سبک زندگی و موفقیت

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید معلم در انگیزه تحصیلی دانش آموز و علاقه او به درس اهمیت زیادی دارد. فضای مدرسه همیشه یک فضای جذاب و گیرا برای همه بچه‌ها نیست بلکه گاهی اوقات می‌تواند بسیار خسته کننده باشد با این حال این یک مدرس با تجربه و کار آزموده است که می‌تواند این فضا را برای دانش آموزان زیبا کند.

 

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

معلمی یکی از تاثیرگذارترین شغل‌ها به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید در این شغل عالی باشید بهتر است که ارتباط خود را با دانش آموزان تقویت کرده و بتوانید به آنها نزدیک شوید چرا که این نوع روابط می‌تواند حتی در زندگی و اخلاق دانش آموز هم تاثیرگذار باشد. معلم می‌تواند چیزهایی به دانش آموز بیاموزد و تاثیری در او بگذارد که حتی مقاله یا کتابی نتواند به پای آن برسد. البته این تاثیرگذاری همیشه هم به این راحتی نیست به همین دلیل است که باید برای این شغل ساخته شده باشید. لزوماً هر مدرسی نمی‌تواند در شخصیت دانش آموز تاثیرگذار باشد. گاهی اوقات دانش آموزان نمرات کمی در درس مورد نظر می‌گیرند و لازم است که معلم در کنارشان باشد اما برخی اوقات مسئله دانش‌آموز به زندگی شخصی ارتباط دارد و می‌خواهد صحبت کند. در این شرایط است که یک معلم تاثیرگذار می‌تواند نقشش را به خوبی ایفا کند.

تحصیلات و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

یک معلم تاثیرگذار می‌تواند یادگیری را تبدیل به امری سرگرم کننده و لذت بخش برای دانش آموزان کند. چرا که درس‌هایی اگر مفرح و جذاب باشند دانش آموزان بیشتر مشتاق یادگیری می‌شوند. برخی از دانش آموزانی که می خواهند از درس فرار کنند یا علاقه‌ای به آن ندارند و مشارکتی در کلاس نمی‌کنند نسبت به چنین معلم‌هایی بیشتر جذب می‌شوند. این کار می‌تواند در آغاز چندان راحت نباشد اما به مرور زمان نتیجه‌اش را در نحوه علاقه دانش آموزان به درس و نتایج امتحانی هم می‌توان دید.

الهام گرفتن و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

آیا شما معلمی داشته‌اید که در سخت کوشی و تلاشتان برای رسیدن به اهدافتان تاثیرگذار باشد یا با حرف‌ها و رفتارهایش علاقه‌تان به یادگیری چندین برابر شود؟ دانش آموزی که معلمی الهام بخش دارد انگیزه درس خواندن و علاقه‌اش برای تحصیل بیشتر می‌شود بدون آنکه به پاداش‌های بیرونی وابسته باشد. یعنی این دانش آموز هرچند اوایل برای گرفتن پاداش بیرونی مثل تایید والدین یا گرفتن هدیه و غیره درس می‌خواند اما اگر معلمی الهام بخش داشته باشد بدون هیچگونه تایید بیرونی و به صورت خودکار علاقه‌اش به تحصیل چند برابر می‌شود. الهام بخشیدن معلم می‌تواند به شکل‌های گوناگونی باشد از کمک کردن به او برای درس‌هایی که ضعف دارد حتی در ساعات استراحت تا راهنمایی و هدایت او برای انتخاب رشته و شغل آینده‌اش. گاهی اوقات مدت‌ها بعد از فارغ التحصیلی هنوز معلمی در ذهنمان مانده است که باعث ایجاد علاقه‌مان به کاری که انجام می‌دهیم و موفقیت‌های کنونی مان شده است.

راهنمایی کردن و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

معلم می‌تواند منبع خوبی برای تصمیم‌ها و انتخاب‌های مناسب دانش آموز باشد. معلمان می‌توانند به دانش آموزان کمک کنند تا در فرصت‌های شغلی و رقابت‌هایی آماده شوند که حتی تصورش را هم نمی‌کردند. دانش آموزان به معلم به عنوان منبع اطلاعاتی می‌نگرند که به رشدشان کمک می‌کند. آیا شما می‌دانید که هنوز هم در ایران و دیگر نقاط دنیا از هر چهار دانش آموز یک نفر بی انگیزه به تحصیل می‌شود و یا تصمیم به ترک آن می‌گیرد. به نظر شما دلیلش چه می‌تواند باشد؟ قطعاً یک معلم با تجربه و هوشمند می‌تواند دانش آموز بی علاقه به تحصیل و مستعد ترک تحصیل را شناسایی کند و او را از این راه منصرف کند. یک معلم می‌تواند قبل از ترک تحصیل دانش آموز ببیند که چه عواملی در این انتخاب او تاثیرگذار بودند. بدون شک یک معلم می‌تواند در تغییر مسیر زندگی یک دانش آموز نقش مهمی داشته باشد.

 

انگیزه دادن به دانش آموز و ایجاد علاقه

 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک معلم باید انجام دهد این است که چگونه بتواند به دانش آموز انگیزه و علاقه بدهد و این کار به آسانی امکان‌پذیر نیست. دانش آموزی که انگیزه و علاقه نداشته باشد قطعاً نمی‌تواند برای یادگیری مشتاق باشد و چیزی یاد بگیرد حتی اگر هوش و امکانات کافی داشته باشد. این نوع دانش آموزان در کلاس مشارکتی نمی‌کنند و حتی احتمال دارد رفتارهای نامناسب و مخربی نشان دهند. برخی اوقات دلایل بی‌انگیزگی دانش آموز می‌تواند روش‌های تدریس نامناسب معلم باشد یا عوامل بیرونی همچون حواس پرتی و حتی گاهی اوقات سخت‌گیری والدین یا معلمان. دانش آموزان با انگیزه در کلاس پر انرژیتر هستند و لذت بیشتری هم می برند. یک معلم توانمند می‌تواند یادگیری را برای دانش آموزان آسان و شاد کند. ۵ راه موثر برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان شامل موارد زیر است:

دانش آموزان را تشویق کنید

دانش آموزان به دنبال تایید و تشویق از سوی معلمان خود می‌باشند و اگر بدانند که معلم متوجه پیشرفت و یادگیری آنها شده است احساس ارزش مندی می‌کنند و علاقه‌شان به یادگیری هم بیشتر می‌شود. بنابراین در این شرایط بهتر است که معلمان در کارهای کلاسی مشارکت دانش آموز را داشته باشند و در فعالیت‌ها نام او را ببرند. اگر دانش آموز بداند که در کلاس دیده می‌شود بیشتر مشتاق یادگیری می‌شود. اما اگر بالعکس دانش آموزی احساس کند که در کلاس دیده نمی‌شود یا معلم به دانش‌آموزان دیگر بیشتر توجه می‌کند قطعاً همان انگیزه و علاقه اندکش را هم از دست خواهد داد.

 آنها را در کارها درگیر کنید

یکی از راه‌های مناسب برای تشویق دانش آموزان به یادگیری و ایجاد انگیزه در آنها این است که در کلاس به آنها مسئولیت دهید و تا حد امکان در کارهای درسی آنها را درگیر نمایید. با هر بار مشارکت دادن دانش آموزان در کلاس یادگیری را برای آنها تبدیل به تفریح می‌کنید. شما می‌توانید مسئولیت‌های ساده مثل پاک کردن تخته یا آوردن وسایل لازم را به آنها بدهید. برخی اوقات به جای اینکه خودتان از روی کتاب بخوانید این کار را به یک دانش آموز واگذار کنید و تا حد امکان سعی کنید وظایف را بین بچه‌ها تقسیم کنید.

دادن مشوق

گاهی اوقات نمیتوان به راحتی دانش آموزی که بی‌انگیزه به تحصیل است را وادار به یادگیری کرد بلکه لازم است در ابتدای کار مشوق‌های بیرونی را مبنا قرار داد. هر چند که این کار موقت است و به تدریج باید این پاداش‌های بیرونی را کم کرد تا انگیزه درونی برای تحصیل در دانش آموز به وجود بیاید. شما می‌توانید گاهی مشوق‌های کوچکی مانند یک خوراکی یا هدیه برای رسیدن به نتایج به دانش آموزان بدهید.

خلاق باشید

گاهی اوقات بهتر است به جای تدریس تنها با بازی و بحث یا مشارکت دانش آموزان در گروه‌های مختلف یادگیری را کاربردی‌تر کنید مثل استفاده از چارت‌های رنگی، نمودار، نشان دادن فیلم و ویدئو تا مطالب درسی هم بهتر منتقل شوند. با این کارها محیط کلاس هم دیگر خسته کننده نمی‌شود و دانش آموزان هم تشویق می‌شوند تا با استفاده از پوسترها و پروژه‌های مختلف کلاس را تزیین کنند.

ایجاد ارتباط با زندگی واقعی

این روزها یکی از سوالات متداولی که دانش آموزان می‌پرسند این است که درس خواندن چه فایده‌ای برای زندگی و آینده من دارد و با آن به چه چیزهایی می‌توانم برسم؟ اگر دانش آموزی بداند آنچه که یاد می‌گیرد برایش هیچ فایده‌ای ندارد قطعاً انگیزه‌ای هم برای ادامه تحصیل نمی‌بیند. بنابراین بهتر است در حال تدریس هر درسی که هستید دلیل آن را هم به دانش آموزان توضیح دهید تا هیجان بیشتری هم برای یادگیری پیدا کنند.

 

کلام پایانی

اگر به دنبال پیشرفت فرزندان خود هستید مهمتر از آنکه در چه مدرسه‌ای با چه امکاناتی درس می‌خوانند انگیزه و علاقه آنها به تحصیل است. گاهی بی‌انگیزگی دانش‌آموزان می‌تواند به دلایل نوع تدریس معلم باشد و برخی اوقات هم پای مسائل روحی و روانی مانند افسردگی یا اضطراب یا دیگر مشکلات شخصی آنها در میان است که در این صورت بهتر است از یک روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت