روانشناسی

حرف بزنید و از کوره در نروید

خشم هیجانی طبیعی است که هر فردی آن را تجربه می کند و اصولا دلایل معتبری وجود دارد که از حرفها یا کارهای دیگران، به خاطر آسیب هایی که می خوریم به طرز دیوانه واری عصبانی می شویم و یا از موقعیتی در خانه یا سر کار، احساس ناامیدی می کنیم. در این موقعیت ها مهم است که ما خشممان را بشناسیم و آن را درست ابراز کنیم تا به خودمان و دیگران آسیب نزنیم. شما ممکن است از یک شخص، یا از یک نهاد مانند شرکتی که برای آن کار می کنید، یا از رویدادی مانند ماندن در ترافیک سنگین اتوبان یا نتیجه یک انتخابات سیاسی عصبانی شوید. در هر جایی که احساسات شما تحریک می شود، نباید اجازه دهید که عصبانیت موجب شود که کنترل اوضاع را از دست دهید. در اینجا تکنیک هایی را بیان می کنیم که بتوانید خشم خود را ابراز کنید و در هنگام عصبانیت با طرف مقابل خود صحبت کنید.

چطور عصبانیت خود را ابراز کنیم

ابراز وجود کاری مهم و آموختنی است زیرا روش های جدید انتخابی ما از نظر عاطفی ممکن است تهدیدی برای دیگران باشد. برای بیان خشم دو راه وجود دارد: روش سازنده و روش مخرب. ما همه با روش مخرب آشناییم و شاید هم به کار برده باشیم پنهان کردن هیجانات یا جوش و خروش و فوران احساسات جریحه دار شده به سوی مردم. روش مخرب خشم می آفریند دیگران را نیز خشمگین می کند و به جایی هم نمی رسد.

چگونه بدون صدمه زدن به دیگران ابراز خشم کنیم

اول باید خود را متقاعد کنید که حق حرف زدن دارید. اگر نیاز به یادآوری دارید به اعلامیه ی حقوق مراجعه کنید. شاید هم بخواهید به آگاهی خود مراجعه کنید و ببینید چه بذرهایی در ذهن تان پراکنده شده و نمی گذارد دیگران به شما گوش کرده یا احترام بگذارند. یکی از این جملات در مورد خود من چنین بود: اگر چیز به درد بخوری نداری که بگویی اصلا حرف نزن.

دوستانی که دورو برم بودند مثل خودم از رویارویی و گفت و گوی صادقانه می ترسیدند. وقتی احساساتم را به زبان می آوردم و دوستانم می گفتند آنچه گفتم خوب نبود، باور می کردم. به همین سبب سال ها حتی وقتی نیاز داشتم احساساتم را با دیگران در میان بگذارم از ترس طرد شدن یا برچسب سلیطه خوردن یا از دست دادن امنیت موجود در وابستگی عاطفی، احساسات تلنبار شده ام را به درون پس می زدم.

وقتی به این باور برسیم که حق داریم احساسات و عقایدمان را بیان کنیم باید یاد بگیریم که چگونه به شکل سازنده این کار را انجام دهیم. اگر نیت ما تنها این باشد که دیگران را از نظرات مان آگاه کنیم متقاعدشان نماییم یا اثبات کنیم که اشتباه می کنند روش مخرب را به کار برده ایم. باید بیاموزیم تا با هدف درک یکدیگر بدون متهم کردن دیگری یا داوری کردن از نظرات یکدیگر مطلع شویم.

چگونه بدون صدمه زدن به دیگران ابراز خشم کنیم ​

از کوره در بروید....اما

از کوره در رفتن مثل بیرون ریختن زباله است.ذهن ما زباله های عاطفی تولید کرده و در بدن سم ایجاد می کند. اگر خشم خود را ابراز نکنیم ممکن است این مواد سمی را ببلعیم و در نتیجه به بیماری هایی مثل افسردگی ، امراض قلبی و حتی سرطان مبتلا شویم. به جای بیان خشم بسیاری از زنان ورم می کنند و یا به عنوان مثال چاق می شوند. خود من همیشه وقتی خشمی را بیان نمی کنم وزنم اضافه می شود.

بیان خشم با روشی سازنده، هنر است. وقتی اژدهای درون مقادیر قابل توجهی بخار تولید کرد باید این بخارها خارج شود اما به شرط آنکه از مردم و اشیای شکستنی فاصله بگیریم. کودکان به طور غریزی خوب می دانند چگونه خشم خود را رئی زمین پرت کنند، ضربه و لگد می زنند و به ندرت با این کار صدمه ای به خود می زنند.

پدران ، مادران و معلمین آگاه فرصت می دهند تا کودکان خودشان را تخلیه کنند. کودک آنچه را در دل دارد بیان می کند و خلاص می شود. چنین فرصتی به خود بدهید نوک تیز حمله و نا امیدی را از مردم دور نگه دارید. بگذارید تخلیه شوید بعد از آن می توانید حرف حسابتان را بزنید. وقتی از کوره در می روید حتی اگر واقعا برای حل مشکل تان اهتمام می ورزید خسته اما در عین حال تطهیر هم می شوید. رابرت فراست می گوید: بهترین راه خروج از هر مشکلی عبور از میان آن است به عبارتی مواجه شدن با آن است. پس از توقفی کوتاه برای خروج انرژی اضافی می توانیم با بهره گیری از اصول مراوده به شکلی سازنده بگوییم و بشنویم.

حرف زدن در اوج عصبانیت

روش های حرف زدن در عصبانیت

موقعیت هایی در زندگی پیش می آید که شما مجالی برای ابراز خشم خود و تخلیه آن ندارید و به صلاحتان است که با خونسردی موقعیت را مدیریت کنید. در محل کار این موارد بیشتر اتفاق می افتد. برای اینکه بتوانید خشم خود را در چنین مواقعی کنترل کنید، لازم است از قبل چند مورد را تمرین کنید. در زیر چند روش کنترل خشم را مثال می زنیم.

  • پیش از بیان کردن موضوع، ابتدا به آن فکر کنید.

بسیار آسان است که عجولانه چیزی را بگویید که بعدا از گفتن آن پشیمان شوید. پیش از این که سخن خود را به زبان بیاورید، افکار خود را به مدت چند دقیقه جمع آوری کنید و دیگران را نیز در موقعیتی قرار دهید تا همین کار را انجام دهند.

حرف زدن در اوج عصبانیت
  • به خود زمان بدهید تا کمی آرام شوید بعد عصبانیت خود را بیان کنید

به محض اینکه در مورد حرفهای خود فکر کردید، ناراحتی خود را به روشی قاطعانه و نه جنگجویانه به زبان بیاورید. دغدغه ها و نیاز های خود را به طور واضح و مستقیم، بدون آسیب زدن به دیگران یا تلاش برای کنترل آنها، بیان کنید.

  • ورزش کنید

فعالیت فیزیکی می تواند استرس را که موجب عصبانیت می شود، کاهش دهد. اگر شما احساس می کنید عصبانیت شما در حال شدت گرفتن است، به یک پیاده روی سریع یا دو بروید و یا مدت زمانی را صرف انجام سایر فعالیت های فیزیکی لذتبخش کنید.

  • وقفه ایجاد کنید

در زمان هایی از روز به خود فرصت کوتاهی دهید تا اضطراب شما رفع شود. چند دقیقه آرامش می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید و بدون ناراحت یا عصبانی شدن، شرایط را کنترل کنید.

  • راه حل های احتمالی را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر چیزی که شما را عصبانی کرده، بر روی مسائل در دسترس کار کنید. آیا اتاق به هم ریخته ی کودکتان شما را عصبانی می کند؟ در را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر می رسد؟ شام را دیرتر بخورید. یا روزهایی از هفته را خودتان به تنهایی غذا بخورید. به یاد داشته باشید که عصبانیت هیچ چیز را درست نمی کند و فقط ممکن است آن را بدتر کند.

  • بیان احساسات و نظرات با ضمیر "من"

برای اجتناب از سرزنش یا مقصر کردن – که ممکن است فقط تنش را بیشتر کند – از ضمیر “من” برای شرح مشکل استفاده کنید. با احترام صحبت کنید و دقیقا به موضوع اشاره کنید. به طور مثال، بگویید: “من از این که میز را بدون پیشنهاد کمک برای بردن ظرفها ترک کردی، ناراحتم، به جای اینکه بگویید تو هیچ کاری در خانه انجام نمی دهی”.

  • کینه توزی نکنید

بخشش یک ابزار قدرتمند می باشد. اگر شما به عصبانیت و دیگر احساسات منفی اجازه دهید که احساسات مثبت را از بین ببرند، ممکن است خود را با تلخی و یا بی عدالتی خودتان، آزار دهید. اما اگر فردی که باعث عصبانیت شما شده را ببخشید، ممکن است از این موقعیت درس بگیرید و روابط خود را قوی تر کنید.

  • از شوخ طبعی برای رفع تنش استفاده کنید

شوخی می تواند به کم کردن تنش کمک کند. از شوخ طبعی برای کمک به رویارویی به آنچه شما را عصبانی کرده و یا هر انتظار غیر واقع گرایانه ای که از کنترل اوضاع دارید، استفاده کنید.

کنترل خشم
  • مهارت های کسب آرامش (ریلکسیشن) را تمرین کنید

هنگامی که خشم شما شعله ور می شود، روی مهارت های ریلکسیشن خود کار کنید. ورزش های تنفس عمیق را تمرین کنید. یک صحنه ی آرام را تجسم کنید و یا کلمه و عبارت های آرام کننده مانند ” سخت نگیر” را پیش خود مدام تکرار کنید. همچنین ممکن است به موسیقی گوش دهید. در دفتر روزانه خود چیزی بنویسید و یا حرکات یوگا انجام دهید – هرچیزی که شما را به آرامش تشویق می کند می توانید انجام دهید.

  • بدانید که چه زمانی از دیگران کمک بگیرید

یاد گرفتن کنترل خشم گاهی اوقات برای هر کسی تبدیل به یک چالش می شود. اگر عصبانیت شما خارج از کنترل می باشد، یا کارهایی را انجام می دهید که پشیمان می شوید و یا به اطرافیانتان آسیب می رسانید. برای حل مسئله ی عصبانیت خود از دیگران کمک بگیرید. می توانید از مراکز مشاوره روانشناسی برای بررسی دقیق تر مشکل کنترل خشم خود کمک بگیرید تا این مسئله را به صورت ریشه ای حل کنید.

3.3/5 (4 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت