سبک زندگی و موفقیت

سرکوب احساسات

سرکوب احساسات به دلیل ترس از بروز آن ها می تواند برای جسم و روان انسان بسیار خطرناک باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید احساسات خود را نشان دهید یا از حرف زدن در مورد آنها واهمه دارید بدانید که در حال استفاده از یک مکانیسم دفاعی هستید. گاهی اوقات ممکن است افراد ترجیح دهند از احساسات شان فرار کنند یا آن ها را سرکوب کنند اما نمی دانند که با این کار چه آسیبی به خودشان میزنند.

ترس از احساسات چگونه بر سلامتی تاثیر می گذارد؟

طبق نظر روان درمانگر ها و متخصصین، کسانی که ترس از بروز احساسات دارند یکی از مهم ترین چیزهای زندگی را از دست می‌دهند. آنها به نوعی زندگی عادی ندارند و این می تواند برای سلامت روان و جسم آنها مضر باشد چرا که می‌تواند سبب انفجار خشم، گوشه‌گیری و مشکلاتی در ارتباط با اطرافیان شود. علاوه بر این در بلند مدت می تواند عواملی همچون افسردگی و اضطراب را ایجاد کند. هنگامی که فردی می خواهد احساسات خود را پنهان کند یا آنها را سرکوب نماید در بلند مدت می تواند بیماری های قلبی و مشکلات سلامتی زیادی به سراغش بیاید. احساسات سرکوب شده همیشه در بدن انسان باقی می مانند و خود عامل بیماری های مختلفی از درد های معمولی گرفته تا اختلالات ایمنی شود. این را بدانید که این احساسات بالاخره یک جایی خودشان را نشان می دهند.

 

نشانه های ترس از احساسات

چنانچه دچار سرکوب احساسات هستید احتمال دارد مواردی را تجربه کنید که کمی دشوار باشد. این موارد شامل تلاش برای خواب، تحریک‌پذیری مفرط، تجربه غم وگریه و احساسات خاص، تجربیاتی چالش انگیز مانند طغیان های بزرگ، دوری و گوشه گیری از انواع فعالیت ها، خودداری از افراد مختلف و ایجاد بدبینی. کسانی که ترس از احساسات خود دارند معمولا سعی میکنند از طریق رفتارهایی آنها را مخفی کنند. حتی گاهی می‌توانند به الکل و مواد مخدر، رابطه جنسی یا رفتارهای اعتیادآور دیگر رو بیاورند.

ترس از احساسات می تواند ریشه در اتفاقات تلخ گذشته یا رویداد های مکرری همچون تصادفات، مرگ عزیز یا تجربه جنگ و حتی سوء استفاده های عاطفی و جنسی باشد. برخی اوقات آسیب های گذشته و حل نشده باعث میشود که فرد از بروز دوباره احساس خودش بترسد و احساس امنیتی نداشته باشد. گاهی هم این مسئله می‌تواند به دلیل والدینی باشد که بروز احساس را در فرزندشان ناپسند دانسته و یا بابت آن او را تنبیه کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

 

چرا پنهان کردن احساسات اغلب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد؟

هرچند پنهان کردن احساسات شاید در کوتاه مدت مناسب به نظر برسد اما قطعاً به روشهای زیر می تواند سلامت شما را تهدید کند:

فشار وارد کردن بر سلامت روان

بی توجهی به احساسات می تواند روی اعتماد به نفس انسان تاثیر بگذارد. با گذشت زمان ممکن است فرد به این نتیجه برسد که احساسات و خواسته هایش برای هیچ کسی اهمیت ندارد و همین میتواند حس ناخوشایندی به او وارد کند. علاوه بر این استرس افسردگی یا اضطراب هم میتواند به سراغ او بیاید. در مواردی حتی ممکن است فرد نسبت به دیگران احساس رنجش یا ناراحتی پیدا کند و ترجیح دهد که از آنها فاصله بگیرد.

به خطر افتادن سلامت جسمانی

پنهان کردن احساسات می تواند به تدریج به سلامت فیزیکی و جسمی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. استرس های وارد شده به جسم انسان می تواند سبب افزایش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی شود. همچنین می تواند روی حافظه انسان هم تاثیر منفی بگذارد.

مختل شدن روابط اجتماعی

روابط اجتماعی برای سلامت و بهزیستی انسان اهمیت زیادی دارد و هر موجودی بهزاد دوست دارد در جمع و با دیگران باشد. وقتی کسی نتواند احساسات خودش را بروز دهد در روابطش هم مشکلاتی به وجود می‌آید. طبق نظر مشاوران و روانشناسان ارتباطات چشم انداز وسیعی را به فرد می دهد و از باورهای غلط او را ایمن نگه می دارد. مهمتر از همه اینکه وقتی شما بتوانید خواسته های خود را محترمانه به فرد مقابل بگویید بهتر شناخته می شوید و راحت تر می توانید به آنها اعتماد کنید.

 

راه های مقابله با سرکوب احساسات

 

بهترین راه برای پیشگیری از بروز ترس از احساسات این است که سعی کنید با آنها رو به رو شوید به جای آنکه بخواهی سرکوبش نکنید. درمان های شناختی رفتاری و مواجهه درمانی می‌تواند با کمک یک درمانگر متخصص راهکار مناسبی باشد. برخی از راهکارهای زیر  برای پیشگیری از سرکوب احساسات توصیه می شود:

خودشناسی

قبل از هر چیزی بهتر از خودتان را بشناسید و نسبت به عواطف و احساسات خود شناخت به دست بیاورید و سعی کنید خودتان را آنگونه که هستید قبول کنید نه آنطور که دیگران یا جامعه از شما میخواهد. هر چقدر فرد بتواند به خود واقعیش نزدیکتر شود حس بهتری پیدا می‌کنند و کمتر به فکر آسیب زدن به خودش است. پس تا جایی که میتوانید احساسات عواطف و نیازهای خودتان را بشناسید.

دنبال کردن علایق

هرکسی نیازهای منحصر به فردی دارد مثلاً برخی ها از موسیقی یا خواندن کتاب لذت می برند مهم این است که شما بدانید چه چیزی حالتان را خوب میکند. هنر درمانی این روزها یک رویکرد نوین در روانشناسی است که به فرد کمک می‌کند تا علایق و خواسته ها و استعدادهای خود را وارد مسیری کند که آن را دوست دارد و با انجام دادن آن احساس رضایت و اعتماد به نفس پیدا می کند.

تمرین ذهن آگاهی

درمانگر با تجربه تر میکند با عدم قضاوت مراجع کمک کند تا بتواند احساساتش را به جای سرکوب کردن بپذیرد. تمرین های تمرکز حواس توسط تکنیک هایی همچون مدیتیشن یا مراقبه، تنفس، یوگا و تصاویر کمک کننده هستند و فرد می تواند افکارش را راحت به زبان بیاورد بدون آنکه بخواهد در مورد آنها قضاوت مثبت یا منفی داشته باشد.

با ترسهای خود روبرو شوید

به توصیه متخصصین شما به راحتی می توانید با ترس های خود کنار بیایید البته به شرط آنکه آنها را بشناسید و با آنها روبرو شوید. با ترس های خود رابطه داشته باشید و به آن ها گوش کنید. این بدان معناست که شما متوجه هستید چه احساساتی دارید.

احساسات خود را درست شناسایی کنید

برای سرکوب احساسات تان بهتر است آنها را بشناسید. احساس خشم و همه زیادی در درون خود می کنید مهارت های تنظیم هیجان در این زمینه کمک کننده هستند. شما می توانید برای هر آنچه که احساس می‌کنید اسم بگذارید تا راحت‌تر درک کنید. این مهارت حتی به کودکان هم آموخته می شود تا آنها به جای سرکوب احساسات یا نشان دادن آنها به طرز ناخوشایند، درست بتوانند مدیریت کنند. طبق مطالعات و تحقیقات برچسب زدن به احساسات از شدت آن ها می کاهد و کمک به شناسایی آنان می کند. بنابراین سعی کنید هر روز احساسات خود را بنویسید و میزان آن را از ۱ تا ۱۰ مشخص کنید.

بدانید که آیا احساسات شما مفید هستند یا خیر

احساسات زمانی مفید هستند که شما را نسبت به خطرات آگاه کنند مانند زمانی که در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌گیرید و اضطراب شما شکل می گیرد این به آن معناست که این احساس می خواهد شما را از خطرات حفظ کند. اگر در حال سخنرانی برای یک پروژه علمی مهم هستید و این است را به سراغتان بیاید قطعاً می‌تواند در عملکرد و پیشرفت چهارم مشکل جدی ایجاد کند. به همین منظور خشم هم می تواند گاهی به شما شجاعت دهد و تغییرات خوبی ایجاد کند اما برخی اوقات می‌تواند سبب شود حرف هایی بزنید که بعدها پشیمان شوید و شخصیتتان زیر سوال برود. هنگامی که احساسات شما مفید هستند می توانید آن ها را بپذیرید و زمانی که مفید نیستند می توانید آنها را مدیریت کنید.

برای شادی خود تلاش کنید

می توانید با افکار مثبت افکار سمی را از بین ببرید. منوی در ذهن خود سعی کنید جایی برای احساسات و افکار منفی نگذارید. این کار شاید ابتدا برایتان دشوار به نظر برسد اما اگر تمرین کنید بعد ها راحت تر می توانید از امور منفی فاصله بگیرید. بهتر است بدانید که چه چیزهایی میتواند حال شما را خوب کند و شما را به وجد بیاورد آن ها را شناسایی کنید. گاهی کارهایی ساده مانند تغییر دکوراسیون یا خرید وسایل نو برای خانه یا کاشتن یک گل در باغچه می تواند احساسات شما را تغییر دهد.

ساعاتی را در طبیعت بگذرانید

حضور در فضاهای سبز بین گل ها و گیاهان می توانند انرژی مثبت را در شما چند برابر کند. حتماً زمان هایی را در طول هفته برای وقت گذرانی در باغچه و گل ها و گیاهان یا بین درخت ها قرار دهید. چی شد علاوه بر این سعی کنید که با افراد مثبت اندیش و آرام برخورد داشته باشید چرا که آن‌ها نقش موثری در کاهش احساسات منفی شما دارند. یک پیاده روی و معاشرت ساده با آنها می‌تواند حالتان را تغییر دهد.

 

کلام پایانی

درمقاله امروز متوجه شده اید که سرکوب احساسات می تواند چه بلایی سر جسم و روان انسان بیاورد و از طرفی راههای مقابله با ترس از بروز آن را شناخته اید. این را بدانید که هر چقدر شما بخواهید احساس خود را ناشناخته بگذارید و آن را پنهان کنید وضعیت جسمانی و روانی تان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از طرفی در معاشرتتان با دیگران مشکلات جدی ایجاد می شود. اگر شما هم چنین مسئله‌ای دارید توصیه می شود حتما از یک درمانگر بالینی و با تجربه کمک بگیرید. تیم روان درمانگران و مشاوران ما در کلینیک روانشناسی همراه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت