سبک زندگی و موفقیت

پورنوگرافی 

پورنوگرافی عبارت است از نمایش رفتارهای جنسی در کتاب، تصویر، فیلم و هر رسانه ارتباطی دیگر با هدف برانگیختگی جنسی مخاطب.مصادیق پورنوگرافی با توجه به فرهنگ جوامع و مذاهب موجود در آن متفاوت است. ممکن است تصویری در فرهنگی پورنوگرافی محسوب شده ولی در فرهنگ دیگر محسوب نشود یا حتی در یک جامعه ممکن است با گذشت زمان مصادیق آن متفاوت شده باشد.

چه چیزی پورنوگرافی را محرکی منحصر به فرد می سازد؟

اعتیاد به فضای مجازی چنان تغییراتی را در روان ، فیزیولوژی، مغز و روابط انسان ها ایجاد می کند که تاکنون بشر با آن مواجه نشده بود. تغییرات فرهنگی از جمله تکنولوژی های جدید نحوه تفکر ما را تغییر می دهد . اما این تغییرات در خلا روی نمی دهد . اینترنت این توانایی را به انسان ها می دهد که با یکدیگر در دورترین نقاط دنیا به راحتی ارتباط برقرار کنند، ولی در عین حال باعث شده است تا افراد در تنهایی اتاق خود و از طریق فیسبوک، اینستاگرام ، واتس اپ و سایر وسایل ارتباطی آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند . آنها این ارتباط را به هزینه از دست دادن روابط چهره به چهره و روابط صمیمانه به دست می آورند. اینترنت بسیاری از ما را در خطر انزوای اجتماعی قرار داده است و در این راستا به پورنوگرافی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل می توان اشاره کرد . پورنوگرافی باعث شده است تا ارتباط مفهوم رابطه جنسی در مغز انسان با مفاهیمی چون صمیمیت ، عشق و اعتماد قطع شود. همچنین باعث شده تا مفهوم ارتباط جنسی در مغز انسان با مفاهیم جدیدی مانند خشونت ، خودارضایی، همجنس گرایی و تجاوز گره بخورد. 

به طور خلاصه، ویژگی های پورنوگرافی جدید را می توان موارد زیر عنوان کرد:

*سهولت دسترسی 

*تنوع زیاد

*بی هزینه بودن

*سری و مخفی بودن 

*توانایی تعیین محتوی مورد نظر به سادگی 

*محتوای پرخشونت و شوک برانگیز

اگرچه پورنوگرافی در طول تاریخ وجود داشته است، اما در سالهای اخیر و همراه با ظهور اینترنت پرسرعت از لحاظ کیفی و کمی به کلی متفاوت از پورنوگرافی در گذشته می باشد و بالتبع اثرات و نتایج جدیدی را نیز به وجود آورده است. 

اثرات پورنوگرافی 

مهم ترین تاثیرات پورنوگرافی شامل موارد زیر است:

1-مشکل در کنترل میزان تماشای پورنوگرافی و تداخل آن با سایر امور زندگی 

تماشای پورنوگرافی باعث تغییر اولویت های فرد می شود . محرک های طبیعی زندگی مانند دیدن دوستان، روابط عاطفی و موفق شدن در اهداف در قیاس با تماشای پورنوگرافی برای فرد انگیزه بخش نمی باشد و مغز فرد را به ترشح دوپامین وادار نمی کند. از سوی دیگر کنترل نوع پورنوگرافی که می بیند نیز از دسترس او خارج می شودو کم کم به پورنوگرافی همراه با خشونت، تجاوز ، همجنسگرای، رابطه با محارم و موارد دیگری که برای فرد در ابتدا تابو محسوب می شده و علاقه ای به دیدن آنها نداشته است روی می آورد.

2-ناتوانی در به ارگاسم رسیدن در رابطه جنسی 

ناتوانی در به ارگاسم رسیدن از جمله مشکلاتی است که افراد پس از چندین سال تماشای پورنوگرافی با آن مواجه می شوند.

3-مشکل نعوظ در رابطه جنسی 

نعوظ مهم ترین دلیلی است که افراد پورنوگرافی را ترک می کنند . آلت جنسی که عادت به نوع خاصی از تحریک کرده باشد ، تحریکی که او را به آسانی به ارگاسم و ارضاء می رساند ، زمانی که قرار باشد به طریق دیگری برانگیخته شود کار نمی کند . 

4-زودانزالی 

اگرچه در قیاس با دیرانزالی درصد زیادی از افرادی را که پورنوگرافی تماشا می کنند شامل نمی شود، اما زودانزالی از جمله نشانه های تماشای پورنوگرافی می باشد . اما چگونه ممکن است پورنوگرافی در بعضی افراد به دیرانزالی و در بعضی به زودانزالی منجر گردد؟ یک دلیل ممکن آن است که فرد به سیستم عصبی خود آموزش داده است تا به سرعت به ارگاسم برسد . دلیل دیگر آن است که ذهن فرد به پورنوگرافی شرطی شده است. هر زمان پورنوگرافی می بیند ، سریعا دچار انزال می شود. 

5-پورنوگرافی زائقه فرد را تغییر می دهد

فرد با گذشت زمان پورنوگرافی با موضوعات جدید را جستجو می کند و تماشای ژانرهای پورنوگرافی قبلی دیگر برای فرد تحریک کننده نیست.این علاقه می تواند پورنوگرافی تجاوز، همجنسگرای، فتیشزم و رابطه جنسی همراه با خشونت باشد . در طول زمان با تماشای هر چه بیشتر این موارد ذائقه فرد نیز تغییر می کند. 

6-از دست دادن تمایل جنسی نسبت به شریک جنسی حقیقی

افرادی که پورنوگرافی تماشا می کنند بیان می کنند تماشای پورنوگرافی برای آنها تحریک کننده تر از شریک جنسی است. فرد میل خود را برای رابطه با شریک جنسی از دست می دهد و برانگیختگی او در رابطه با شریک جنسی کاهش می یابد . 

7-اضطراب اجتماعی و عدم اعتماد به نفس 

ترک پورنوگرافی باعث افزایش اعتماد به نفس و علاقه بیشتر به روابط اجتماعی می شود. صرف وقت زیاد در برار مانیتور باعث می شود تا مهارت های طبیعی اجتماعی رشد نکند .تحریک زیاد مغز توسط پورنوگرافی باعث می شود سیم پیچی مغز به گونه ای تغییر کند که روابط اجتماعی و افراد واقعی برای فرد انگیزه بخش و پاداش دهنده نباشد. در نقشه مغزی تغییر یافته فرد ، افراد غیرواقعی جذاب تر هستند. 

8-کاهش تمرکز ، تصمیم گیری و افزایش رفتارهای تکانه ای 

اعتیاد به پورنوگرافی باعث مشکلات در حافظه ، تمرکز ، کنترل تکانه ها در بعضی از افراد می شود. 

9-افسردگی و انرژی پایین 

تحقیقات نشان داده است که افرادی که به مقدار زیادی از اینترنت استفاده می کنند نشانه های افسردگی مانند از دست دادن علاقه، رفتارهای خشونت بار ، خاق افسرده  و احساس گناه را نشان می دهند. 

 

تاثیر پورنوگرافی بر مغز زنان

وقتی صحبت از تماشای پورنوگرافی می شود نگاه ها به سمت مردان دوخته می شود. اما آمارها نشان می دهد 1 نفر از 3 نفر مشاهده کنندگان پورنوگرافی زنان هستند. تعداد زیادی از تحقیقات درباره زنان وجود دارد که نشان می دهد زنان نیز مانند مردان به تماشای پورنوگرافی اعتیاد پیدا می کنند و تاثیر پورنوگرافی بر مغز زنان همانند تاثیر آن بر مغز مردان است و پورنوگرافی تاثیر منفی بر سکس و رابطه زنان دارد .زنان نیز دچار شرطی سازی، تغییرات شناختی ، حساسیت زدایی می شوند. اثرات خاص تماشای پورنوگرافی بر روی زنان را می توان در تغییر ارزش های آنان جستجو کرد. زنانی که پورنوگرافی می بینند ، ادراک منفی درباره خود دارند و به دلیل مقایسه خود با بازیگران پورنوگرافی درباره تصویر بدنی خود احساس بدتری پیدا می کنند و در نتیجه بیشتر به عمل های جراحی بر روی اندام های جنسی خود روی می آورند. آنها برای انجام کارهایی که در فیلم دید اند خود را تحت فشار احساس می کنند و رفتارهای ناهنجار جنسی مردان را به عنوان امری نرمال می پذیرند. این درحالی است که مردانی که پورنوگرافی تماشا می کنند از بدن شریک جنسی خود بیشتر انتقاد می کنند و تمایل کمتری به رابطه با شریک جنسی خود نشان می دهند . 

 

دستورالعمل های غلبه بر پورنوگرافی 

رعایت نکات زیر توصیه می شود:

1-تفکر درباره فلسفه پرهیز 

در ابتدا لازم است با خود بیندیشید که چرا می خواهید این عادت خود را کنار بگذارید . این عادت چه مشکلاتی برای شما در گذشته ایجاد کرده است؟ در حال حاضر چه مشکلاتی برای شما به وجود می آورد؟ترک آن چه مزایایی برای شما دراد؟ امیدوار هستید چه تغییراتی در زندگی خود به وجود آورید؟ این عادت شما را از وصول به چه اهدافی بازداشته است ؟ این عادت شما چه تاثیری بر روابط اجتماعی شما دارد؟ آیا زندگی زناشویی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا باعث شده است نسبت به ایجاد یک رابطه حقیقی و صمیمانه بی حوصله و بی اشتیاق شوید؟ آیا اضطراب را در شما تجدید نکرده است؟ آیا به عنوان یک پناه برای استرس های خود از آن استفاده می کنید ؟ آیا باعث کاهش انرژی و از بین رفتن وقت در زندگی شما نشده است؟ از سویی دیگر به این بیندیشید که غلبه بر پورنوگرافی چه مزایایی برای شما دارد . پاسخ سوال های فوق را با توجه به شرایط خود و زندگی تان بنویسید. 

ارتقا آگاهی درباره مشکلاتی که توسط پورنوگرافی ایجاد می شود انگیزه فر را برای ترک آن افزایش می دهد. افرادی که نمی خواهند آن را ترک کنند راهی که به کار می برند آن است که مضرات و مشکلات پورنوگرافی را نادیده گرفته و انکار می کنند . نوشتن اثرات منفی پورنوگرافی بر روی یک فلش کارت و قرار دادن آن در جیب ، کیف و یا در صورت امکان چسباندن آن به دیوار به شما کمک می کند تا زمان هایی که احساس می کنید وسوسه تماشای پورنوگرافی شما را به چالش می طلبد با مرور مجدد آنها با فشار درون خود مقابله کنید. باید بر روی یک کارت که به دو ستون تقسیم شده است مزایا و معایب پورنوگرافی را بنویسد . این کارت ها باید همواره همراه شما باشد تا در مواقعی که تمایل شدید به شما فشار می آورد ، به افزایش اراده شما کمک کند. 

2-شخص دیگری را در جریان مشکل پورنوگرافی خود بگذارید 

از مهمترین قدم ها برای پرهیز از تماشای پورنوگرافی اذعان به آن است که فرد در دام پورنوگرافی قرار دارد و نمی تواند به راحتی آن را کنار بگذارد . بسیاری از افراد باور ندارند که گرفتار پورنوگرافی هستند و تصور می کنند هر زمان بخواهند می توانند آن را کنار بگذارند . تماشای پورنوگرافی اصولا در تنهایی و به صورت مخفیانه صورت می گیرد و در ذهن فرد سری بودن با پورنوگرافی سیم پیچی شده است. بیان مشکل خود به شخصی دیگر جنبه مخفی و سری آن را از بین می برد و این ارتباط بین پورنوگرافی و ذهن از بین میرود. همانند اعتیاد به مواد ، در طول زمان، تماشای پورنوگرافی سبک زندگی منحصر به فردی برای شخص به وجود می آورد . فرد برای پنهان کردن تماشای آن از راهکارها و تکنیک های متفاوتی استفاده می کند . به طور مثال تا دیروقت بیدار می ماند ، صبح ها دیر بیدار می شود، زمانی که دیگران خواب هستند او بیدار است. برای تماشای ان به مهمانی ها نمی رود. همواره خواهان آن است که خانواده و یا همسرش او را در خانه تنها بگذارد . اما زمانی که فرد به شخص دیگری مشکل خود را بیان کند به تدریج سبک زندگی او تغییر خواهد کرد . از سویی دیگر زمانی که شما به فرد دیگری درباره مشکل خود می گویید انگیزه و تعهد بیشتری برای پایبندی به تعهد خود خواهید داشت. 

3-دسترسی به پورنوگرافی را محدود کرده، از بین ببرید

باید تا جای ممکن دسترسی به پورنوگرافی و هر چیز تحریک کننده دیگر را محدود کنید . در زمان پرهیز هیچ گونه تحریک مصنوعی نباید صورت گیرد از جمله از طریق فیلم، عکس، صوت، داستان های سکسی . نباید در فیسبوک ،اتاق چت، یوتیوب ، سایت های زوج یابی و تبلیغ لباس و…. پرسه بزنید. زیرا این کار باعث می شود ناگهان بدون اراده خود را در حال تماشای فیلم پورنوگرافی بیابید . این کار مانند یک فرد الکلی است که به خود می گوید یک ته استکان مشکلی ایجاد نمی کند ، حواسم هست. درحالی که همان ته استکان او را وارد تونلی می کند که تا به انتها او را با خود می برد. برای سایت های پورنوگرافی فیلتر بگذارید و بلاکرها را فعال کنید . هرچه می توانید باید دسترسی های پورنوگرافی را برای خود محدود کنید . دلیل این کار آن است که اراده شما همیشه در بالاترین میزان خود قرار ندارد و از سویی دیگر زمان هایی وجود دارد که تمایل به تماشا کردن در شما بیار شدید می شود. 

 

کلام پایانی

به این نکته توجه کنید که متاسفانه پورنوگرافی می تواند تبدیل به عادت شود و ترک ان پیچیده شود. به همین دلیل لازم است که حتما از متخصص و مشاور آگاه در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت