زنان

 

برخی از درمان‌های رایجی که برای فوبیای خاص در نظر گرفته می‌شود شامل موارد زیر هستند:

شناخت درمانی

نکته مهم برای درمان فوبیای زنان ارزیابی باورهای نادرستی است که افراد در ذهن خود دارند و به آن پر وبال می‌دهند. این باورها معمولاً نادرست هستند و برخی از آنها از دوران کودکی ریشه گرفتند. از سوی دیگر از آنجا که این افراد از محرک‌های فوبیا دوری می‌کنند همین عامل سبب می‌شود که به دنبال شواهدی نروند تا خلاف باورهای غلطشان برایشان ثابت شود. به همین علت شناخت درمانی می‌تواند برای ارزیابی دوباره باورهای آنها مناسب باشد و کمک کند تا نگاه جدیدی به زن‌ها داشته باشند. علاوه بر این شناخت درمانی کمک می‌کند تا فرد تصویر نامناسب از خودش را کنار بگذارد و برای ارتباط با زن‌ها اعتماد به نفس داشته باشد.

مواجهه درمانی

یکی از بهترین درمان‌های فوبیا مواجهه درمانی می‌باشد. منظور از مواجهه این است که فرد به جای دوری از موقعیت فوبیا، با ترسش روبرو شود تا کاملاً برایش عادی شود. به این صورت که مراجع به صورت مکرر با محرک فوبی روبرو می‌شود و هر بار این مواجهه بیشتر از قبل است. مثلاً ابتدا درمانگر از مراجع می‌خواهد تا تصویر روبرو شدن با زنان را تجسم کند و بعد از او می‌خواهد تا با یک روانشناس خانم صحبت کند تا ترسش کم شود.

حساسیت زدایی منظم

در این روش از ریلکسیشن برای کم کردن ترس و اضطراب مرتبط با فوبی استفاده می‌شود. در این روش فرد یاد می‌گیرد که چگونه بدن خود را ریلکس کند و بعد در همان حالت از او خواسته می‌شود تا تصاویر استرس‌ زا را تجسم نماید. این کار آنقدر به طول می‌انجامد تا از ترس و اضطراب فرد کم شود. حساسیت‌زدایی منظم مانند مواجهه درمانی است فقط با این تفاوت که در آن آرام کردن و ریلکس کردن عضلات بدن وجود دارد.

یادگیری مشاهده ای

این روش توسط آلبرت بندورا ابداع شده است و برای کسانی استفاده می‌شد که فوبیای شدیدی داشتند. در این روش افراد با مشاهده الگویی که در فیلم حضور دارد تعامل با موقعیت ترسناک را می‌آموزند. به عنوان مثال فرد دچار فوبی با دیدن فیلم کسی که به زن‌ها نزدیک می‌شود بدون آنکه آسیبی ببیند، ارتباط با آنها را یاد می‌گیرد.

دارودرمانی

درمان اصلی فوبیاهای خاص شناختی رفتاری است اما گاهی از داروها هم برای کنترل ترس‌های شدید استفاده می‌شود مخصوصاً زمانی که ترس‌های شدید باعث حملات پنیک در فرد شود. ند بیشتر درمانگرها ترجیح می‌دهند درمان‌های شناختی و رفتاری را با یکدیگر انجام دهند تا هم فرد افکارش اصلاح شود و هم ترس او کاهش پیدا کند. داروهایی که برای مهار نشانه‌های فوبیا استفاده می‌شوند داروهای ضد افسردگی هستند که برای جلوگیری از حمله پانیک و کم کردن نشانه‌های اضطراب کمک کننده هستند. همچنین آرامبخش‌هایی مانند بنزودیازپین‌ها هم برای کاهش ترس‌های ناشی از فوبیا کاربرد دارند.

 

کلام پایانی

برای درمان فوبیا لازم است که در کنار هر روش درمانی حتماً از یک درمانگر و روانشناس بالینی کمک بگیرید. به این نکته توجه کنید که تاکنون هیچ نوع ترس غیر منطقی وجود نداشته که خود به خود برطرف شود بلکه لازم است خودتان دست به کار شوید و سراغ درمان بروید. فوبیا از هر نوعی که باشد زندگی و افکار شما را در دست می‌گیرد و در کار، تحصیل و روابط بین فردی مداخلات جدی ایجاد می‌کند. هر چقدر که زودتر برای درمان مراجعه کنید امیدواری شما هم برای غلبه بر فوبیا بیشتر می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت