سبک زندگی و موفقیت

ازدواج در سن بالا

یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی هر انسانی ازدواج است. معمولا جامعه سن خاصی را برای ازدواج افراد در نظر می‌گیرد اما خیلی‌ها هنوز در سردرگمی هستند که آیا ازدواج در سنین بالا با سنین کم متفاوت است و چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد؟ واقعیت این است که تشکیل خانواده یک مسئله فردی است و هر کسی ممکن است سن خاصی را برای آن در نظر بگیرد. با این حال می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که ازدواج در سن بالا چه تاثیراتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” چه موقع آماده ازدواج هستیم” را مطالعه کنید.

 

مشکلات ازدواج در سن بالا

معمولا جامعه و فرهنگ برای ازدواج دغدغه سن را دارد در حالی که خیلی‌ها این روزها ترجیح می‌دهند تا زمانی که فرد مناسب را پیدا نکردند مجرد بمانند. حتی این روزها دنیا به سمتی است که حتی ازدواج در سنین میانسالی را هم تایید می‌کند. اما خوب قطعاً یک سری مسائلی می‌تواند داشته باشد.

کم تحمل بودن

مطمئناً کسی که تا سال‌های سال مجرد مانده است و عادت کرده است که زندگی مستقل و بدون دغدغه‌ای داشته باشد از طرف دیگر هم اگر آن شخص خانه مجردی داشته باشد به زندگی تک نفره خو گرفته است. این افراد می‌توانند وارد زندگی مشترک شوند اما قطعاً مسائل زیادی پیدا می‌کنند به این دلیل که از این به بعد باید سعی کنند که خودشان را با یک فرد دیگر سازگار کنند چیزی که تا قبل از آن تجربه نکرده بودند. این روزها شاهد افزایش خانه های مجردی در شهرهای کوچک و بزرگ دنیا هستیم و خیلی از افراد زندگی تک نفره را پیش گرفته‌اند. هرچند زندگی به تنهایی می‌تواند مزایایی داشته باشد اما واقعیت این است که شانس اختلاف در زندگی متاهلی را بالا می‌برد به این دلیل که شما همیشه طبق خواسته‌های خودتان رفتار می‌کرده‌اید و کسی نبوده است که در نیازهایتان او را هم در نظر بگیرید. از طرف دیگر با بالا رفتن سن صبر و تحمل فرد هم کم می‌شود و نمی‌تواند به راحتی خودش را با شرایط وفق دهد.

نبودن شور و شوق جوانی

حتماً شما هم تاکنون زوج‌های کم سن و سال در میان‌تان دیده‌اید که با وجود پختگی کمی که دارند اما شور و حال زیادی به هم دارند و برای یکدیگر جذاب هستند. آنها ممکن است ترجیح دهند که حتی با یکدیگر در یک بشقاب غذا بخورند یا لحظات بیشتری را برای دیدن هم لحظه شماری کنند در حالی که وقتی سن بالاتر می‌رود ناخواسته این شور و اشتیاق در وجود انسان کمتر می‌شود. ازدواج بالای ۴۰ سال هم یکی از همین مشکلات را دارد هرچند ممکن است بر اساس آگاهی و شناخت باشد اما واقعیت این است که در آن سن از شور و حال دهه ۲۰ زندگی خبری نیست.

افت جسمانی

با افزایش سن انسان نه تنها از لحاظ آن شور و حال جوانی رو به کاهش می‌رود برخی از لحاظ جسمانی هم ناتوانایی‌هایی ممکن است سراغ او بیاید. ایجاد بیماری‌های مختلف، ضعف جسمانی و مشکلات بارداری در سنین بالا از معضلات ازدواج می باشد. بر اساس علم پزشکی هم بارداری در سنین بعد از ۳۵ سالگی ریسک ابتلا به خطرات برای سلامتی مادر و تولد نوزادی نارس یا با مشکلات ژنتیکی را افزایش می‌دهد.

مشکل در روابط زناشویی

حقیقت این است که با بالا رفتن سن مشکلات در رابطه جنسی هم بیشتر می شود. به این معنی که زن‌ها سرد مزاج می‌شوند و مردها هم ممکن است ناتوانی بیشتری نشان دهند. اگر زن و شوهری نتوانند با این مشکل کنار بیایند و آن را حل کنند قطعاً رضایتی هم در زندگی خود نخواهند داشت.

کمرنگ شدن نقش هر شخص

شما در نظر بگیرید دختری که در سن بالا می‌خواهد ازدواج کند قطعاً به استقلال مالی لازم رسیده است و می‌تواند خودش از پس هزینه‌های زندگی بر بیاید. از طرف دیگر اگر مسئولیت زندگی مجردی هم داشته خیلی از کارها را می‌تواند خودش به تنهایی مثل مرد انجام دهد. همین امر برای مردها هم صادق است. وقتی آنها تا سنین بالا مجرد مانده‌اند خیلی از کارهای خانه را خودشان هم می توانند انجام دهند. بنابراین همین امر باعث می‌شود که آنها در زندگی مشترک خود نقش دیگری را چندان لازم و ضروری احساس نکنند و شاید تصور کنند که اصلاً نباید ازدواج می‌کردند.

شانس ازدواج در سن بالا کم است

این موضوع مخصوصاً برای زن‌ها مطرح است به این دلیل که آنها تا سن خاصی به دلیل طراوت و زیبایی که دارند گزینه انتخابی خیلی از مردها می‌شوند اما بعد از یک سن خاص معمولاً انتخابشان محدودتر و سخت‌تر می‌شود. اینم باعث می‌شود که شانس ازدواج در سن بالا مخصوصاً برای زن‌ها کم شود به این دلیل که مردها ترجیح می‌دهند با زنان جوان‌تر ازدواج کنند.

اختلاف سنی با فرزندان

از مهمترین معایب ازدواج در سن بالایی این است که اگر هم بچه‌دار شوید فاصله سنی شما با فرزندتان بیشتر می‌شود و ممکن است وقتی که او به سن نوجوانی و جوانی می‌رسد نتوانید یکدیگر را درک کنید. یک فرزند نیاز به شور و اشتیاق پدر و مادرش دارد و دوست دارد در خیلی از جاهای زندگی در کنارش باشند اما پدر و مادری که سالمند باشند نمی‌توانند به راحتی همراه جوانشان باشند.

 

مزایای ازدواج در سن بالا

 

بهتر است بدانید که ازدواج در سن بالا مزایایی دارد که مهمترین آنها موارد زیر را در بر می‌گیرد:

درک بالا از زندگی

مهمترین خوبی که ازدواج در سن بالا دارد این است که دیگر افراد از آب و گل درآمدند و خامی و بی تجربگی دوران جوانی خود را ندارند. این افراد می‌دانند که زندگی فراز و نشیب‌های زیادی دارد و باید در کنار سختی‌ها با هم باشند. بنابراین با هر مشکل و مسئله‌ای از خود بیخود نمی‌شوند و می‌توانند خودشان را از تنش‌های زندگی در امان نگه دارند.

کنترل کردن اختلافات

یک زندگی شاد و موفق به این معنا نیست که افراد هیچ وقت اختلاف نظر نداشته باشند و با هم دعوا نکنند بلکه به آن معناست که بتوانند چگونه مشکلاتشان را با تدبیر حل کنند. افرادی که در سن پایین ازدواج می‌کنند شاید برای هر مسئله‌ای فوراً پای خانواده‌ها را وسط بکشند و یا اینکه بخواهند قهر کنند اما یک فرد سن بالا می‌داند که مسائل زندگی که پیش آمده فقط توسط زن و شوهر حل می‌شود.

روند پیری را قبول می‌کنند

زن و مرد در سن بالا قبول دارند که دیگر توان اوایل جوانی خود را ندارند و شاید خیلی از کارها را نمی‌توانند انجام دهند. آنها دیگر به دوران پیری به عنوان یک عیب نگاه نمی‌کنند بلکه می‌توانند با مشکل روحی و جسمی هم کنار بیایند و همدیگر را بیشتر درک کنند.

دانستن قدر یکدیگر

افراد سن بالا وقتی متوجه می‌شوند که دیگر توان قبر را ندارند سعی می‌کنند که بیشتر هوای یکدیگر را داشته باشند و از هم مراقبت کنند. آنها برعکس برخی از زوج‌هایی که از سنین بسیار کم بدون شناخت و علاقه با هم بودند و حالا از یکدیگر سیر شده‌اند، احساس بهتری به هم دارند و بیشتر می‌توانند روی یکدیگر حساب کنند. بنابراین آنها سعی می‌کنند به بهترین نحو با هم رفتار کنند.

عدم وجود مشکل مالی

از خوبی‌های ازدواج در سن بالا این است که هر دو نفر به توان کافی مالی رسیده‌اند و عمر خود را صرف کسب درآمد و کار کردن کردند و حالا به شرایط مالی مناسب رسیده اند. بنابراین اکنون زندگی بدون دغدغه‌ای دارند و نمی‌خواهد برای داشتن خانه یا ماشین نگرانی داشته باشند.

کاهش آمار طلاق

هرچند ازدواج در سن بالا باعث می‌شود که افراد آن شور و حال جوانی را نداشته باشند اما به هر حال به دلیل آنکه هر دو نفر به پختگی و شناخت کافی از یکدیگر رسیده‌اند درک بهتری هم نسبت به هم دارند و کمتر پیش می‌آید که سر مسائل جزئی کارشان به جدایی برسد. داشتن تجربه کافی در زندگی و عدم توقعات غیرمنطقی دوران اوایل جوانی در زندگی زناشویی موفق برای افراد سن بالا کمک کننده است.

فرصت تشکیل خانواده در بهترین زمان

با توجه به اینکه افراد در سنین بالا خودشان را وقف کار و رسیدن به درآمد کافی کرده‌اند و از سوی دیگر درک و شناخت بیشتری هم از یکدیگر داشتند و بدون عشق های کورکورانه و با آگاهی با یکدیگر ازدواج کردند، میتوانند وقتشان را صرف رسیدگی به فرزند و نیازهای او با آرامش خاطر کنند.

 

کلام پایانی

ازدواج در هر سنی نیازمند شناخت و تجربه کافی از فرد مقابل است. برخی افراد تحت تاثیر تجربیات گذشته زندگی خود یا با نگاهی منفی به سمت ازدواج می‌روند، در حالی که اشتباه در این انتخاب سرنوشت ساز پیامدهای ناخوشایندی برای فرد دارد. بنابراین لازم است که با آگاهی هرچه تمام‌تر به سمت ازدواج بروید. در این زمینه توصیه می‌شود از مشاوران با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت